DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ!
Policie České republiky a šéfcensor Ústavu pro studium totalitních režimů Jaroslav Čvančara varují: citovat jakékoli texty z tohoto blogu způsobuje vážné nebezpečí trestního stíhání! Četba na vlastní nebezpečí!

4. 12. 2008

Barry Lyndon

Když se řekne perfekcionismus ve filmu, vyvstanou mi před očima dvě scény: Antonioniho Blowup, kde nechal režisér nabarvit trávu v londýnském Maryon Parku, protože se mu nezdála dost zelená, a návod k použití toalety pro stav beztíže ve filmu 2001: A Space Odyssey Stanley Kubricka: ten, ač se na plátně objeví v čitelné podobě na necelou sekundu, je zpracován precisně a do nejmenších detailů.

Posledně jmenovaný režisér vytvořil celý film, který je holdem kinematografické dokonalosti a snahou dovést filmovou věrnost na samu mez dosažitelného. Snímek Barry Lyndon z roku 1975 se vymyká z běžné produkce natolik, že ačkoli získal čtyři Oscary, je dnes mezi ostatními Kubrickovými díly téměř zapomenut; a přitom je to filmové dílo, které zůstalo v mnoha směrech nepřekonáno.

Režisérovým záměrem bylo natočit film podle předlohy anglického romanopisce W. M. Thackeraye (1811–1863) tak, aby produkt visuálně vypadal jako oživlá plátna rokokových malířů. Výsledek je fascinující: perfektní komposice každé scény, dokonalé kostýmy i pohyby herců, záběry natáčené často v přirozeném světle, nádherná irská, anglická a německá krajina.

Pro dosažení zamýšleného účinku Kubrick použil speciální objektivy, vyvinuté NASA pro kosmický program, s dodnes úctyhodnou aperturou 0,7: ty mu dovolily natáčet interiérové scény ve světle svíček a pochodní.

Několik ukázek, jak tento přístup k visuální stránce snímku vypadá na plátně: setkání hlavního hrdiny s loupežníkem-gentlemanem, "kapitánem" Feeneym; souboj se sokem v lásce; hlavní hrdina ovšem netuší, že vše je jen předstírané, do jeho pistole byl místo kulky nabit kus koudele; první bitva; tradiční irský tanec; karetní partie, jíž se účastní Barry a jeho budoucí žena; konflikt mezi Barrym a jeho nevlastním synem.

Jak je z ukázek zřejmé, typicky kubrickovsky precisní byl i přístup k hercům: vše funguje, jak má, příběh je vyprávěn strhujícím, authentickým způsobem.

Důvod, proč se Kubrickovu snímku nedostalo takového přijetí publikem, jaké by si zasloužil, spočívá v tom, že ve filmu tohoto druhu se automaticky očekává kostýmní podívaná, odlehčený příběh "lásky a vášně" ve stylu edice Harlequin; Kubrick naopak v rozporu s hollywoodskými cliché ztvárnil sujet temný až depresivní. Jakkoli ani v jiných filmech tohoto režiséra nebývá hlavní postava kladným hrdinou, Redmond Barry, později Barry Lyndon, se dá označit přímo za zbabělce a ničemu. Divák uvyklý stereotypům marně hledá, s kým by se identifikoval: jediným přijatelným kandidátem je Barryho nevlastní syn, hamletovsky podaný Lord Bullingdon, ale i ten je příliš produktem svého prostředí, než aby mohl takový úkol splnit: ostatně v době, kdy psal Thackeray svůj román, ovládaly umění zcela jiné stereotypy než ty harlequinské.

Ve filmu Barry Lyndon Kubrick – jako v mnoha svých dalších dílech – vyšel do té doby neprozkoumanou cestou a došel po ní dál než kdokoli před ním i po něm. Film (i román, k němuž jsem se bohužel dostal až díky filmu) rozhodně doporučuji.

5 komentářů :

  1. Take ocenuji 2001 jako nejlepsi sci-fi vsech dob. Skoda, ze Kubrick nenafilmoval druhy dil.

    Ceska kinematografie take prisla s celkem peknym fimem na tehdejsi dobu.
    Ikarie XB-1
    Jen tak matne si pamatuji na zabavnou hudbu kterou se posadka bavila. Zatim jsem nenasel nahravku ale rekl bych, ze se celkem strefili a ze vlastne dnes mame neco podobneho, cili jeste drive nez v te vysnene budoucnosti, kterou si tvurci toho filmu predstavovali v roce 1963. Tehdy zpival Matuska o zelene stice a zacinali Beatles.

    OdpovědětVymazat
  2. No to byl ovšem Zdeněk Liška, ve filmové musice kategorie sama pro sebe. Nezestárla ani jeho futuristická hudba z Jáchyma.

    OdpovědětVymazat
  3. Já před Zdeňkem Liškou hluboce smekám - a to hned tak o někom v musice neřeknu. Osobně za jeho vrcholné dílo považuju hudbu k filmu Malá mořská víla, ale není to lehké rozhodnout, je to světová špička!

    OdpovědětVymazat
  4. Osobně za jeho vrcholné dílo považuju hudbu k filmu Malá mořská víla, ale není to lehké rozhodnout

    To opravdu není. Podle mě je nejlepší jeho hudba k tomu dílu Majora Zemana, kde se převrátí sanitka (jde tam o krádež insulinu), a taky hudba do titulků pro Hříšné lidi města pražského. Tu jsou miloval už jako robě sotva pětileté.

    Pak jsou možná desítky filmů, které by bez jeho hudby nikdy nedosáhly své proslulosti: Markéta Lazarová, Údolí včel, Lidé z maringotek, Spalovač mrtvol

    U té Malé mořské víle je zajímavé, že na cs.wiki neuvádějí podíl Ester Krumbachové: nebyla na titulcích, u těch troubů na navždy smůlu.

    OdpovědětVymazat
  5. Nemohu najit vzorek te futuristicke hudby.
    Nevite nekdo jak na to?

    OdpovědětVymazat

Kursiva: <i>text</i>
Tučně (když už to musí být…): <b>text</b>
Odkaz: <a href = "http://adresa">název odkazu</a>, tedy <a href = ""></a>

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.