Důležité upozornění!

Policie České republiky a šéfcensor Ústavu pro studium totalitních režimů Jaroslav Čvančara varují: citovat jakékoli texty z tohoto blogu způsobuje vážné risiko trestního stíhání! Četba na vlastní nebezpečí!

Na soudruhy z NDR jsem si vzpomněl, když jsem se do svého emulátoru, kterémuž je jinak věnována pozornost na mém třetím blogu, rozhodl přidat čítač/měřič frekvence, a sáhl po východoněmeckém stolním modelu, s nímž jsem v 80. letech skutečně pracoval (jak bude vypadat v emulátoru, lze nazřít z ilustrace, jak vypadal ve skutečnosti, můžete nalézt na mnoha místech na webu).

Byl to přístroj neambiciosní, nenáročný, ale celkem spolehlivý a přesný. Jedna věc je na něm arci zajímavá, a to je indikační prvek stavu hradla. Úmyslně nepíšu LED-ka, protože LED to nebyla. Soudruzi z NDR, aby ušetřili jednu součástku, sestavili sedmimístný display ze čtyř dvojitých elementů a první zleva zakryli maskou tak, že z něj byl vidět pouze malý čtvereček (pro přesnost dodejme, že toto místo bylo osazeno klasickým multimetrovým elementem s jedničkou a znaménkem +/-). Podobně postupovali u stolního multimetru, kde zakryli naopak poslední místo, jehož desetinnou tečku použili pro indikaci POWER ON.

Řešení sice funkční, ale brutálně, frapantně nesystémové a řekněme si upřímně, vidět ho na přístroji renomované značky ze Západu, pomysleli bychom si, že ten Fluke/Tektronix musí být v pořádné krisi, že takhle šetří, a pokud bychom měli v portfoliu nějaké jeho akcie, urychleně bychom se jich hleděli zbavit.

Tato zvláštní schopnost nepatřičně improvisovat provázela východoněmeckou techniku po celou dobu existence dvou německých států. Vezměme automobilový průmysl. Wartburg: automobil s dvojtaktním motorem a lichým počtem válců, když všude jinde byl pro tuto třídu standardem čtyřtaktní čtyřválec, a Trabant, to je vozidlo po technické stránce z úplně jiné planety. Pokud zůstaneme v oblasti elektroniky a elektronických přístrojů, východní Němci byli sice z celého bloku ruských satelitů nejdál, dokázali např. pracovat s kvalitními plasty tam, kde československý průmysl horko-těžko laboroval s polyurethanem, ale mnohé jejich konstrukce vzbuzovaly rozpaky a končívaly tak jako ony trabanty, v museu kuriosit.

Co stojí za pozornost, je porovnat tyto německé výrobky s československými. U těch byla charakteristickým poznávacím znakem nikoli improvisace – byť ani o tu nebývala nouze –, ale technologická imitace západních vzorů, potěmkinovitost. Českoslovenští konstruktéři a technologové stavěli pro veletrh, pro oko koncernových ředitelů, ministrů a jiných papalášů. Tam jejich výrobky fungovaly a zdály se být znamenité. Méně již fungovaly v praktickém nasazení, kde se jejich, dnešním jazykem bychom řekli, nadupanost ukázala jednoznačnou slabinou. Régime se rozkládal a bylo to znát i na jeho produktech.

A tak, po převratu, skončily prakticky všechny konstrukce ze 70. a 80. let v propadlišti dějin, a jejich tvůrci, často špičkoví odborníci a technici, se šli živit – vybavivše se honosnými tituly dealerů a exklusivních distributorů – jako přeprodejci západních technologií, tedy do posic, které jinde zastávají lidé s odborností o dvě patra nižší.

Stejně arci dopadli i soudruzi z NDR: i v této oblasti se ukázalo, že komunismus se svými principy kádrové práce je takový společenský Černobyl, schopný učinit do 20 let z relativně prosperující ekonomiky technologickou měsíční krajinu, již, jak se v této zemi prokázalo v posledním desetiletí, už není schopna resuscitovat ani možnost nerušené tržní a demokratické existence.

Jízdenka do komunismu je one-way ticket.

Komentáře   

+1 # gogo 2014-04-29 07:52
K tomu Wartburgu.. soudruzi z NDR patrně nedostali povolení od RVHP na výrobu čtyřtaktů - ty vyrábělo Československo (vlastní Škoda) a pro papaláše Tatra (zlikvidovaná až nedávno), Polsko, SSSR (licenční Fiat), ale nikoliv NDR. Asi ty slušné továrny zůstaly v západním sektoru.
Ale zpět k prskavci Wartburgovi. Fakt, že to byl dvoutakt, staví vámi vysmívaný počet válců do jiného světla. Naopak byste se měl vysmívat dnešní Eurosojuzní produkci, kdy tři válce mívají čtyřtakty - např. VW 1.2 HTP osazovaný do Fabií, Pola apod. To je skutečný kal, vířený ode dna strojařského hovadismu. Dna dosahují už jen oturbené hybridní trojválce, u kterých se do spotřeby nezapočítává elektrická energie a do ceny akumulátor. A nejsme tomu věru daleko.
Tříválcový dvoutakt by dnes odpovídal totiž spíše šestiválcovému čtyřtaktu.

Elektronika byla skutečně těžce poznamenaná impotencí socialistického tábora v technologiích. Na druhé straně, produkovaly se i poměrně kvalitní výrobky, např. Meopta srovnání se světovými výrobci snesla a docela solidní byly i mechanické zbraně a kupodivu i letecký průmysl, který zlikvidovali až havlobolševici. Ne však úplně, tradice stavění letadel je u nás dosud silná a v lehkých třídách patříme dnes mezi první ligu.

" není schopna resuscitovat ani možnost nerušené tržní a demokratické existence."
to si ale už děláte blázny, ne?
0 # gogo 2014-05-02 11:17
Zlatí soudruzi z NDR:
technet.idnes.cz/.../...
0 # jonáš 2014-05-08 17:04
No voni tam zas soudruzi z úřadu pro tisk a informace nevnímli, že ta ponorka se má ponořovat až někdy za dva roky. Ale pro ignoranty je to jistě lákavej titulek. Ostatní si to můžou vygůglovat a přijdou na to, že na vině je dodatečný vybavení požadovaný ministériem války, u kterýho někdo blbě dodal váhový specifikace. Tak se holt bude muset buď zredukovat, nebo předělat dizajn .. stejně jako se musel upravovat u naší škodovácký lokomotivy, co vyjela na koleje s asi šestiletym zpožděnim proti smlouvě, a to je proti ponorce dětská skládačka.
0 # gogo 2014-05-09 08:23
Na druhou stranu, podělit hmotnost objemem a srovnat s hustotou vody není zase žádná vysoká fyzika. Jistě, chyby se stávají, tohle ještě není finální výrobek, proto se testují prototypy. Některé chyby jsou prostě zábavnější než jiné.
0 # jonáš 2014-05-10 18:33
V tom asi chyba nebyla, to by na to totiž opravdu před spuštěnim na vodu nemohli přijít. Spíš v neustálym vylepšování vnitřního vybavení a pravděpodobně blbejch údajích o jeho hmotnosti od dodavatelů.
+1 # Tomáš Pecina 2014-05-13 00:03
Ponorka má přece komory na vodu, a jejich plněním a vyprazdňováním dokáže měnit hmotnost. Ovšem pouze v jistém rozsahu; pokud do ní "zatékalo" tempem tisíc litrů, tj. cca tuna, vody za hodinu, tato kapacita se rychle vyčerpala.

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v pravém sloupci dole)