Důležité upozornění!

Policie České republiky a šéfcensor Ústavu pro studium totalitních režimů Jaroslav Čvančara varují: citovat jakékoli texty z tohoto blogu způsobuje vážné risiko trestního stíhání! Četba na vlastní nebezpečí!

Tento víkend přinesl dosud nejostřejší konflikt mezi nespokojenými obyvateli Šluknovského výběžku a policií, při kterém došlo na kameny, lahve, petardy a vodní děla. To není dobré, od takového střetu není daleko k regulérní pouliční válce, a od pouliční války k regulérnímu pogromu, což by bylo to nejhorší, co by se mohlo stát. Už teď musí být pro severočeské Romy adrenalinovým zážitkem vyjít na ulici, a bez ohledu na to, že frustraci místních chápu a rozumím jí, nemohu tento způsob řešení problémů akceptovat. Zde už přestalo jít o právo na svobodu projevu, čeho se lidé na Severu dožadují, je, bohužel, svoboda nepopulární menšinu lynchovat, a takové právo nemůže být v demokratickém právním státě nikomu přiznáno.

Docela rozumím tomu, že vedení policie v sobotu sáhlo k tvrdosti, patrně až za hranicí zákona: je to výsledek policejní bezradnosti a nervosity. Kubice a jeho lidé si uvědomují, že potlačit demonstrace problémy jen oddálí a represe může snadno učinit z představitelů Vandasovy strany hrdiny a mučedníky, na druhou stranu ovšem nedokáže hněv, jímž jsou demonstrace motivovány, jakkoli tlumit nebo usměrňovat, a tak jen bezradně čeká, že emoce vyvanou a věci se vyřeší jaksi samy. Což se zatím neděje.

Protiromské protesty jsou výjimečné svou spontaneitou: od listopadu 1989 se lidé nikdy v podobném počtu neshromáždili k prosazování politických požadavků, aniž by taková demonstrace byla pečlivě organisována, buď hromadnými svozy odborářů do hlavního města, nebo emocionální manipulací jako v případě televisní stávky nebo serie akcí typu Děkujeme, odejděte!.

Tato spontaneita může vést k tomu, že se podobné demonstrace rozhoří i jinde, a pokud by přišel dostatečně silný podnět, nejsou vyloučeny ani protesty na celostátní úrovni; troufám si tvrdit, že kdyby populistické křídlo mělo takového vůdce, jakým býval Miroslav Sládek, už by se takové protesty konaly.

Politická representace to tuší, a proto se v otázce romského problému snaží být pokud možno neviditelnou: jestliže by protesty odsoudila, jak to požadují proromští aktivisté, fakticky by tím dala legitimaci Vandasově politice, pokud by je některý politik podpořil, riskoval by hněv z Bruselu – vláda i president jsou tedy mezi dvěma mlýnskými koly, a každé veřejné vyjádření může jejich postavení jen zhoršit. A ovšem, kdyby politici řekli pravdu, totiž že romský problém řešit nebudou, protože žádné řešení nemůže být účinné v horizontu jejich politické představivosti a zájmu (tedy jednoho, nejvýše dvou volebních období), jen by přilili oleje do ohně. Celkem vzato prekerní situace.

Nemohu si odpustit poznámku, že problematika soužití Čechů (v ethnickém smyslu) s Romy v některých aspektech připomíná předválečné soužití Čechů s Němci: politici tehdy vycházeli vstříc chauvinistickým lidovým náladám a prováděli protiněmeckou politiku, jejímž korektivem byl, stejně jako dnes v případě Romů, pouze nátlak zahraničních institucí. Nedostatečný a vposledku kontraproduktivní.

Neměli bychom podléhat ilusi, že většina veřejnosti nesdílí rasové předsudky: z diskuse u mého minulého textu na toto thema vyplynulo, že jinak inteligentní lidé se domnívají, že každý Rom je geneticky handicapován tak, že jeho IQ je proti Neromovi v průměru o 20–30 bodů nižší, takže je nevzdělatelný a jediným štěstím pro něj je domněle vynikající systém českého zvláštního školství, které mu umožní získat aspoň omezené, základní vzdělání. Tuto determinaci lze překonat jen tak, že je romské dítě odmalička vychováváno v bílé rodině, ale i takové dítě se leckdy zvrhne – co přesně si pod tímto zvrhnutím představit, pisatel bohužel neupřesnil.

Z takových východisek lze ale dojít jen k Hitlerovi, případně Gaudinovi, a kdokoli se pokusí vysvětlit průměrnému Čechovi reálné možnosti, které má stát k disposici, bude označen v lepším případě za pitomce, v horším za agenta bruselské konspirace, který podobně jako Michael Kocáb, Džamila Stehlíková a jim podobní za jidášský groš zrazuje národní zájmy a podporuje romské parasity proti svému vlastnímu národu.

Mám stále silnější pocit, že toto představení, jež se v minulých týdnech dostalo do nebývalých obrátek, neskončí dobře, buď pro Čechy, nebo pro Romy, případně – a nejspíš – pro jedny i druhé…

Aktualisováno.
Na článek reaguje na svém blogu Guy Peters.

Komentáře   

0 # Yamato-san 2011-09-11 10:33
S tím "zvrhnutím" jsem to byl já - a nebylo to z mé hlavy, ale od značného množství různých sociálních pracovníků nezávisle na sobě. Buď jsou mezi nimi předsudky velmi rozšířeny, nebo naopak dobře vědí, proč nám na adopci raději radili Vietnamce či Araba, než Cikána, ač jsme je vůbec nevylučovali, a proč tvrdí, že i Cikán vychovávaný ve slušné rodině (nezáleží na barvě!) má velkou šanci, že se začne chovat "po Cikánsku".

A neodvažuji se tvrdit, čím to je dáno. Nevidím ale nic negativně rasistického na úvaze, že to může být do jisté míry vrozeno. Nevidím negativní rasismus v úvaze, že určité rasy, etnika mají nějaké vlastnosti zesíleny a jiné potlačeny vzhledem k potřebám k přežití.

A k stále se vyostřujícímu konfliktu - možná právě ono zextrémnění nakonec jako jediné povede k nějaké snaze o řešení i přes jeho dlouhodobost za hranicemi volebního období. Je však smutné, že Češi se dokáží nabudit jen sportem (vítězství, aktuálně smrt "hrdinů") nebo Cikány...
0 # Anonymní 2011-09-11 10:35
Bohužel se uchylujete k účelovým tvrzením:

...že každý Rom je geneticky handicapován tak...
Nikdo netvrdí, že každý, řeč byla o skupinovém průměru.

jeho IQ je proti Neromovi v průměru o 20–30 bodů nižší
Tuto skutečnost jste nijak nevyvrátil.

Jiří Mráz
0 # Anonymní 2011-09-11 10:56
Ceterum autem censeo, že vyjít na ulici je v současné době adrenalinovým zážitkem spíše pro neromskou populaci Šluknovska :(
0 # Anonymní 2011-09-11 11:04
Rozhovor s Terezou Boučkovou, která adoptovala dva cikány, vychovávala je jako bílé, ale... vyrostli z nich zase jen typičtí cikáni.

"... Ale když potom člověk vidí jejich skutečný způsob života, je to tak úmorně rozdílné, že vůbec nevíte, co s tím. V člověku se zřejmě po generace ukládá mnohem víc, než si myslíme. A vůbec není pravda, že každé dítě můžete naučit dobrému chování. Musí v něm totiž být už nějaká vloha. Leccos jsem kluky prostě vůbec nenaučila, ačkoli jsem se opravdu hodně snažila."

"Pak je tu ještě jedna věc, a to myslím bude docela romská vlastnost, i když výjimky jistě existují – naprostá nectižádostivost. Skoro žádnej úspěch nestojí za nějakou námahu. Já už dneska nevěřím, když se říká, že Romové nemají žádný šance. Tak například náš prostřední syn byl tak pohybově nadanej, tak šikovnej, že o něj stáli ve všech sportovních klubech, kam jsme ho přivedli. Ale ani to, že ho chválili třeba na fotbale, s ním nehnulo."

A tak dále. Podle pana Peciny je ale všechno problém jen a jen rasistické české společnosti :-)

Jiří Mráz
0 # Anonymní 2011-09-11 11:37
Srovnávat Sudetské Němce s Romy, to jste mě fakt pane Pecino pobavil.
T. Moláček
0 # Tomáš 2011-09-11 11:42
Pane autore, tak asi oba žijeme na jiné planetě. Romové se bojí jít na ulici, zatímco oni etničtí Češi jsou pro vás garesory. Co tomu poslendí léta předcházelo, nějak nevnímáte, protože se to nehodí do vašich myšlenkových konstrukcí. Sorvnáváte Romy se Sudetskými Němci. To je další důkaz, jak moc jste mimo. Zkusil jste někdy pochopit, kde byl problém se Sudetskými Němci a proč je problém s Romy. A proč není s davy jiných imigrantů (Vietnamci, Ukrajinci, Slováci atd.) A došlo vám někdy, že problém nená absolutně nic společného s nějakým etnickým původem? Že řada Romů žije jako slušní lidé a jsou svým okolím jako slušní lidé bráni a respektováni, resp. že okolí velmi často vůbec neřeší, zdali vůbec jde o nějakého Roma? Leč že roblém stojí a padá s neochotou integrovat se ze strany velké části Romů. Asi ne. Víte, vy a vám podobní ponesete přímou osobní odpovědnost za to, až tenhle národ začne volit nácky.
0 # Alois 2011-09-11 11:57
Prosim Vas pane Pecina co mluvite o srovnani s Nemci zde v Sudetech. Pokud vim tak Cesi s Nemci v pohranici normalne zili a tento kraj vzkvetal. Dukazem jsou postavena mesta a architektura ktera dodnes je obdivovana. Bohuzel diky II. Svetve valce a deni kolem se sudecti Nemci pochopitelne prihlasili k nemecke narodnosti. Co se delo za valky mnoho lidi pamatuje at uz je minulost zkreslovana jak chce. Odsun byl dusledkem valky a byl nutny k ukonceni valky. Pokud by nastup fasismu nebyl, Cesi by s Nemci zili v souzneni dodnes. Maji totiz stejne zajmy, uznavaji stejne hodnoty. Tak ze neoznacujte jako Ceska televize obcany kteri chteji konecne zmeny a spravedlnost fasisty a extremisty! Jak je v telivizi dnes videt jsou fakta manipulovana a podavana zcela nepravdive. To same se deje nyni v Libyi, nepravdiva vysilani a manipulace s informacemi, tam dokazu pochopit oc jde, jde o rozdeleni tezby ropy. V pripade ceskych a prevazne slovenskych romu ale zajem ktery je neustale chrani pochopit nedovedu.
0 # Tomáš Marný 2011-09-11 12:11
Je to smutné. A ještě smutnější je, že i kdyby se teď začal problém účinně řešit (čemuž nevěřím), tak výsledky se projeví za x let. Dříve nebo později dojde k tomu, že dojde k vážnému napadení z rasistických pohnutek a zrovna nebude v doslechu žádný Kubiceho těžkooděnec, aby to včas zarazil. A bude první mrtvej. :-(
Ale mají, co chtěli. Nechali si zadělat na průser a neřešili to, tak ať se připraví na projevy nad rakví. :-/
Dokonce nelze vyloučit, že některým skupinám by to vyhovovalo. Vezměte si takového Bátoru, který je sice naprostý tydýt, ale někomu stojí za to nad ním držet ochrannou ruku a dávat mu prostor k blábolení. Je to jenom náhoda? A jaký má být cíl?
0 # Yamato-san 2011-09-11 12:38
Dobře to dopadnou snad ani nemůže, roční přírůstek je u Cikánů někde mezi 3 - 4%. Teď jich je 300.000 a je na hranici neřešitelnosti, co, až jich za pár let bude milion? A on bude, když se nic nezmění...
0 # Kojot (Jaroslav A. Polák) 2011-09-11 13:02
Ohledně příběhu paní Boučkové: Stačí se podívat do toho rozhovoru a člověk, kterému to aspoň trochu myslí, okamžitě pozná, kde je problém: Kluci byli adoprotváni v jednom roce věku. Rok citové deprivace v kojeňáku je zde nejvážnější problém, ne geny. Netvrdím, že geny nehrají roli, ale ty nezpůsobily citovou oploštělost. Dále je třeba - ohledně těch vrozených věcí, včetně průměrného IQ - poznamenat, že zde hraje roli také chování matky v době těhotenství. Například jestli kouří, pije nebo bere jiné drogy atd. To způsobuje vrozené, nikoli však genetické, handicapy. (Neboli ne vše, co je vrozené, je genetické.) Dále k adopcím: Pravděpodobnost, že matka dítěte, jež skončilo v kojeňáku, se v době těhotenství chovala nezodpovědně, je zjevně větší, než obvyklý průměr a musí zkreslovat celkový výsledek. Ergo: Není možné vyvozovat dalekosáhlé závěry z toho, jak se chovají děti romského původu adoptované v jednom roce věku.
Pokud bychom vůbec chtěli srovnávat vrozené vlastnosti různých etnických skupin, museli bychom je srovnávat v případě lidí, žijících ve zhruba stejném vnějším prostředí a vystavené stejným či obdobným vlivům v době těhotenství, dětství atd. Což je fakt docela potíž.
Tož tedy: Zjednodušovat je jednoduché, přemýšlet těžké, a osobně si myslím, že většina lidí je hloupých bez ohledu na etnický původ. :-P
0 # Kojot (Jaroslav A. Polák) 2011-09-11 13:28
Jo, a ještě k té inteligenci: Kromě toho, že se na ní podílí prenatální vývoj a kvalita stimulů, jimž je dítě vystaveno, je to i geneticky vázaný znak. Oprávněně, řekl bych, můžu předpokládat negativní korelaci s adoptivními dětmi, totiž, že pravděpodobnost, že rodiče dají dítě k adopci, klesá s rostoucí výší jejich IQ. Výsledek: Opět zkreslení jako kráva.

Když o tom tak přemýšlím, tak asi jediný experiment, který by mohl tvrzení o dědičně fixovaných rysech toho či onoho etnika potvrdit nebo vyvrátit, by spočíval v tom, že by vybrané ženy jiného etnika dostaly oplozená vajíčka žen zkoumaného etnika a pak děti vychovávaly ve své kultuře. To by ovšem byl eticky nepřijatelný a prakticky nerealizovatelný typ výzkumu.
0 # Josef Mlaskač 2011-09-11 13:52
Tomáši, od vás bych takovou toleranci k individuálním porušením zákona ze strany policie opravdu nečekal.
0 # Kojot (Jaroslav A. Polák) 2011-09-11 15:12
Své postřehy jsem rozšířil a napsal jako článek. Kdo má zájem, může sem:
kojot.name/.../
0 # Tomáš Pecina 2011-09-11 15:49
Tomáši, od vás bych takovou toleranci k individuálním porušením zákona ze strany policie opravdu nečekal.

Nejsem tolerantní k individuálním deliktům, jen vysvětluji, proč se to stalo: navíc tam měli Kubiceho, tak se hoši prostě chtěli předvést.
0 # Tomáš Pecina 2011-09-11 15:53
Ad Kojot et al.:

Pro mě jsou úvahy o tom, že se cikánské děti "zvrhnou", racionálně neuchopitelné a pokládám je za kvintesenci rasismu. Každé to "zvrhnutí" mělo nějaký průběh, důvody, průvodní příčiny…

Velmi správně na svém blogu píšete, že presumpce rovnosti je produktivnější než presumpce nerovnosti; vidím to podobně.
0 # Karel Vážný 2011-09-11 18:43
Mám známou, která vychovává(-vala) v pěstounské péči cca 7 dětí (postupně, předtím 5 svých), některé bílé, jiné rómské.

Tyhle zkušenosti měla podobné, ale obecně prý platí, že cca 50% dětí, co prošly ústavem nedopadne dobře. U ní pouze jeden klučina zatím prošel kriminálem, ale vcelku se pak dal na dobrou cestu i za pomoci pěstounské rodiny.

Nicméně holčičky, které nikdy nebyly v rómské rodině a stejně s nimi měla neobvyklé problémy s krádežemi po návštěvách v malém věku. Dnes jsou to úžasné a krásné slečny, asi by málokdo řekl že Rómky.

Takže hodně dělá deprivace v ústavu, souhlasím. Určitě je zde i podíl kvality života matky, kvality zdravotní péče. Myslím, že se negeneticky může zapsat i předchozí život matky. Na dítě má určitě vliv i psychika matky.

Ale protože věřím (jako křesťan) i v to, že existují prokletí nad jednotlivci, rodinami, i národy ("budu stíhat hřích do 4. pokolení, ale žehnat tisícům pokolení těch co mi věří"), tak akceptuji, že se toto může dít i dnes. To nemá nic společného s hodnotou rasy a jejích členů Všichni mají stejnou hodnotu.

Ale tak jako se rasy liší ve fyzických rysech, tak se mohou lišit v obvyklé mentalitě, psychice, typických nadáních, a středním IQ. To není rasismus, to je prostě biologie. Proč by to mělo být jinak.

A zřejmě (a to už je duchovní) i v požehnáních a prokletích, které je provázejí (ostatně už od Noemových synů). Ale zase, my nemáme být vykonavatelé prokletí, které na někoho dopadá, ale vždy vykonavateli milosti - daru, kterou můžeme přinést.

Takže presupce rovnosti, spolu s nabídkou dostatečné pomoci zaostalým dětem (ta právě chybí, protože zavání segregací, ale je třeba ve škole i v rodině - v rodině klidně pod hrozbou sociálních opatření), možná i nabídkou pomoci dospělým, podpora teréně působících neziskovek a církví (nikoliv pisálků) může v dlouhém horizontu pomoci.

A na druhé straně rozumná opatření proti kriminalitě v komunitě, nedocházce do škol. Možná zavedení náhradních trestů u přestupků.

A podle zkušeností od přátel pracujících s lidmi ze dna společnosti - taky nějak vyřešit promlčení nevymožitelných dluhů vzniklých hlavně z úroků a poplatků, protože ty v podstatě brání druhé šanci v životě.
0 # Anonymní 2011-09-11 18:47
ESTBácký pogrom na Čechy

Žádám at ihned vyšle NATO bombardovací perut na českou vládu a zásah jednotek NATO!Zde jsou biti nebarevní obyvatelé a je proti nim zasahováno a jsou zatýkání to není ani za prezidenta Lukašenka v Bělorusku.

Jinak pokud ti lenoši nejsou schopni dojet 10km do vedlejšího města tak se holt nechají pendrekovat postupně tady 500 lidí a 500 tam.Co takhle pochody spojit?V jednotě je síla?Ale to si české makovice raději nechají přistát na zádech pendrek duté hlavy.
Adamos Komandos (velitel)
0 # Yamato-san 2011-09-11 19:12
IMHO je velký rozdíl mezi nerovností a odlišností. To, že např. Cikáni mají, ať již z jakýchkoli důvodů, ty či ony vlastnosti, které je nyní znevýhodňují, neznamená, že jsou horší, znamená to, že jsou jiní...a tyto odlišnosti vznikly z nějakých dobrých důvodů - jenže se už nehodí teď a tady.

***

Co s tím? Stát, který především toto vše zapříčinil svou nesmyslnou politikou, sociálním inženýrstvím, dávkami atd., to má nyní napravit? Nevěřím, nevěřím...vždyť ani není jasný cíl! Co chceme? A smíme se na toto vůbec ptát?
0 # JzP 2011-09-11 19:34
Pane Pecino, staré pořekadlo praví: "Kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody." Stát má spoustu možností, jak řešit jednotlivé incidenty; je to jenom otázka rozdělení prostředků, jak ukázala třeba kauza Vítkov. Nechápu ani, proč parlament dávno nejedná o snížení hranice trestní zodpovědnosti atd. Vyslat na Šluknovsko několik oddílů těžkooděnců, za jejichž zády parta výrostků v poklidu loupí za bílého dne, to je rovněž Kocourkov ve vší kráse.
0 # Yamato-san 2011-09-11 19:52
Já se především obávám, že toto a mnohá další navrhovaná opatření by ten problém stejně jen utlumilo. Faktem prostě je, že jsou zde statisíce neproduktivních lidí, kteří se ale nejvíce množí. Co s tím a nestát se barbary?
0 # Anonymní 2011-09-11 21:13
Argumentaci citovou deprivací jsem samozřejmě čekal a jistě je možné, že v tomto konkrétním případě měla svůj vliv. To ovšem nevysvětluje například to, proč cikáni trvale hůř skórují v IQ testech, jejich vyšší kriminalitu atd. i tehdy, když kontrolní skupina necikánů pochází ze stejně negativního sociálního prostředí apod.

Debata o presumci rovnosti či nerovnosti je čistě akademická, protože nerovnost je prostě daný fakt.

Opět nezbývá než odkázat na Bakaláře - viz. např str. 50 a dále.

Jiří Mráz
0 # Tomáš Pecina 2011-09-11 22:48
Boučková na mě, už z toho rozhovoru, udělala dojem hysterky, která nedokáže vychovávat jakékoli děti. V tom bych hledal příčinu "zvrhnutí".
0 # Karel Vážný 2011-09-12 00:26
Je třeba dělat opatření, aby nebyli neproduktivní. Několik tezí:

1. Je třeba jejich děti ZA KAŽDOU rozumnou CENU vzdělat a pozvednout.
2. Jejich rodičům najít práci a zamezit neproduktivnímu životu. Společnost zřejmě MÁ POVINNOST poskytnout práci přiměřenou každému, kdo může pracovat. Práce kolem nás je stále dost: Nejsou všechna prostranství čistá jako v Německu apod.
3. Pomoci musí odpovídat povinnost, tj. s pomocí musí jít otevřenost pro poradenství v školských a rodinných věcech, ve věcech práce atd.
4. A proto vše bude třeba získat peníze. A pokud je ti co je mají nedají nějak dobrovolně, bude nutno to zajistit formou zdanění....
0 # Anonymní 2011-09-12 01:53
Boučková na mě, už z toho rozhovoru, udělala dojem hysterky..
Souhlas.
Za prve adopce p.Bouckove mela sobecky duvod, mit deti jako jine zeny, zazivat pocity materstvi. Spatny duvod. Adoptovat risikove deti, ktere jsou mozna mozkove narusene uz pred porodem je trochu jako sazka. Jinde jsou stejne pripady, ackoliv se jedna o adoptovani blondacku z Ruska. Deti ruskych alkoholicek jsou take casto citove retardovani.
Tim, ze cikanskym klukum zduraznovali jejich puvod, cetli romske pohadky a brali je na cikanske koncerty, to jim mozna dalo podvedomy signal, ze oni jsou jini, ze do rodiny nepatri.
Mne se zda, ze p. Bouckova ma neustale vyhrady a je sebestrena.
Z vlastni zkusenosti vim, ze opravdove mamy miluji i potomky nevydarene. Asi do osmi let jsem kradla u pribuznych jako straka, kolikrat jsme to pak museli jit s ostudou vracet. Vymluvy za ulicnictvi se skladaly z dlouhych elaboratu, odmlouvani tradicni. Delat neporadek okolo sebe zivotni napln. A presto jsem nikdy neslysela vycitku od rodicu o sebeobetovani.
Dovedu si predstavit, ze jakym zpusobem p.Bouckova kontroluje sveho psa nebylo s divokymi kluky mozne...:-)
0 # Tomáš Pecina 2011-09-12 06:58
Nicméně holčičky, které nikdy nebyly v rómské rodině a stejně s nimi měla neobvyklé problémy s krádežemi po návštěvách v malém věku.

Bylo to podmíněno geneticky? To bych pochyboval. Rozdíl je v tom, že dítě v průměrné české rodině za takové chování dostane výprask, v romské pochvalu; předpokládám, že první varianta nastala i u těch dvou vámi zmiňovaných slečen, čímž jim bylo vysvětleno, že takové chování není správné.

V materiálně orientované společnosti, jako je současná česká, je krádež pro většinu dětí myslitelná alternativa chování, nebo minimálně zajímavý experiment; geny v tom roli nehrají.
0 # JzP 2011-09-12 09:20
Yamato-san, primární problém vidím ve falešné rovnosti. Stát by se IMO měl začít chovat jako firma, ve které lidé, kteří jí něco přinášejí, figurují jako akcionáři. Ti ostatní jsou přítěž, charita, stát je má tzv. na chov. A vzhledem k tomu, že prvotním zájmem každé firmy je dlouhodobě generovat zisk (v případě státu alespoň zůstávat rozpočtově na nule), musí výdaje redukovat tak, aby tento cíl byl dosažen.

To se v prvé řadě týká reprodukce akcionářů a chovanců. Navrhoval bych rodičovské dávky transformovat například tak, že na první dítě zůstane současný model (stát platí všem), na další dvě nebo tři děti bude státz větší části místo dávek poskytovat daňové úlevy a od čtvrtého nebo pátého dítěte pojede každý rodič "za svoje".
0 # JzP 2011-09-12 09:24
Samozřejmostí by bylo zrušení všeobecného volebního práva a jeho omezení na množinu akcionářů. Co se týče transformace neproduktivní skupiny na skupinu produktivní, souhlasím s panem Vážným v tom, že je třeba nezaměstna(tel)ným najít veřejně prospěšné práce. Nesouhlasím s tezí, že problém je primárně v nedostatečné vzdělanosti asociálů. Problém shledávám v neexistenci pracovních návyků. Vzdělání je už jenom třešnička na dortu a možnost, jak postoupit v hierarchii pracujících výše.
0 # Yamato-san 2011-09-12 09:43
To jsou věci, tj. volební census, odstranění falešné rovnosti, nepodpora dětí od čtvrtého, podpora pomocí úlev na dani a nikoli přímých peněz atd., které tvrdím dlouhodobě...jenže většina z toho je prakticky neprosaditelná, a rozhodně ne v brzké době. Teď je "na chov" pár set tisíc kusů a už jsou velké problémy...co se bude dělat, až jich bude milion a víc? Nenapadá mě nic moc hezkého...
0 # Leon Kreutzfeld 2011-09-12 10:45
V kratkem obdobi Ceska republika potrebuje sveho Giulianiho a predevsim politiku nulove tolerance kriminality v problemovych oblastech.

Uklidni to nejen tu majoritu, ale oddechnou si predevsim i ti slusni Cikani, at uz jich je 90% nebo 10%. Oni 2-3 grazlove na bloku panelaku spolehlive zkazi cvrt pro stovky lidi a dalsi se pak pridaji.

Na gangy zfetovanych lumpu nejake zaclenovani neplati, tam je funkcni pouze kriminal a zaclenovat se muze az tam to "spatne semeno" uz neni. V Cesku se ovsem z nejakych duvodu multikulti rozbujela ve statni sprave v toleranci a podporu kriminality pokud je tato pachana mensinami. Ovsem takova tolerovana kriminalita pak spolehlive otravi atmosferu i pro slusny zbytek mensinove komunity, nehlede na to, ze ta se ocitne "ve stejnem pytli".

Bruselu se myslim zadny odpovedny politik bat nemusi. Staci jen uplatnovat existujici zakony (to se nedeje) a uplatnovat je na vsechny stejne (to se taky nedeje).

Proc ta tolerance minoritnich asocialu dosla tak daleko, tomu ale nerozumim, snad je to dusledek toho, ze CR ma male zkusenosti s ethnickou diversitou a multikulti lidskopravni prumysl se rozrostl za hranice sve smysluplnosti.
0 # Anonymní 2011-09-12 11:00
Republika Romburk

Romové už brzy vyhlásí na severu Česka samostatnou Republiku Chanov (třeba pod záštitou EU), kterou ČR okamžitě uzná. Rázem by obyvatelé Republiky Chanov nebyli českými občany a nemohli by se tak volně pohybovat po ČR a například se věnovat trestné činnosti. Občané Republiky Chanov nebudou součástí EU ani SIS (Schengenský prostor), tím pádem je pro ně vyžadováno platit vízum (60 EUR za vstup + pozvání), neměli by nárok ani na rozpočet ČR, ani na rozpočet EU, museli by začít makat a něco dělat sami. Pro tento účel by museli otevřít hranice obyvatelům EU, EEA (EHS), US a podobně, ale EU by vůči nim měla vízový režim. Romové v Chanově by konečně začali pracovat, měli by zároveň svůj stát, kam by si mohli sestěhovat své příbuzné a nebyli by oprávněni naprosto legální cestou k jednoduchému pohybu po území EU.
0 # Anonymní 2011-09-12 11:32
Giulianiho by to bejvalo chtělo už dávno, ale žádnýho nevidim na obzoru. Neumim si představit žádnýho ze zdejších politiků. že by zajel do Rumburku a prohlásil "Ich bin ein Rumunger". Bez toho to fakt řešit nejde .. ono i tak dost lidí štve, že státní moc odmítá řešit "bagatelní" přestupky, kde se ta "bagatelita" pohybuje pomalu na úrovní průměrnýho platu.
jonáš
0 # Yamato-san 2011-09-12 12:59
Tak jsem napsal článeček s několika body, které by mohly pomoci ten šílený trend zvrátit - a co se nedozvím? Jsem fašista, 'en bloc' škrtám lidská práva a vlastně mám chuť na další holocaust...
0 # Anonymní 2011-09-12 19:10
9. února 2011:
Z pohraničí se má přesunout přes 250 policistů. Pomohou ve větších městech
hradec.idnes.cz/.../...
0 # Tomáš Pecina 2011-09-12 19:14
Ad Yamato:

Ano, přesně. Fašistický program par excellence.
0 # Yamato-san 2011-09-12 20:01
Pokud je fašismem chtít po lidech více zodpovědnosti za vlastní život a po státu méně zásahů, pak tedy ano, jsem asi fašista. Nějak ale přestávám tomuto světu rozumět...

Zeptám se i vás: máte nějakou představu jak tento problém reálně řešit? Nebo alespoň zastavit jeho zvětšování? Zkuset to, byl byste první :-)
0 # Karel V. 2011-09-12 22:28
Co se týče té výchovy, tak podle svědectví oné pěstounské matky to prostě bylo tak, že po každé návštěvě musela prohledávat kapsy dětem, aby tam našla kousky z Lega apod. (Je jasné že to ale může být dáno i deprivací z kojeňáku, která byla o to horší, že tam nezvládli ani správnou léčbu některých léčitelných poruch...)

Jinak, pěstounská matka, samozřejmě, nemůže dát dítěti na zadek, vždyť ty děti má jen státem a rodiči "půjčené" a zodpovídá jim za ně ;-). Určitě věděla jak na ně...
0 # Karel V. 2011-09-12 22:41
Ale, protože jsem konzervativní levičák, paternalista, tak si prostě myslím, že naše sociální kultura je prostě lepší.

Ale jen tehdy, pokud budeme ochotni se o ně "postarat". Nikoli je zavrhnout, vyvézt kamsi, oplotit, postřílet apod.

Prostě máme tu (vnitřní) barbarský národ a je potřeba jej pozdvihnout. Jako to dělali poctiví křesťané a rozumné křesťanské státy celý novověk. A my za první republiky se Slovenskem a Podkarpatskou Rusí. Kdyby nebylo tisíce misionářů, misijních učitelů, lékařů, správních úředníků atd., tak by mnohde v Africe ještě nyní po sobě stříleli šípy a zajímali otroky (a možná by nám je i tak prodávali). (Dneska sice taky mnohde střílí, ale aspoň civilizovaně - RPG, AK, bazuka... :)))) )

Prostě musíme převzít zodpovědnost za pozvedutí národa Rómů (nebo obou národů).

A protože jsem levičák, tak nemám sebemenší problém s affirmative actions, jako je podpora školního vzdělávání, umožnění chodit na stř. školu mimo místo bydliště a bydlet na intru, v rodinách apod. s finanční podporou státu. Podmínit všechny veřejné zakázky vytvořením míst pro sociálně nezačleněné, atd. Např. 1 místo na každý milion Kč.

Problém by byl, kdo je ten "Róm", nebo "nezačleněný", musel by vzniknout mechanismus jak toto stanovit (v USA to mají jednoduší, protože u každého evidují rasu). Ale s pomocí úředníků, neyiskových a rómských organizací by to asi +- fungovalo.
0 # Tomáš Pecina 2011-09-12 23:41
Jinak, pěstounská matka, samozřejmě, nemůže dát dítěti na zadek, vždyť ty děti má jen státem a rodiči "půjčené" a zodpovídá jim za ně

Pokud vím, tak bití dětí pěstouny je celkem běžné, ale nešlo mi o tento "technický" detail: jistě existují méně hrubé a přitom efektivnější způsoby, jak holčičkám nesprávnost jejich chování ozřejmit.

Ad Yamato:

Ve svatém nadšení jste zašel dál než Číňani: ti regulují počet dětí direktivně, ale bez ohledu na "společenské zásluhy" rodičů. Ať jsi disident, dělník, dělník-úderník nebo aparátník, máš právo jen na jedno (výjimky jsou patrně jen lokální).

Přídavky na děti bych úplně zrušil, čímž by se dosáhlo téhož efektu korektně a tradičně.
0 # Yamato-san 2011-09-13 00:09
I vy už čtete něco, co tam není? Regulace je v čem? Ano, nejsem v tom bodu natolik radikální, abych navrhoval úplné zrušení podpory dětí, ale "jen" její nastavení tak, aby nebyla, přinejmenším tak lehce, zneužitelná. Ale každý by samozřejmě dál mohl mít dětí kolik se mu zamane.

Samozřejmě bych byl pro úplné zrušení podobných podpor. Jenže to by musel být celý systém nastaven tak, jako to bylo dříve, tj. lidé by měli děti ve vlastním zájmu, ve vlastním zájmu by se starali o jejich řádnou výchovu, školy atd., neb na nich by pak bylo postarat se o rodiče ve stáří. Tatíček stát by zase ustoupil do pozadí a stral se jen o to, o co má, tj. o vnitřní a vnější bezpečnost a dodržování peravidel.
0 # Karel V. 2011-09-13 01:28
Ad Yamato: Jenže to bychom museli zajít daleko před Bismarcka, tj. před státní důchody. Ale ta doba nebyla idilická. Na jednu stranu se dobrý starý hospodář sice na statku podílel na práci (někdy mi vadí že si staří "užívají" a zapomínají, že i jejich děti jim platí důchody), na druhou stranu by hrozilo dědeček a babička, ujídají chlebíčka. Vzhledem k nutnosti právního zakotvení (smlouvy o výminku, o studiu atd.) bychom se dočkali řady velmi nechutných sporů, během nichž by se řada starých výsledku nedožila. Máme totiž nižší - liberálnější - morálku.

Zajímavý byl snad jen návrh z pera Svobodných, aby člověk mohl s rodiči opt-outovat ze systému. Pokud by rodič (nebo ústav) požádal o státní penzi, automaticky by od příštího měsíce začali srážet stanovené procento ze mzdy všem dětem. Bylo by nutné ještě ošetření vůči cizině. Aleto vše je nerealizovatelné, protože důchodové systémy jsou již v EU nějak unifikované, a důchod podmínkou i řady mezinárodních smluv.
0 # Daniela 2011-09-13 01:50
Nekterym zlobivym detem durazna domluva nestaci, musi pocitit rakosku na zadecku. Mentalni rozlisovani spatneho a dobreho-zadaneho chovani se vyviji spolu s vekem, zlobiva si zacne pomalu uvedomovat, ze planovana lumparna za svisteni rakosky nestoji...
Ja myslim, ze by i samotnemu cikanskemu ethniku pomohlo, kdyby barbarsti jedinci dostali za neakceptovatelne chovani trochu na zadek (metaforicky). Nepracujes, krades, napadas druhe? Sup do vezeni.--Nerikam, ze to je panacea a idealni reseni, ale prisne dodrzovani zakonu by urcite zklidnilo situaci.
0 # Tomáš Pecina 2011-09-13 08:55
Ad KV:

"Dědeček a babička ujídají chlebíčka" bylo komunistické heslo, předtím by si nikdo nic podobného nedovolil vyslovit, byl by to hřích a porušení čtvrtého přikázání.

Ad Daniela:

IMHO jestliže je rodič nucen s dítětem "komunikovat" těmito prostředky, udělal ve výchově dost vážné chyby, a ty stejně už stěží napraví. Zde je řeč o děvčatech předškolního věku, která byla přistižena při krádeži, a to určitě není případ, který by musel být řešen rákoskou. Ano, holky by se naučily, že krást se nemá, ale způsobem, který by byl pro ně ponižující. Ani pětiletému dítěti nedělá dobře, když ostatní vidí, jak brečí.
0 # Starý pán 2011-09-13 11:24
TP: ""Dědeček a babička ujídají chlebíčka" bylo komunistické heslo, předtím by si nikdo nic podobného nedovolil vyslovit, byl by to hřích a porušení čtvrtého přikázání."

Jste si jist? Popisují třeba Výminkáři snad dobu kommunismu? A nemáte pocit, že jako hříchy byly označeny právě ty skutky, ke kterým má člověk sklony (a že právě to je příčinou jejich označení)? A že se v naší historii běžně porušovala přikázání a hřešilo se, a to i masově (kupříkladu za Vámi nedávno zmiňovaných husitských bouří)?
0 # Tomáš Pecina 2011-09-13 12:29
Kdy to heslo vzniklo, skutečně nevím, nicméně o jeho použití před dobou 50. let nemám žádné informace.

Většina náboženských a morálních zákazů má brutálně racionální základ: komunita, ve které je připuštěno do té nebo oné míry krást (příklad: Česká republika a její právní předchůdkyně), nemotivuje své členy k produktivní činnosti, protože když víte, že jednou za každých dvacet let se tu krade ve velkém, raději si budete užívat života, než abyste vytvářel hodnoty a očekával, že dosáhnete uznání. V takové společnosti bude hodně Kožených, Grossů, Řebíčků a Krejčířů a málo Baťů.

Na individuální úrovni je to jistě jinak, tak jako si holčičky neuvědomily, proč by si neměly vzít domů kostičky Lega, když se jim tak líbí, velká část lidí je pro masivní přerozdělování, naivně se domnívajíc, že zdrojem blahobytu jsou státem poskytované sociální "jistoty" a nikoli soukromé zisky. A to jistě nejen v téhle zemi.
0 # Karel V. 2011-09-13 14:36
Starší příklad, byť s happy-endem:

JAN NERUDA: DĚDOVA MÍSA

V kamnech praská, dědek každou chvíli
svadlé ruce sobě zahřívá,
kolo vrčí, syn si s prací pílí,
nádobu si z dřeva vyrývá.

Kolečko si divnou píseň šumí,
vnoučeti se očka kmitají -
"Hele, co náš táta všecko umí,
jak mu tříšťky z rukou létají!

Dřevo ukradl jsi v panském lese -
komu děláš z něho koryto?
"Dědovi; - již se mu ruka třese,
nádobí už všechno rozbito."

"Nauč mne to!" - "Vida toho kluka,
nač by tvá to ruka uměla?!"
"Až se tobě třásti bude ruka,
koryto ti synek udělá!"

V kamnech praská, dědek shrben pláče,
svadlé ruce syn mu zulíbá,
kolo mlčí, vnouče kolem skáče -
"Táto, proč se kolo nehýbá?"

Knihy veršů (1968)

Když to Neruda tepal, tak to sice mohl být menšinový problém, ale jistě problém nikoli marginální.

Co se týče Lega a holčiček, četl jsem reportáž z moderního kojeňáku a zároveň moje žena pracuje v soukromých jeslích (jako hospodářka). Z obou zdrojů znám extrémní konkurenční boj o pozornost, v kojeňáku možná i o zdroje (hračky), kde nikdo nemá dost času vysvětlovat, že něco je moje, něco si mohu vyměnit na čas, něco bych měl půjčit, ale že to dostanu zpět.

Navíc tohle byl článek o supermoderním ústavu, zatímco ty holčičky pro nediagnostikovanou nedoslýchavost (naslouchátko vyřešilo), považovali za zaostalé. Takže si užili asi ústrků dost.

Co se týče přerozdělování, nevadí mi, pokud není zneužívané. Jsem křesťanský socialista, ztotožňuji se s Buffetem v tom, že daně nikdy nikoho od iniciativy neodradily. Významný zdroj zla vidím v rozdělení majetku (přesně řečeno v tom, že nejbohatší, mající moc i prostředky je nevyužívají k dobru), ale řešení není znárodnění, ale zřejmě majetkové progresivní daně (které musí pokrýt i toky z-do ciziny apod.).
0 # Tomáš Pecina 2011-09-13 17:42
U Nerudy jde o něco dost jiného, než že by prarodiče "ujídali chlebíček". Tím bych neargumentoval.

Vaše informace ve věci kostiček z Lega potvrzují, že genetická podmíněnost tam s velkou pravděpodobností nebyla, jen dysfunkční výchovné prostředí ústavu, které bylo nutno napravit. Jsem rád, že se to podařilo a že se děvčata "nezvrhla" a nejsou z nich "nevzdělatelné" a méněcenné Romky. Držím palce.
0 # Tomáš Pecina 2011-09-13 17:45
Jen bych ještě dodal, že tlak okolí na "bíle" vychovávané romské dítě musí být obrovský, všichni od něj očekávají, že se bude chovat jako Cikán, a v podstatě mu přejí neúspěch, protože to potvrdí jejich předsudky.
0 # Vodník 2011-09-13 21:45
všichni od něj očekávají, že se bude chovat jako Cikán, a v podstatě mu přejí neúspěch,
nikoho takového neznám!

genetická podmíněnost tam s velkou pravděpodobností nebyla, jen dysfunkční výchovné prostředí ústavu, které bylo nutno napravit.
Ubozí Romové jsou oběťmi dysfunkčního prostředí nejrůznějšího druhu již 700 let. To Židé proti nim museli být ve vatě, se všemi pogromy...
0 # JzP 2011-09-14 00:55
Tento komentář byl odstraněn autorem.
0 # Anonymní 2011-09-14 06:23
Vodnik opet prikladem dokazuje, ze ANI NAHODOU nema zidovskou obsesi a VUBEC NIKDY nezatahuje naprosto bezpredmetne zidovskou otazku do KAZDE DISKUSE.
A ted tu O Snehurce.
0 # Karel V. 2011-09-14 15:08
Vodníku, jenže Židé sem přišli jako představitelé rozvinutější kultury (alespoň v řadě rysů) než jsme byli mi sami. (Od času farizeů uměli všichni od nižší střední vrstvy číst, psát a počítat. Což se omezovalo u obyvatel našich zemí do husitství na církev a část šlechty...)

Rómové k nám přišli jako indická kočovná skupina ve středověku, ale poměrně brzy si vysloužili pronásledování. Převážná část jejich pobytu v Evropě bylo vyhánění, hlavně z důvodů náboženských. Čili nějaký super čas na asimiliaci to taky nebyl.

Oproti Židům byli zvyklí žít z toho co dala příroda kolem (jižanský způsob, kde "to roste samo..."), což v Evropě nebylo moc praktické. (Mimochodem přípustnost vzít si po cestě jídlo ze sadů a polí je zachycena i ve Starém zákoně.)
0 # Anonymní 2011-09-17 19:09
Přidávám odkaz ke stažení knihy Petra Bakaláře Psychologie Romů. Myslím, že názor o vrozené inteligenci a emocionálních predispozicích Romů si každý čtenář udělá sám, proto nechávám bez komentáře...

vzdelavaci-institut.info/.../...
0 # Anonymní 2011-09-20 23:18
Pane Pecino, dotýkáte se citlivých míst malého českého šovinisty, což je i vidět z diskusních příspěvků.
Takový malý český šovinista nemá dostatek představivosti aby pochopil vaše slova, je v pravém slova smyslu naivním realistou, tedy věci tak jak se mu jeví považuje za pravdivé. Taky hystericky reaguje na všechno, co by mu mohlo narušit jeho biedermaierovské teploučko.

Pevně věřím, že vám takoví lidé neznechutí vaši budoucí činnost.
0 # Anonymní 2011-09-20 23:23
co se týče toho, že se adaptované děti zvrhnou... oni se nezvrhávají jenom malí Romáci ale i etničtí Češi
Jako důvod vidím to, že často jsou to děti lidí nezodpovědných - protože právě často tito lidé jsou nuceni své dítě odložit k adopci. A genetika ano, pracuje, ale ne kvůli etnickému původu ale kvůli genetickým vlastnostem rodičů.

A co se týče Boučkové. Ona halt ze dvou obyčejných kluků, kterým by slušelo automobilové nebo kuchařské učiliště, chtěla vychovat pražské intelektuály. Tak to je potom těžký, to by se zvrhl bílej, černej, hnědej, žlutej.

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v pravém sloupci dole)