DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ!
Policie České republiky a šéfcensor Ústavu pro studium totalitních režimů Jaroslav Čvančara varují: citovat jakékoli texty z tohoto blogu způsobuje vážné nebezpečí trestního stíhání! Četba na vlastní nebezpečí!

13. 5. 2015

Čepice

Maturity jsou letos velkým thematem. O tom, že by člověk na prahu dospělosti (maturitatis) měl vědět o existenci postavy Jidáše Iškariotského, nehodlám polemisovat, leč zaujala mne jiná úloha, jíž examinantům uloženo vypočítat spotřebu papíru na čepici, jež má tvar rotačního kužele a středový řez tvaru rovnostranného trojúhelníka o straně zvící 16 cm. Nemíním teď řešit otázku, že takto zadaná úloha dosti nelogicky předpokládá, že papírová čepice měla dno, ale to, že od studenta se očekává, že si pamatuje vzoreček pro výpočet plochy rotačního kužele, kterýž aplikuje a vyjde mu správný výsledek.

Vzorečku již desítky let neznám a musel bych se medle prohlásit za kanonicky nezpůsobilého maturitní otázku řádně, tedy dle něj, vyřešit. Což samozřejmě neznamená, že bych odpověď nedokázal podat. Plochu pláště bych si rozdělil na nekonečný počet trojúhelníků o základně dx a výšce L (tzn. 16 cm), a protože každý z nich má obsah 1/2 L dx, vyšlo by mi pro plochu pláště 1/2 L π L = 1/2 π L2, k tomu plocha základny π (L/2)2, celkem nějakých 3/4 π L2 = 192 π cm2. Anebo bych si plášť v duchu rozvinul a řekl si, že celý kruh by měl obsah π L2, ale my z něj máme pouze 2 π (L/2) lomeno 2 π L, tedy polovinu, plocha pláště je tedy 1/2 π L2, no a dál je to stejné.

Mozek by se ani v jednom případě zvláště nenamohl, ba spíše ani nezahřál, avšak neuměje vzoreček, asi bych neprošel. Protože podstatou vzdělání, aspoň toho českého, postkomunistického, není dokázat řešit problémy, ale biflovat, nabiflované odříkat a zapomenout. Což je ostatně velmi patrno i na mnoha z těch, kteří s úspěchem prošli školstvím vysokým.

55 komentářů :

  1. Proc byste neprosel, ten integral vam jiste nezabral dlouho, takze v cem je problem?

    > my z něj máme pouze 2 π (L/2) lomeno 2 π L

    Dnes su nejaky natvrdly... muzete to vysvetlit?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když si plášť kužele rozvineme do roviny, vznikne kruhová výseč o poloměru L. Celý obvod tohoto kruhu by byl 2 π L, obvod výseče (resp. jeho kruhové části) je ale pouze tolik, kolik činí obvod podstavy, tedy 2 π (L/2).

      Vymazat
  2. Já naopak myslím, že úloha je zadána dobře a je rozumná, jen autor o tom neví. Zastávám sice názor, že vzdělání je to, co vám zůstane, když vás nahýho vyhodí na pustý ostrov, ale zde není nutné znát jakýsi nepodstatný vzorec. Jak jste ukázal, jde to řešit i bez něj, stačí umět obvod kruhu, což je podle mne zásadní znalost (exhibici s integrálem pomíjím:)

    Zajímavější je otázka podstavy, autor se domnívá, že čepice má dno, což je na svěrací kazajku. Ještě zajímavější je, nad tím vědátoři chtějí vést odbornou disputaci:)

    Ale je to jedno, protože obě odpovědi jsou špatně. Na čepici je použit minimálně papír rozměru 16 x 32 cm, protože, jak je všem známo, papír se prodává v pravoúhlých formátech:) Když tu čepici bude opravdu někdo vyrábět, bude správným výsledkem právě tohle. Autor nechápe od abstraktních pojmů k realitě a zpět:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nesmysl, jednak nikde není řečeno, že byl papír nakupován v arších obdélníkového tvaru, jednak se odstřižky daly využít i jinak, např. k výrobě menších čepic.

      Vymazat
    2. To je typická odpověď akademika, co čepici nikdy nedělal. Když se zeptáte krejčího, kolik látky "použije" na vaše kalhoty ( x z kolika látky se skládají hotové kalhoty!), řekne vám to také i odpadem a to, že se látka prodává netvarovaná na kalhoty si vůbec říct nemusíte, je to jasné.

      Pan matematik se chtěl přiblížit lidu a uvést "praktický" příklad použití výpočtu pláště kužele ale očekával akademickou odpověď. Takto schématickým myšlením jen studenty utvrdí v tom, že k výrobě čepic matematiku vůbec nepotřebují, protože jim nedává prakticky použitelné odpovědi. Kdysi jsem svému synovi dával podobné "polopraktické" příklady ve snaze přesvědčit ho, jak je matematika důležitá. Dopadl jsem jako hubkař, protože podobným způsobem ukázal, že mé řešení není k ničemu. Musím po letech přiznat, že měl svým způsobem pravdu.

      BTW, kde kupuje ty kulaté papíry do tiskárny:)

      cnemo

      Vymazat
    3. Pan matematik se chtěl přiblížit lidu a uvést "praktický" příklad použití výpočtu

      Vidíte. Ani za víc než půlstoletí se nic nezměnilo, a ani za dalšího půl století se nic nezmění. Viz epizodka na téma, jak se Feynman ocitl ve státní komisi pro hodnocení učebnic ((Richard P. Feynman, To nemyslíte vážně, pane Feynmane!):

      Mnozí lidé si po sputniku mysleli, že za Rusy zaostáváme, a nějací matematici byli požádáni o radu, jak vyučovat matematiku s použitím nějakých zajímavějších moderních matematických pojmů. Cílem bylo udělat matematiku přitažlivější pro děti, kterým připadala nudná. ... Konečně najdu knížku, která říká: „Matematiky se mnohostranně používá ve vědě. Uvedeme vám příklad z astronomie, což je nauka o hvězdách." ... Jenže pak následovala cvičení: Jan jde s otcem ven podívat se na hvězdy. Jan vidí dvě modré hvězdy a jednu červenou. Otec vidí zelenou, fialovou a dvě žluté hvězdy. Jaká je celková teplota hvězd, které Jan a otec vidí?" - a já vybuchl děsem. Proto moje žena vykládala o sopce v suterénu. Tohle je jenom jeden z přikladu: takovéhle to bylo věčně. Věčně samý nesmysl. Neexistuje absolutné žádný důvod pro sčítání teplot dvou hvězd. Nikdo to nikdy nedělá, leda možná, aby potom vypočítal průměrnou teplotu hvězd, ale ne aby zjistil celkovou teplotu všech hvězd! Bylo to příšerné! Nešlo o nic víc než o hru, jak vás přimět sčítat, a neměli ponětí o tom, co povídají. Připadal jsem si, jako když čtu věty s pár tiskovými chybami, a vtom, najednou, je celá věta vytištěna pozpátku. Takhle ta matematika vypadala. Prostě beznadějně.

      :-)))

      Vymazat
    4. anebo:
      http://lumo.blogspot.cz/2014/12/hejneho-metoda-je-nepochopenim.html

      Vymazat
    5. Má pravdu, popsaná metoda velmi připomíná strýce Františka ze Saturnina.

      Vymazat
    6. nikde není řečeno, že byl papír nakupován v arších obdélníkového tvaru, jednak se odstřižky daly využít i jinak

      Výsledky jsou tedy dva: plocha pláště čepice (kužele bez podstavy) a plocha potřebného formátu papíru.

      Vymazat
  3. André Pulgar:
    Po pravdě řečeno by jako první měla zaznít námitka, že takovou stupidní čepici nemá smysl šít, tudíž ani nic počítat. Vy byste ji snad nosil, pane Pecino?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Proč myslíte, jako součást karnevalové masky klidně.

      cnemo

      Vymazat
    2. Tak mne napadla asociace, ze rozmery cepice se podobaji tem ostudnym pokryvkam hlav na historickych obrazech, kdyz umelci znazornovali trestani heretiku. .Bila spicata cepice, inkvisici nazyvana Sanbenito, by jiste zdejsim kacirum velmi slusela !!!
      8-))

      Vymazat
    3. Mea culpa, cnemo,
      ano, na zábavu jsem zcela zapomněl. Naštěstí jsem nikdy netoužil po manažerské funkci, ale jen po dělnické ...
      André Pulgar

      Vymazat
  4. Problému s nesmyslností čepice se dalo snadno předejít: místo čepice kornout pro sbírání spadlých hvězd.;)
    S tím jak vyučovat a zkoušet matematiku zápolí celý svět, není to česká postkomunistická specifika.
    Mohl byste, pane Pecino, dát příklad úlohy, která by podle vás byla vhodná pro maturitu (za předpokladu optimalizované výuky)?
    Karel H

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To nemáte pravdu, jak matematiku učit je vcelku jasné již posledních 200 let. Průser nastal, až když se od toho vložili pedagogičtí "vědci". První katastrof byla množinová reforma a pak to následovalo v rychlém sledu až do dnešních trpkých konců (link od Goga)

      Naučit matematiku bez námahy, s blbými kantory, zábavně, nenásilně a zároveň dobře je kvadratura kruhu - nikdy se to nemůže podařit. Přitom je to tak prosté - dobrý kantor s alespoň minimem neškolních životních zkušeností, kterému společnost umožní, vynutit si disciplínu.


      Vymazat
    2. Problém se ještě umocnil tím, že "osnovy" a obsah si určuje každá škola a ne vždy je to k dobru věci. U dějepisu je to jedno, protože stejně se každých 20 let přehodnocuje výklad, ale u přírodních a exaktních oborů je to velké nebezpečí, zvláště když se do toho vloží absolventi multi-kulti humatinárních učilišť, kteří pochopí pouze formu, ale nikoliv obsah. A taky jsou docela nebezpeční zdivočelí ajťáci, kteří pod vidinou nákupu nejrůznějších interaktivních tabulí a mulitmediálních pomůcek nadobro vyprázdní původní obsah předmětu.

      Na druhé straně, učitel, který ví co chce a věci rozumí, může zase v tomto systému zazářit. I takové jsem (chvála přírodo) poznal.

      Vymazat
  5. "Ve státní části maturitní zkoušky z matematiky mohou žáci využívat psací a rýsovací potřeby, Matematické, fyzikální a chemické tabulky a kalkulátor bez grafického režimu, bez řešení rovnic a úprav algebraických výrazů."

    Teda základní závěrečná premise tohoto článku je nesmysl. Maturanti nemusí vzorečky znát zpaměti, ale musí si je umět najít a logicky použít.

    OdpovědětVymazat
  6. Pan Pecina poněkud ulítl. Za první otázka byla na výsledek, nikoli na postup, takže se svým postupem by byl nepochybně úspěšný. Protože se ale nepředpokládá, že maturanti umí takhle aplikovat integrály, zřejmě by pro ně bylo lepší nalistovat v tabulkách stránku se vzorcem pro výpočet plochy kužele. V čem má být problém, to opravdu nechápu.
    Jedině snad opravdu v té podstavě, protože řez je v zadání popsán tak, jako by tam byla, zatímco u skutečné čepice by nebyla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mnozí čsl. maturanti dnes mnohdy nedokáží ani sestavit či vyřešit rovnici pro úlohu ze ZDŠ, o středoškolské matematice a českém pravopisu ani nemluvě.

      Vymazat
  7. Nebylo by lepší těm maturantům ty maturity rovnou sázet jen tak? Automaticky v 18? Už ta diskriminace, že od studenta se vyžadují více, než předevedení schopnosti udržet pero a pochopit, kam se má podepisovat! To bych považovat za frapantní zneužití nadřazenosti nad studentem a jeho zneužívání.

    Chápu, že najití vzorce v tabulkách je nesmyslný přehnaný požadavek na studenta (http://www.novamaturita.cz/povolene-pomucky-1404034636.html). Pomíjím to, že před nějakým časem jsem vystudoval gymnázium, a před maturitou jsem uměl i ty integrály, byly součástí učiva střední školy. Bylo to gymnázium se zemědělským zaměřením.

    Naopak, já bych u maturity přitvrdil. Jako zkouška má něco prokazovat. I nějco jiného, než že student umí udržet moč a stolici. Když si vzpomenu na mé staré státní maturity, tak mám dojem, že dnes je něco velmi špatně s lehkostí maturit.

    Já bych, pane Pecino, netroškařil. Já bych rovnou na požádání rozdával i automaticky lékařské tituly MUDr. bez znalostí. Ať si zaoperují na nemocích, mají na to přeci lidské a humánní právo. Pokud ne, zákonodírci by jistě pod tlakem neziskových organizacích mohli zapracovat proti do nebe volající diskriminaci, že operovat smí jen člověk po 6 letech lékařské fakulty, kde dokonce u zkoušek chtějí nějaké znalosti. Středověké a nemoderní!

    Pro školy by to měla být čest, že u dané střední školy chce student maturitu či u vysoké titul, a školy by si toho měli vážit a požadované vyklopit a nechtít po studentech žádné znalosti. Tfuj, takový středověk!

    Podle pana Peciny i řady přispívajících by měla být předmětem maturitní zkoušky otestovat studenta, zda dokáže přečíst větu „Máma mele maso“ a „Ema má mísu“. A i to je možná příliš složité, kdo si má ta písmenka zpaměti pamatovat?

    Miloslav Ponkrác

    OdpovědětVymazat
  8. Zkusil jsem si odvodit ten vzorec, a záleží co si student pamatuje. Pokud si pamatuje alespoň obvod a povrch kruhu, pak je to velmi přímočaré a rychlé bez jakýchkoli integrálů. Mám-li tedy stejné výchozí znalosti, jako u vás:

    Rozvinutý plášť je kruhová výseč o poloměru 16 cm a obvodu 2 × pi × 8 cm. Kdyby to nebyla výseč, ale byl to plný kruh, pak by byl obvod 2 × pi × 16 cm, ergo je jasné, že jde o kruhovou výseč s úhlem 180 °, neboli půlkruh. Plocha půlkruhu o poloměru 16 cm je 1/2 × pi × 16^2. To je plocha pláště.

    Plus se připočítá dno, což je kruh o poloměru 8 cm. Obsah podstavy = pi × 8^2.

    Takže i bez znalosti integrálů a bez matematických tabulek, s pouhou základoškolskou matematikou se dá příklad snadno a rychle vyřešit. A to i bez znalosti vzorců pro rotační kužel.

    Jenže já jsem ten, který má ještě poctivé komunistické školy, a tak umí přemýšlet, odvozovat, a vymyslet to. Zato dnes se všude řve, jak se po mládeži chce příliš mnoho, a neumějí nic. Neumějí ani to biflování, ani tu logiku, ani tomu nerozumějí. Kam tu laťku, vážený pane Pecino, chcete ještě snižovat dolů?

    Miloslav Ponkrác

    OdpovědětVymazat
  9. Do třetice: Jak odvodit povrch kuželu bez integrálů s pomocí ZŠ matematiky.

    Povrch kuželu je podstava a plášť. Kužel má poloměr R a výšku V.

    Podstava je kruh, tedy její povrch je S1 = pi × R^2

    Plášť je kruhová výseč o poloměru P (přepona pravoúhlého trojúhelníku o stranách R a V), tedy P = odmocnina(R^2 + V^2).

    Plná kruhová výseč pláště (celý kruh) byla měla obvod 2 × pi × P. Skutečná výseč na kuželi má obvod 2 × pi × R. Povrch pláště je tedy R/P díl celého kruhu s poloměrem P

    Plášť má tedy povrch S2 = R/P × pi × P^2, po úpravě pi × R × P.

    Povrch rotačního kužele je tedy: S = pi × R^2 + pi × R × P

    Po úpravě S = pi × R × (R + P)

    Hotovo. Vzorec pro povrch rotačního kužele odvozen bez integrálů, s pomocí ZŠ matematiky.

    Po dosazení údajů z příkladu: S = pi × 8 × (8 +16) = pi × 8 × 24 = 192 × pi cm^2.

    Jenže znovu říkám, za mé doby ještě nebyly kouzelníci a bojovníci proti diskriminaci maturantů, a naznalost maturanta se považoval za problém maturanta. Děkuji za poctivé komunistické školy. Za poctivou komunistickou maturitu a za poctivý komunistický vysokoškolký titul inženýra z oboru kybernetiky.

    A děkuji, že tehdy nebyli řvouni proti vysokým znalostem, a převažoval zdravý selský rozum.

    Zato je tu všude plno řvounů, i v této diskusi pro lemlply maturanty. Feynam, který tu byl citován, by se z takových maturantů zhrozil. Knihu Feynmana jsem četl, a vím o čem je. O tom, že lidé mají vědět, co je za vzorci a čísly. A pokud to vědí, tak i ten vzorec dají dohromady i bez tabulek.

    Nerozumím,. proč dnešní společnost podporuje lemplovství a blbost u maturantů. Škodíte tím samotným dětem. Pak není divu, že absolventi škol namísto uplatnění prodávají hranolky v MacDonalds, když kulové umějí, a ještě je to společenským konsensem masově podporováno.

    Miloslav Ponkrác

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. za mé doby ještě nebyly kouzelníci a bojovníci

      Vidím, že s vaším vzděláním to zas až tak slavné nebude, ale k věci: Nechápu, jak jste z mého textu dovodil, že usiluji o zjednodušení podmínek maturitní zkoušky.Brojím toliko proti tomu, že je zkoušeno, zda se maturant nabifloval vzoreček (který stejně za pár měsíců nebo nejpozději let zapomene, tak jako jsem ho zapomněl já).

      Vymazat
    2. V obdélníčku typy textbox o rozměrech asi 5 × 2 cm, který se ještě zmenší při captche na ověření zda nejsem robot opravdu neumít psát správně bez překlepů. Vidím kulové. Tím spíše, že zde není žádný náhled. A expost už nic neopravím.

      Mimochodem, těch gramatických chyb a překlepů je v mém textu mnohem mnohem více. Ale v technickém systému, který zde máte jim mohu maximálně zamávat a říci jim „ahoj, vítám vás holky“. Zcela jistě v tomto příspěvku budou také, ale sorry, v tom malém okýnku žádnou parádu nenadělám.

      Jak jistě vidíte, ani já neznám vzorec na plochu rotačního kužele, ale přesto bych výsledek dal dohromady ve dvou minutách. 30 let po škole. Bez integrálů. Zadání je tak specifické, že ani vzorec nepotřebujete, viz výše.

      Kromě toho, studenti opravdu nepotřebují biflovat vzorec, neboť je v tabulkách, které mohou mít sebou.

      Ale chápu, že maturitu musí dostat 90 % mladých. A podle Gaussovy křivky to znamená podrpůměrné nároky. Není to ani vina těch mladých, ba ani učitelů, je to vina společnosti, že lidem bez maturity nebízí jen prachbídnou existenci. Když jsem před 30 lety mluvil s Australanem – stavebním inženýrem, a divil jse, že jeho znalosti odpovídají cca českému maturantovi, už tehdy jsem začal pochybovat o renomovaných zahraničních školách. Došlo mi, že je tam posunutá hierarchie. Český základoškolák = znalosti anglosaského středoškoláka. Český gymplák = znalosti anglosaského vysokoškoláka. Český vysokoškolák = znalosti anglosaského doktora.

      Je zcela zřejmé, že při kopírování západního světa musí dojít k degradaci na západní úroveň školství. A že se tak stane. A že tedy maturita bude brzy něco, co nebude mít žádnou cenu, a dokazuje pouze to, že se student zvládne vysmrkat bez potřísnění okolí. Jakýkoli boj je marný, a je to v zásadě fuk.

      Jen jsem chtěl říci, že kdyby naše společnost měla opravdu děti ráda, tak po nich požaduje nějaké znalosti. Protože naše společnost děti nenávidí do morku kostí, dělá vše pro to, aby je nechala nepřipravené a na holičkách. Tedy nic je nenaučí, nikdo jim neřekne, co má cenu v životě, nesmí poznat žádnou autoritu ani řád. Je zcela fuk, jestli maturita bude taková či maková, o maturitu tu nejde. Jde tu o to, že v důsledku se ničí děti a jejich budoucnost. A o to, že se ničí naše školství jako celek. Za mohutného jásotu odbourávání jakéhokoli nároku na děti.

      Vymazat
    3. ...Je zcela zřejmé, že při kopírování západního světa musí dojít k degradaci na západní úroveň školství.
      Je zcela zrejme, ze toto je nazor cechacka, ktery se pysni socialistickym titulem 'ing'. Ha ha.
      Ve svete jsou ceske tituly k smichu.
      Z me zkusenosti vim, ze moje zakladni vzdelani v Ceskoslovensku bylo ubohe.
      Tenkrat jeste nekteri panove v Zapadnim Nemecku po cesku onikali a mne bylo taktne sdeleno, "Cholka cheska, ale musi do skoly"... Cesti inzenyri, lekari, ti museli tez zpatky do skolnich lavic, pac bylo jejich vzdelani nedostatecne.
      ..Se divim, jak to, ze pri takovem obohaceni ceskymi einsteiny ta Rada Vzajemne Hospodarske Pomoci tak ostudne zkrachovala... :-))

      Vymazat
    4. Neuznávání českých titulů v zahraničí nevypovídá nic o úrovni vzdělání, pouze o tom, že si daná země drží monopol na vydávání licencí na "vzdělání". I zkušený český řidič vysokozdvižného vozíku s platným českým osvědčením nemůže ve Velké Británii pracovat, dokud si neudělá tamní zkoušky. To ale nic nevypovídá o jeho schopnosti řídit vysokozdvižný vozík. Pokud jste musela, jako "cheska cholka do skoly", nevypovídá to nic o úrovni vzdělání, ale jen o vašich osobních schopnostech Pokud ovšem příčinou tohoto výroku byly reálné (nikoliv z výše popsaných důvodů vykonstruované) nedostatky. I v amerických docích si hlídají práci. Jako cizinec, neorganizovaný v tamních odborech tam nedostanete šanci, i když unesete stejně, nebo víc, než místní pracant.
      Co se týká současné úrovně vzdělanosti, je naprosto neoddiskutovatelně nižší, než byla kdysi. Současné vzdělávání s množstvím soukromým škol, vzniklých jen za účelem zisku nepotřebuje kvalitně vzdělávat - za to není placeno. Je placeno za kus. Za maturanta se bere víc, než za učně, za Mgr víc než za Bc. Vzdělanost nezvýšíte tím, že více lidem dáte maturitu, nebo tituly, které někdo někde uznává. Počet nadprůměrně inteligentních lidí také nezvýšíte tím, že snížíte hranici pro přijetí do Mensy. Těch vysoce inteligentních bude stejně, ale lidí s papírem na "inteligenci" bude víc - to je pravda.Typicky ekonomické kvantifikování bez ohledu na skutečnou kvalitu! To ale není cesta k pokroku.

      Vymazat
    5. Daniela (včera 6:35) má pravdu. Oproti zdejším HTL-absolventům jsem se svojí SPŠCH např. vůbec neznal anglicky, neměl ponětí o biochemii ani o moderních analyt. methodách. Znalost ruštiny, elektrotechniky, schopnost improvizovat ... atp. ve zdejší chem. laboratoři není potřeba. Vyžaduje se profesionalita, perfektní prac. výkon na svěřeném úseku, případné poruchy přístrojů odstraní promptně se dostavivší servisní technik.

      Vymazat
    6. Anonymní: Svatá prostoto! Vy si představujete, že škola vás vybaví na celý život tak, že se nikde nikdy nebudete muset zaškolovat?

      Chápete, že mluvíme o školách, znalostech a vzdělání, nikoli o zaškolování na konkrétní pracoviště?

      Je zde ještě někdo další, kdo očekává, že tím, že vystuduje školu (najmě jen střední) získá veškeré životní znalosti, a bude vědět vše, s čím se setká?

      Koupí pračku, nemusí číst návod, protože ho to naučili na SPŠCH. Půjde na stáž do Filipín, nemusí se učit Tagalog, protože ho naučili na SPŠCH. A až věda něco nového objeví, on už to bude vědět předem, protože očekává, že to bude učivo SPŠCH.

      Vymazat
    7. Porovnal jsem pouze českou průmyslovku a obdobnou školu v Rakousku.

      Vymazat
    8. > Oproti zdejším HTL-absolventům jsem se svojí SPŠCH např. vůbec neznal anglicky, neměl ponětí o biochemii ani o moderních analyt. methodách. Znalost ruštiny, elektrotechniky, schopnost improvizovat

      Je pravda ze za komouse byla spousta predmetu uplne k nicemu, a to nemluvim o rustine, marksismu-tominismu a podobnych vychytavkach, ale o odbornych ci spis odborne se tvaricich predmetech. A hafo veci chybelo, protoze jsme byli 100 let za prvokama. A nejvetsi katastrofa byly a asi porad jeste jsou jazyky (v Reichu umi snad kazdy ucen dobre anglicky, teda pokud to neni dederon).

      Ale treba pokud jde o matematiku, tak bych rekl, ze tenkrat cesti maturanti umeli mnohem vic nez na zapade. S tim souvisi schopnost premyslet, no a schopnost improvizovat se taky neztrati, takze myslim ze v delsim nez kratkodobem horizontu se cesky absolvent vyplati.

      Vymazat
    9. ad včera 19:45 -- Po absolvování chem. průmyslovky jsem samozřejmě nečekal, že budu vědět a znát úplně všechno. Však jsem po škole pracoval v cukrovaru a pak ve slevárně, tedy v oborech, o kterých jsme se ohledně chem. analýzy a zkoušek materálu ve škole abs. nic neučili.
      Podle "dobrého" českého zvyku se asi snažíte diskutujícího zesměšnit, ačkoliv o absolventech či požadavcích prac. trhu v zahraničí a nakonec i mém oboru zřejmě nic nevíte.

      ad dnes 03:46 -- Pocházím ze Sudet, kde byla (a dodnes je) i částečná znalost němčiny velkou výhodou. Češi se dnes, asi z nenávisti k Němcům, učí anglicky, přitom jsou obklopeni něm. mluvícími zeměmi, kde se s obyčejnýma lidma logicky jen velmi těžko domluví..
      Základy elektrotechniky (-niky) i schopnost improvizovat se zde vyplatí spíše v praktickém soukr. životě. Dokážete totiž ledasco sám opravit. Znalost matematiky nemohu posoudit, ale asi máte pravdu.

      Vymazat
    10. Neučení němčiny, resp. učení angličtiny, je nenávist k Němcům?

      MIloslav Ponkrác

      Vymazat
    11. Dost českých národovců se domnívá, že "skopčáky" tak nějak potrestají, když se nebudou učit jejich řeč a k osvojení si němčiny nepovedou ani své potomky. Přímo pudově nenávidí Němce i jejich (prý chrochtavý) jazyk. To je halt ten odvěký boj Čechů s Němci a dnešní nenápadný český "odboj".

      Vymazat
    12. Nová manipulace: Pokud neděláte to co chceme, tak jste nenávistní. Neučíte se německy, nenávidíte Němce!

      Ve stejném duchu bych řekl, že Němci nenávidí tak nějak Čechy více, a domnívají se, že Čechy nějak potrestají, když se nebudou učit česky, a nebudou vést k češtině i své potomky. Přímo pudově nenávidí Čechy a jejich jazyk. To je halt ten odvěký boj Němců s Čechy a nenápadný německý „odboj“.

      I toto má volební právo!

      Miloslav Ponkrác

      Vymazat
    13. A neučení polštiny je nenávist k Polákům?

      Vymazat
    14. Samozřejmě, výše přispívající anonym vám to přeci vysvětluje. Já jsem pouze jeho myšlenku rozvinul na další případy. A vy jste ji rozvinul ještě na Polsko.

      Na tomto webu se myšlenka, že Němcům Češi strašně ublížili, ubližují nějak rozšířila a vytvořila zvláštní pole, které se vyznačuje ztrátou myšlení a inteligence, jakmile jde o vztah Čechů k Němcům.

      To pole pak ponouká k tomu, že Češi ubližíli a ubližují, a zřejmě budou ubližovat Němcům už tím, že vůbec si dovolili existovat. A když už si dovolili existovat a velkorysí Němci je nechávají žít, případně se jim v minulosti nepodařilo Čechy eliminovat či asimilovat, a momentálně není mezinárodní veřejnost nakloněna dalším pokusům podobného ražení, tak je třeba alespoň hledat na Češích to nejhorší. Třeba to, že když Češi sebe a své potomky neučí němčinu, tak je to jasný a nezpochybnitelný důkaz nenávisti Čechů k Němcům.

      A toto pole ještě zplodí řadu podobně podnětných myšlenek.

      Miloslav Ponkrác

      Vymazat
    15. Tu nenávist k Němcům ve vztahu k učení se němčiny jsem si nevymyslel. Opakuji jen, co mi řeklo dost českých mudrlantů učících se anglicky.

      Vymazat
    16. Anonymní: Freud by měl radost. Jungova metoda slovních asociací, která zde vynáší tu „čecháčky“, tu „české mudrlanty“ a hovořící o nenávistem k jiným národům … by byla výmluvná sama o sobě.

      Existuje takový psychologický jev, který se jmenuje projekce, kdy nenávist k Čechům projektujeme tak, že Čechy obviňujeme z nenávisti. A to je myslím jádro působení toho „pole“. Své vlastní vlastnosti připisujeme jiným.

      Miloslav Ponkrác

      Vymazat
    17. A teď si představte, kolik Němců v příhraničí s ČR se učí anglicky místo česky ... to tam Čechy nenávidí tolik lidí? A co ti chudáci z Žitavy, ti aby se učili ještě i Polsky.

      Vymazat
    18. Angličtina je v něm. a rak. školách povinný cizí jazyk. Učit se česky nemá pro Němce ani Rakušany smysl, Poláci u něm. hranic se z praktických důvodů učí německy. Vaše švejkování již hraničí s idiotismem, Gogo.

      Vymazat
    19. A jak se vám daří, pane Krystlíku? Již dlouho jste se nám nepodepsal.

      Vymazat
    20. Poněkud zchladím Vaše nadšení pro jazykové znalosti Němců. Jedním slovem, je to přibližně stejná bída, jako u nás. Anglicky umí jen velmi omezená skupina lidí, obchodníci, někteří technici, supervisoři staveb a podobně. Hlavně u Ossis není neobvyklé, v celé (menší) firmě není nikdo schopen praktické konverzace, protože manageři/majittelé se to ve škole neučili a měli daleko menší motivaci.. A dělníci určitě ne, nemají důvod.

      Znalost jiných jazyků jsem příliš nezaznamenal ani u managementu velkých firem. Průměrný Němec je velmi překvapen, že domluvíme s jinými Slovany a čteme azbuku.

      Já zase považuji za pikantní, že docela hodně Němců a Rakušanů neovládá rodný jazyk v jeho spisovné podobě, má těžce defektní přízvuk, poznamenaný místním dialektem a domluva s nimi je mimořádně obtížná. Dokonce si občas nerozumějí ani mezi sebou. Ostře to kontrastuje s námi, kde prakticky všichni jsou schopni více méně spisovné komunikace (kromě Pražáků, kteří se domnívají, mluví česky:) , přesto, že dialekty jsou velmi odlišné (po našymu).

      Co se týká vzdělání všeobecně, obdivuji německou schopnost jít ve zvoleném oboru poctivě do detailu. Když se někdo vyučí v nějakém oboru, pak to převážně skutečně umí. Na druhou stranu všeobecný přehled o světě a přírodě je dost omezený. Důsledkem je omezená fantazie a kreativita. Ale to trochu generalizuji, v podstatě se najdou stejné typy lidí, jako u nás, jen v jiném zastoupení.

      cnemo

      Vymazat
  10. Daniela: On ten Američánek (abych parafrázoval vaše komplexy z Čecháčků), Feynmann, který ty byl zmiňován, mimo jiné nositel Nobelovy ceny za fyziku, a profesor na univerzitě, ve své knize píše mimo jiné o špatné úrovni amerického školství, a o tom, že zjistil, že všichni, kteří něco uměli, vystudovali neamerické školy.

    Naše školství bylo, a stále ještě je, na špičkové úrovni. Za tím si stojím.

    To, jesti nějaký zahraniční cech něco neuznává, je nepodstatné. To je klasický kapitalistický boj proti konkurenci, třeba i lepší, ale to je všechno.

    Miloslav Ponkrác

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To se myslím mýlíte, on byl tehdy pozván do jiné země, snad Brazílie, takže ta výtka nepatřila školství USA.

      Vymazat
    2. To si myslíte špatně. Například daný úryvek z jeho knihy citovaný výše se týká čistě ametické školní učebnice a metody vyučování.

      Tehdy Feynman listoval a hodnotil 150 kg ametických knih určených pro školní vyučování. Prý si na to vyhradil vlastní polici a bylo to 5 metrů knih. Za přesnost údajů neručím, tu knihu jsem četl jako puberťák před pár desetiletími.

      Gró všeho, co jsem chtěl Daniele říci je, že je rozdíl mezi titulem a jeho uznáním a skutečnými schopností. Pochopí to tak, že si stoupne před rozzuřeného tygra a rozhodne se, že jeho sílu a schopnost vás sežrat neuznává, tedy neuznává tygrův titul nebezpečného zvířete. Zbytek – významový rozdíl mezi byrokracií v titulech a skutečnými schopnostmi Daniele vysvětlí tygr sám, bohužel asi jako poslední věc v životě.

      Měl jsem takovou hezkou příhodu. Jednou jsem se, nic zlého netuše, v zahraničí prořekl, u koho jsem na univezitě (české a tehdy předsametové) udělal zkoušky z matematické analýzy. Jakmile jsem jméno svého českého profesora dořekl, oni vstali, a hluboce se mi poklonili. Já na to koukal jako zjara. Nikdo nikdy poté nevyjádřil sebemenší pochybnosti ohledně mých znalostí, na titul se neptali.

      Podobné příhody zažilo více mých spolužáků.

      Miloslav Ponkrác

      Vymazat
    3. Rakušané na mně požadovali dostudování určitých předmětů a asi 10 zkoušek, aby mi uznali maturitu z české průmyslovky. Bulharská kolegyně musela absolvovat asi 4 zkoušky, aby se za své vystudování a titul "diplomavaný chemik" (bg-ekvivalent k čs. "doktor") stala "magistreou". Na jejím bg-manželovi (dipl. ing. stavař) bylo požadováno asi 9 zkoušek, chorvatský geolog (dipl. ing.) musel udělat pouze 1 zkoušku aby se zde stal "Dipl.Ing.". Můj zubař, původem z Prahy, musel zde absolvovat celé studium medicíny. Se svým profesorem jste tedy měl štěstí.

      Vymazat
    4. Nemlzte, pane Ponkraci.
      Reagovala jsem na vas vyrok, ze kopirovani zapadu degraduje ceske skolstvi a zaroven placnuti diskutera, ze absolvoval vzdealani "Jeste za poctivych ' komunistu.. Z te doby je absurdni prave ta obsese s tituly. Nikde jinde ve svete jsem se nesetkala s tim, ze by se mi predstavil nejaky pan se slovy "Ja jsem doktor Pucalek anebo si daval na postovni schranku titul ing. Miloslav Nadrzeny.
      Uz jako dite jsem se smala osloveni "Pani regenschorova", coz byla ultimatni blbost.. Soudruzi toto kastovani prebrali z Rakouska Uherska, domnivam se.
      V Americe se pouziva titul jen k formalmu ucelu, jinak ve spolecenskem kontaktu se zmini jen universita, na ktere dotycny studoval. Profesorem se v tomto smyslu stava kazdy, kdo na universite-college uci. Zadne jmenovani presidentem.
      Ja mam stredoskolske vzdelani v Nemecku a ve Statech, jestli je to porovnatelne. V Americe je povinna dochazka do 15 let a do 18 chodi drtiva vetsina studentu. Konci s testy a touto casti vzdelani v Graduation, coz je oslava a uznani ke vstupu dale se vzdelavat anebo se soustredit na prakticke povolani..

      Neschazuji mlade lidi z Ceska, kteri sem do USA houfne jezdi studovat a preferuji vzdelani na zapade. Budou to oni, co budou kopirovat a podle meho nazoru je to jen dobre.
      Znova. Komunisticke vzdelani, mimo specialisovanych subjektu, bylo v zapadnim svete naprosto bezcenne. Kdo se tehda zajimal, zda adept zna ruske basniky anebo kdo to byla Zoja Kosmodemjanska ?

      Vymazat
    5. Daniela: V čem mlžím, nějak jsem to ve vašem textu nepochopil? Naopak mám pocit, že mi valíte klíny do hlavy.

      Pokud pro vás není titul důležitý, proč jste se tedy ozvala, že v zahraničí je neuznávají? Teď se dozvídám, že tu máme obsesi s tituly. Nějak vám, paní Danielu nerozumím. Mezi řečí mluvíte o bezcennosti komunistického vzdělání, proč? Kvůli titulům? Ale co tedy ta kritika titulové obsese? Buďte prosím trochu konzistentní v argumentaci. Zatím jsem získal dojem, že hledáte bič na Česko, a o nic jiného vám nejde a cokoli čím můžete bičovat je vám dobré. O pravdu a objektivitu vám nejde.

      Naše komunistické školství široko daleko převyšovalo to, co je ve většině zemí Západní Evropy a USA. Za tím si stojím.

      Měl jsem mnoho střetů jak se zahraničím, a lidmi. Určité renomované západní školy měly zvuk, ale znalosti byli silně pod úrovní komunistických škol. Tak to prostě je. Od dávného prvního střetu s Australanem, který pro mě znamenal těžkou deziluzi, další zážitky různého stylu a dobpak už pokračovaly jako potvrzení téhož.

      Komunismus byl zločinný režim. Neobhajuji ho. Nechci jeho návrat.

      Čeští a další odborníci se na Západě uplatnili hravě, protože měli právě ty – pro Danielu zcela bezcenné – znalosti o mnoha věcech.

      Kopírování západní školství, ať amerického či západoevropského, má a bude mít pouze jediný dopad – degradace, neboli česky snížení kvality a snížení jeho funkčnosti. Jako že ten proces už je silně v chodu. Dobře či špatně? Minimálně můžeme v budoucnu posloužit jako odstrašující příklad pro ty, kteří by chtěli udělat to samé.

      Ona naleštěná nekvalita je stále nekvalita.

      USA mělo to štěstí, že díky obrovské imigraci inteligence (zejména v útěku před nacismem a komunismem) získalo světovou špičku. Tento náskok ale hravě smažou za pár desetiletí americké školy, protože odborníky oni vychovat neumějí. Umějí je využít, ale neumějí si je vychovat místními školami.

      Znovu píši, že mám Ameriku rád. Jen bohužel také nemám rád ani růžové ani černé brýle. USA jsou v mnoha ohledech úžasná země, a v mnohém příklad k následování. Ale školství a vzdělání to není ani náhodou.

      Miloslav Ponkrác

      Vymazat
    6. Pane Ponkraci, ja se domnivam, ze v analyse ceskych titulu jsem byla srozumitelna. Vzala jsem to z nekolika uhlu.
      Zacala jsem ceskoslovenskym vzdelanim ruznych inzynyru a zkritisovala snobskou prestiz, ktera casto tyto tituly provazi A to jsem jeste zapomnela na doktory v socialistickem socialnim oboru, RSDr, -rozhodnutim strany doktor. Titul v jinych civilisovanych zemich neznamy. Zminila jsem ceskoslovenske vzdelavaci iinkubatory, co chrlily inzenyry a stejne uroven statu nezvysily. Vzor byl Sovetsky Svaz, jeho vedecky vyvoj a potom teprve se staly osnovy dostupne v CSSR. Zrejme vam to vyhovovalo, nu coz. Ale uznejte, pane Ponkraci, ze to nebylo hezke od sovetskych vedcu, pote, co rozdojili kozla, ze se s tim tajemstvim nepodelili s ceskymi molodci. ..:-(

      Toto je dalsi rozvinuti thematu :
      Spojene Staty nemaji jen jeden zpusob vzdelavani, uz pro prvnacky jsou zde , mimo statnich skol, tisice dalsich instituci. Nabozenske, specialni, soukrome a tak dale.

      Opet dalsi uhel debaty :
      Nastesti obrancu socialistickeho "poctiveho" vzdelavani je stale mene a mene.
      Napadlo mne, ze kdyz skolstvi v Cesku je degradovano zapadnim vlivem, tak proc sakra cesti studenti studuji na Sorbonne, v Oxfordu nebo i na Floride, jako moje znama ? Bylo by jednodussi se nechat degradovat doma, ze.

      A zaver :
      Priznejte se, pane Ponkraci, ze vy se zasadne podepisujete "ing.Miloslav Ponkrac" ?

      Vymazat
    7. "Hut ab" ... paní Danielo. Skutečně.

      Vymazat
    8. Nevím jak jinde, ale co se týká užívání titulů v USA, tak máte Danielo pravdu. Za svůj pobyt v USA, v lepších čtvrtích kolem Chicago, jsem na jmenovkách neviděl tolik titulů, jako v jednom vchodě pražského paneláku.
      Je to ale pochopitelné, souvisí se stylem života; pokud někdo tady vystuduje vysokou, bývá to jeho největší hrdinství, obvykle i poslední; pokud tedy náhodou též nevyhraje ve sportce.

      Vymazat
  11. Daniela: Byla jste zcela srozumitelná už tímto: „Je zcela zrejme, ze toto je nazor cechacka, ktery se pysni socialistickym titulem 'ing'. Ha ha.“

    Protože váš komplex ohledně mého inženýra vám brání klidně spát i v příspěvku, na který reaguji, tak reaguji, že mám více akademických titulů, než jen inženýr, a více vysokých škol. To ovšem nikde nezjistíte, protože se tím jednoduše nerozšiřuji, na internetu to nikde nenajdete, ani to neví lidé v mém okolí. Nemám tu potřebu, znalosti mluví za mě samy. Jsem jeden z těch, co studovali pro znalosti a využívají je v životě.

    Jinak se podepisuji nikoli ing., ale „velký vezír, slunce vaše jasné“, jindy zase jako „ředitel zeměkoule“, a zvažuji, že se budu podepisovat „jeho jasnost“. Kdybyste měla další dotazy na můj podpis, rád vám je vysvětlím i v soukromém mailu. :-) Pro vás všechno, Danielo. :-)

    Miloslav Ponkrác

    OdpovědětVymazat
  12. 1) „Zacala jsem ceskoslovenskym vzdelanim ruznych inzynyru a zkritisovala snobskou prestiz, ktera casto tyto tituly provazi “

    Proč mám dojem, že přehnaná prestiž, snobství a důraz na image je velká záležitost USA?

    2) „A to jsem jeste zapomnela na doktory v socialistickem socialnim oboru, RSDr, -rozhodnutim strany doktor.“

    Jistě. To jsou podobné excesy jako americké MBA (Master of business administration) a řada dalších titulů. Zaplaťe 100–200 tisíc káčé a máte od nás bez práce titul. Je to řešení pro lidi, kteří chtějí mít titul a o nic jiného nestojí.

    Nejsou v USA geniální? Už v 19. století si můžete zaplatit titul (třeba MBA, ale i další), i když jste blbí jak troky.

    3) „Titul v jinych civilisovanych zemich neznamy. Zminila jsem ceskoslovenske vzdelavaci iinkubatory, co chrlily inzenyry a stejne uroven statu nezvysily. Vzor byl Sovetsky Svaz, jeho vedecky vyvoj a potom teprve se staly osnovy dostupne v CSSR. Zrejme vam to vyhovovalo, nu coz. Ale uznejte, pane Ponkraci, ze to nebylo hezke od sovetskych vedcu, pote, co rozdojili kozla, ze se s tim tajemstvim nepodelili s ceskymi molodci.“

    Ačkoli netrpím filií vzhledem k Sovětskému svazu. Ale není od Ruska ošklivé a hloupé, že je napřed v raketové technice, a bez něho má USA i svět problém s kosmickým programem?

    Je docela legrační, jak zabíráte širší a širší okruh témat s nadějí, kterou chováte, že nakonec narazíte na oblast, kde mě můžete utlouct.

    4) „Spojene Staty nemaji jen jeden zpusob vzdelavani, uz pro prvnacky jsou zde , mimo statnich skol, tisice dalsich instituci. Nabozenske, specialni, soukrome a tak dale.“

    Ano, a tomu se souhnně říká pod jedním termínem „vzdělávací systém“. A ten v USA sotjí plus mínus za prd v porovnání s kvalitou a výkonem českého vzdělávací systému na konci 20. století, a vlastně i dnešním, než ho vláda. politici, společnost a rodiče nekompetentně zničí.

    5) „Nastesti obrancu socialistickeho "poctiveho" vzdelavani je stale mene a mene.
    Napadlo mne, ze kdyz skolstvi v Cesku je degradovano zapadnim vlivem, tak proc sakra cesti studenti studuji na Sorbonne, v Oxfordu nebo i na Floride, jako moje znama? Bylo by jednodussi se nechat degradovat doma, ze.“

    Ano, lidí s názorem, že znalosti a schopnosti mají smysl je stále méně. To je bez debat. Tato myšlenka, že nejlepší je být hloupý, blbý, nic neumět, se šíří západním světem jako mor. Kupodivu jsem ji nezaznamenal u východních národů, jako jsou Rusové, Vietnamci, Korejci, Číňané, a další.

    Počkáte-li 10–20 let, ono obojí bude mít své ovoce. Realita a zákon příčiny a důsledky stále platí.

    Já bych bez problémů také studoval na západní škole. Perfektně bych se vycvičil v angličtině, získal bych potřebné kontakty na lidi z oboru, a další. Tedy má motivace by byla jiná, než znalostní.

    Miloslav Ponkrác

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vidite, vidite, pane Ponkraci,
      jak je akademicky titul bezcenny, kdyz jej lze v Americe koupit. . I kdyz si myslim, ze se to v Cesku deje vic, otazkou zustava, zda by nekdo takoveho lempla s koupenym titulem zamestnal. V Americe nevim o zadnem, co si koupil titul za ucelem se touto pofiderni kvalifikaci zivit, vyjma podvodniku.. Je pravda, ze university davaji vybornym sportovcum velice tolerantni, nezaslouzene kredity, ti se ovsem neangazuji mimo sportovni oblast.. Jsou milionari tak jak tak.

      Ty raketove vymozenosti Sovetskeho Svazu , to mne uplne ohromilo, - jen jste zapomnel kosmonauta, (ne astronauta) Jurije Gagarina, prvniho cloveka ve vesmiru ! Clovece, vy zijete jeste v dobe RVHP, kdyz se soutezilo o svetovou prestiz. Neminim a ani necitim potrebu se dohadovat o tom, kdo je lepsi ve studiu vesmiru, soudny clovek, si udela spravny obrazek sam.

      Pro vas asi uz nezbyva nic jineho, nez smutnit nad byvalymi casy nekde v parku na lavicce a krmit sykorky. Aby se chudinky aspon nakrmily, nez prijde nejaka pohroma. .
      Mejte se.

      Vymazat
    2. Vy jste posedlá tituly. Možná vás to překvapí, ale sdělím vám novinku, školy se občas studují i kvůli jiným věcem, než jsou tituly.

      Zaměstnat lempla s titulem se děje v každém státě často. I bez titulu. Myslím, že jsem pracoval pro USA i jiné státy dostatečně dlouho, abych vyrostl z pocitu, že někde je tráva zelenější.

      Jeidné co tvrdím je, že vzdělávací systém USA je horší, než komunistický vzdělávací systém Československa. A nejenom ten. A to už tak funguje, že státy mají určité dílčí věci lepší či horší.

      Nemluvím o raketových vymoženostech z doby Gagarina, já mluvím o dnešku, o roce 2015, jen aby nedošlo k omylu.

      Já nemusím smutnit ani za USA, ani za Rusko, paní Danielo. Jsem přeci ředitel vesmíru a ty další tituly, co jste tak chtěla. Jsem jimi posedlý, jak mi vnucujete. :-) Nějaké USA i Rusko je pod mou rozlišovací schopnost. :-)

      A už toho prosím nechme. Diskuse, ve které nepoužíváte tzv. argumenty, ale převážně útoky ad hominem na mou osobu, jsou k ničemu. Z úcty k panu Pecinovi a z úcty k jeho práci už na příspěvky bez argumentace nebudu reagovat.

      Miloslav Ponkrác

      Vymazat

Kursiva: <i>text</i>
Tučně (když už to musí být…): <b>text</b>
Odkaz: <a href = "http://adresa">název odkazu</a>, tedy <a href = ""></a>

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.