DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ!
Policie České republiky a šéfcensor Ústavu pro studium totalitních režimů Jaroslav Čvančara varují: citovat jakékoli texty z tohoto blogu způsobuje vážné nebezpečí trestního stíhání! Četba na vlastní nebezpečí!

30. 11. 2008

Kouzelné marketingové slůvko "Skladem"

Radek Hulán upozorňuje na svém blogu na častou praxi českých podnikatelů, kteří v e-shopu uvádějí, že mají zboží skladem, ačkoli ve skutečnosti žádné skladové zásoby nevedou a zboží objednávají až tehdy, když pro něj mají zákazníka.

Stalo se mi něco podobného před dvěma týdny, v e-shopu Elektro-partner. Spotřebič za cca 1 500 Kč byl inserován jako "Skladem", ale jakmile jsem si ho objednal, s volbou osobního odběru, volala dáma z e-shopu a že prý ho budou mít za 3–6 dnů. Akceptoval jsem to, ale jsem si jist, že na tomto místě už nikdy nakupovat nebudu.

R. Hulán doporučuje takto dodané zboží vůbec nepřebírat a nechat tak neseriosního prodejce nést náklady dodání.

S tím lze souhlasit: protože objednávka byla učiněna na základě nepravdivé informace o dostupnosti zboží (což je jistě v případě tohoto druhu transakcí jedna z rozhodujících skutečností), jedná se o relativně neplatný úkon ve smyslu ustanovení § 49a ObčZ. Stačí tedy poslat nesolidnímu podnikateli sdělení, že se zákazník dovolává neplatnosti kupní smlouvy, a podvodníkovy šance domoci se náhrady škody u soudu by měly být minimální.

2 komentáře :

  1. K argumentu § 49a o.z.:

    Nejsem si jistý, jestli by šlo skutečně o "skutečnost, jež je pro uskutečnění úkonu rozhodující".

    Podle mého názoru je rozhodující termín dodání. To, jestli prodávající zboží má nebo nemá fyzicky ve svém skladě, sice možná něco vypovídá o způsobu jeho podnikání, ale pro zákazníka je to až druhořadé.

    Pokud je prodávající schopen doručit v termínu podle svých dodacích podmínek, je skutečnost, zda skutečně fyzicky měl zboží skladem (nebo např. zda byl jeho vlastníkem) irelevantní a neplatnost podle § 49a to nezaloží.

    O. Neumann

    OdpovědětVymazat
  2. Mám za to, že je to jedna z rozhodujících skutečností, protože kupující si vybírá z řady nabídek a fakt možnosti okamžitého dodání, resp. odběru, jeho volbu ovlivňuje.

    Analogie: Prodejna nábytku, na pohovce je cedulka "K okamžitému odběru". Přijdete, chcete koupit, a dozvíte se, že ve skutečnosti bude až za týden. Zde ke kontraktaci nedojde vůbec, ale je to silný argument pro relativní neplatnost.

    OdpovědětVymazat

Kursiva: <i>text</i>
Tučně (když už to musí být…): <b>text</b>
Odkaz: <a href = "http://adresa">název odkazu</a>, tedy <a href = ""></a>

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.