DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ!
Policie České republiky a šéfcensor Ústavu pro studium totalitních režimů Jaroslav Čvančara varují: citovat jakékoli texty z tohoto blogu způsobuje vážné nebezpečí trestního stíhání! Četba na vlastní nebezpečí!

20. 3. 2011

Optické klamy v praxi

Optických klamů/ilusí je plný Internet (mým oblíbeným je tato tanečnice, která se jeví otáčet buď jedním nebo druhým směrem), přesto člověk občas narazí na něco, co nečekal.

Rozhodl jsem si změnit barvy na osobním webu. Přitom jsem trochu experimentoval s logem, které jsem měl v úmyslu učinit na tmavém podkladu barevně tlumenějším, a dospěl jsem k zjištění, s nímž jsem nepočítal. Prohlédněme si tuto serii polí:


Obě písmena loga v posledním poli mají stejnou barvu, jsou zcela černá, a přitom se oku jeví T jako tmavohnědé a P jako tmavomodré, a to jen proto, že mozek očekává, že T bude modré a P červené, jak je zvyklý.

Ještě zajímavější, i když slabší a přechodný, je předposlední řádek. Logo má opět stejné barvy (ve skutečnosti jsou to jen obrysy), přesto se T jeví o něco světlejší než podklad, kdežto P o něco tmavší.

Pokud někdo bude obrázek prohlížet zdola nahoru, efekt by neměl vidět, a je možné, že ho zpozoruje jen člověk, který s logem pracoval delší dobu, takže jeho mozek barevnou podobu loga fixoval, a pro mé čtenáře bude neviditelný.

35 komentářů :

  1. Já to nevidím.
    Ale třeba je to monitorem.
    Anebo se můj mozek nenechá tak lehko oblafnout jako mozek teoretického fyzika s IQ 190.

    OdpovědětVymazat
  2. Myslel jsem si to. Efekt se projeví až po určité době fixace.

    OdpovědětVymazat
  3. Nevim, nemyslim si, ze je to jen fixace, nekteri lidi vidi vice barevnych nuanci automaticky a jelikoz nase oko pracuje s fotoreceptory v sitnici co davaji signaly mozku, tak je to otazka individualni stavby oka. Jako specificke kodovani.
    Ja jsem efekt v predposlednim poli videla tak, ze vrchni cast "T" byla pro zlomek vteriny modra a cele "P" melo cerveny nadech. I po ustaleni pohledu na mne obe pismena TP pusobi svetleji nez okolni barva.
    Kdybyste nenaznacil, pane Pecino, ze jste si zvolil hnedy podklad pro vas web, tak bych to tak lehce neuhadla, neb ja vnimam webovy podklad jako nejtmavejsi cervenou--burgundy. Moje oko vyzdvihuje vzdy cervenou nejvic a hneda barva je komposice zlute, modre a cervene...

    Stary pane, troufnu si napsat, ze vy zase mate cit pro celkovy kontrast, udernost predmetu. Na jedne fotce ze Spanelska (Morella?) se vam povedl nadherny protiklad svetla-stinu a objektu, nejake zlatohnede hradby, stin a nad tim vsim blankytna obloha. Tvrda architektura a ostre linie versus nebe nacechrane bilymi mraky, velmi hezke...

    OdpovědětVymazat
  4. Já to taky nevidím. Předchozí fixace bude zřejmě nutná.

    OdpovědětVymazat
  5. Subjektivní vnímání barvy je podružné, a závisí na řadě vlivů, např. na browseru/operačním systému/monitoru, na individuálním barvocitu (já např. nevidím rozdíl mezi tmavě modrou a černou o něco dříve než průměrný Homo sapiens) nebo na návyku. Když se na tu barvu dívám na své N900, je to jasně hnědá, kdežto v Google Chrome na Linuxu a na monitoru HP LP2465 ji vidím taky spíš jako burgundy.

    Fixace je tedy prokázána. Experimentoval jsem teď večer s efektem asi hodinu a zdá se, že mám jasno. Toto logo jsem si namaloval cca před 10 lety a od té doby si ho mozek v těchto barvách fixoval, a když ho vidí, automaticky ho kompensuje. Kompensační iluse je běžná, ale normálně nastává na základě kontextu, ne na základě barevné paměti.

    OdpovědětVymazat
  6. "závisí na řadě vlivů, např. na browseru/operačním systému/monitoru"

    Hm, to už jsem si taky všiml, jak jsou moje fotky na některých zasraných laptopech "vyblité" :o(

    OdpovědětVymazat
  7. Mam desktop od HP a nainstalovanou Vistu.

    OdpovědětVymazat
  8. Značka počítače nehraje roli, důležitý je monitor.

    OdpovědětVymazat
  9. Myslím že tímto řeknu všechno: Pokud někdo bude obrázek prohlížet zdola nahoru, efekt by neměl vidět, a je možné, že ho zpozoruje jen člověk, který s logem pracoval delší dobu, takže jeho mozek barevnou podobu loga fixoval, a pro mé čtenáře bude neviditelný.

    OdpovědětVymazat
  10. Toliko vim, pane Pecino.
    Desktopem jsem minila vsechno--modem, monitor, klavesnici a mys. Po americku to prijde v obrovske bedne-package, u mne navic s cervenou masli, vse je pohodlne pripravene-chran buh neco programovat. Kabely jsou oznacene stejnou barvou se zastrckami, staci barevny intercourse a voila! je hotovo..
    Mezi browsery Mozilla-Firefox a Int.Explorer 7 nevidim rozdil.

    OdpovědětVymazat
  11. Ja si myslim, ze ten klam neni opticky, nybrz kontextualni. Oni veri vasim slovum, ze ty barvy se lisi. Vy mate na mysli neco jineho, nevim ovsem co.

    OdpovědětVymazat
  12. Minderbinder, voni maj na mysli tak akorát nějakou šmelinu, tak se nedělaj.

    OdpovědětVymazat
  13. Nu, ja si hlasky pana Peciny vzdy prezkoumam, ovsem nejsme Cyklopove a tak si nemuzeme vymenovat oci, ja rozdilne barvy vidim, ale asi z jineho hlediska.
    Jestlize si pan P. sam vymyslel sve logo, pak TP vidim jako stvoreny symbol a ten se v mozku fixuje prvne kontextem-formou, posleze barvou. Zafixovany symbol se pak sjednoti v kontextu a vybarveni v jednotny celek a je takto pozdeji vyvolavan. Alespon tak to je v klasickem vytvarnictvi.

    Teoreticky pak muze nastat zrakovy Pavlovuv reflex, kde mikronuklearni pejskove v mozku-pameti pri pohledu na logo TP ocekavaji specificky zbarevne zradylko....:-))

    OdpovědětVymazat
  14. Leon Kreutzfeld22. března 2011 19:14

    Ted se na to divam, a fakt tam ty barvy vidim, jak rika pan Pecina. Voni Dreyfus furt nic nevidej? Koukaj se poradne? Mozna by nekde meli vyschmellit brejle.

    OdpovědětVymazat
  15. Jo, Minderbinder, vědí, jak se ten v.p. Pecina teď směje, kolik pitomců teď vejrá na monitor a snaží se o fixaci?
    Asi jako Lynch, když vycházeli z kin totálně zmatení lidé po Lost Highway.

    OdpovědětVymazat
  16. Sekyra je už přiložena ke kmeni a vy se tu bavíte o barvičkách...:-(

    OdpovědětVymazat
  17. Sekyra je už přiložena ke kmeni a vy se tu bavíte o barvičkách

    Nesýčkuj, nerudný kmete! Neměl jsi náhodou vzdáleného předka jménem Jeremiáš?

    OdpovědětVymazat
  18. Leon Kreutzfeld23. března 2011 16:15

    Dreyfus, fakt ty barvicky nevidej? Daj si maisela, at nedostanou od vp. Peciny Osla mesice!

    OdpovědětVymazat
  19. Pane Kreutzfelde, mozna si v duchu neopravujete prepsani p.Peciny, jiste minil, ze v poslednim poli to cerne "T" se jevi jako tmavomodre a "P" jako tmavohnede, -tak chapu jeho fixaci...

    OdpovědětVymazat
  20. Samozřejmě ne, ty zdánlivé barvy jsou komplementární k těm skutečným!

    OdpovědětVymazat
  21. Pardon, taky uz jsem z tech barvicek cela zblbla, slepej je Stary pan a ne pan Kreutzfeld, voni si onikaji a to jednodussi osobu mate...:-)

    OdpovědětVymazat
  22. ...Obě písmena loga v posledním poli mají stejnou barvu, jsou zcela černá, a přitom se oku jeví “T” jako tmavohnědé a “P” jako tmavomodré, a to jen proto, že mozek očekává, že “T” bude modré a “P” červené, jak je zvyklý...
    Pane Pecino
    ja ty barvy tedy vidim zcela obracene.:-) Mne se jen pro zlomek vteriny jevilo modre T a cervene P, sice vice v predposlednim poli, ale i na okamzik v poli poslednim, u cerneho TP.
    Komplementarni snad znamena doplnujici?

    Jiste, mozna vase oci- mozek ty skutecne barvy prehazuji, to nevim.

    Ale ja vidim rozdil i ve vasich webovych fotografiich. Zde vlevo je fotka lepsi kvality, vice tmaveho kontrastu oproti fotce na Paragrafu, kde jste vybledly a oblicej proto pusobi rozsireneji. Schvalne jsem si dala (za ucelem zkoumani fixace) tyto identicke fotografie vedle sebe a vas oblicej se meni...:-)

    OdpovědětVymazat
  23. Leon Kreutzfeld23. března 2011 18:34

    Pan Pecina ma pravdu vazena pani Danielo, ty barvy jsou komplemetarni. Musite se divat dele. Tez pozor na slunecni svit dopadajici na obrazovku, to by mohlo cely efekt znemoznit.

    OdpovědětVymazat
  24. Závidím vám všem. Já už vidím jenom rudě.

    Oldřich

    OdpovědětVymazat
  25. Leon Kreutzfeld23. března 2011 18:52

    Oldřichu, musite se vic snazit.

    OdpovědětVymazat
  26. Pane Kreutzfelde, ja se taky snazila, jako husa do flasky koukala- a nemuzu si pomoci:: Pismeno "T" v poslednich polich vnimam VZDY jako do modra a pismeno "P" je VZDY do cervena.
    Zadne cross-breeding.:-)

    Pod komplementarni barvou rozumim barvu, ktera je na kulatem barevnem diagramu v oposici. Neni mozne, alespon v malirstvi, miti modrou a cervenou v opozici, neb kolo je rozdeleno na tri zakladni dily primarnich barev. Zluta, cervena a modra. Primkova opozice jedne barvy je tedy mozna jen s odstiny ziskane DVEMA smichanymi primarnimi barvami.

    Komplementarni barvy podle me teorie jsou
    cervena versus zelena (komposice modre a zlute)

    modra versus oranzova(komposice cervene a zlute)

    zluta a fialova(komposice modre a cervene)

    Jestlize rozumim slovu komplementarni jako "doplnujici" pak moje oci nikdy nemohou vnimat originalne zafixovane modre "T" za pozdeji predlozene, (jine barvy "T") za tmavohnede, ale vzdycky za tmavomodre...

    OdpovědětVymazat
  27. Leon Kreutzfeld23. března 2011 20:41

    Pani Danielo, myslim, ze to berete moc vedecky. Musite proste vic cucet a pak se to snad ukaze.

    Jinak ta tanecnice, na kterou odkazoval pan Pecina se toci pri pohledu shora proti smeru hodinovych rucicek.

    Pan Pecina nas nejspis vsechny jen taha za nohu.

    OdpovědětVymazat
  28. Minderbinder, oni sou fakt simplexní. Asi na to nečučim půl hodiny jako oni. Já totiž raději po vzoru pana Vodníka pátrám po Židácích se sekyrou.

    OdpovědětVymazat
  29. Neměl jsi náhodou vzdáleného předka jménem Jeremiáš?
    Spíš slepého mládence.

    OdpovědětVymazat
  30. Ad Daniela:

    Lidský mozek pracuje tak, že pravidelné zrakové vjemy tlumí a zvýrazňuje nepravidelné. To si snadno ověříte tím, že se na svůj byt, kancelář nebo jiné prostředí, které důvěrně znáte, podíváte v zrcadle nastaveném tak, že obraz bude otočený o 180°: všechny barvy se vám najednou budou jevit mnohem výraznější, než když se na ně díváte obvyklým způsobem.

    To znamená, že když je mozek naučen, že "T" v logu je vždy modré, automaticky potlačí modrou složku, a tedy když mu najednou předložíte černé "T", "vidí" ho ve (fysiologicky) komplementární barvě, což je tmavě purporová. Podobně "P", které by mělo být červené a je místo toho černé, uvidíte jako odstín, který neumím česky správně pojmenovat, možná tmavě olivová (anglicky je to teal).

    Jinak ta tanecnice, na kterou odkazoval pan Pecina se toci pri pohledu shora proti smeru hodinovych rucicek.

    To je jen vaše iluse, stejně tak se může jevit jako rotující v opačném směru. "Přepnout" mozek ale není úplně jednoduché, pomůže nejdřív většinu silhouety zakrýt.

    OdpovědětVymazat
  31. "Neměl jsi náhodou vzdáleného předka jménem Jeremiáš?
    Spíš slepého mládence."

    Já sice nevím, jak spí pan Pecina, ale pan Vodník mi více připomíná Nátana.

    OdpovědětVymazat
  32. "Sekera už je na kořeni stromů; a každý strom, který nenese dobré ovoce, bude vyťat a hozen do ohně." (Mt 3:10 a Lk 3:9)

    Ani Jeremiáš, ani slepý mládenec, ani Náthan...

    OdpovědětVymazat
  33. Leon Kreutzfeld24. března 2011 20:25

    Vp. Pecina: "Přepnout mozek ale není úplně jednoduché"

    To mate pravdu, poprve to trvalo dlouho, pak uz to bylo jednodussi, ale toci se na obe strany.

    Ja spis hledal, ze v tom bude nejaky trik, kde se da zjistit, kam se vlastne toci. Nejdriv jsem si myslel,ze je to pres prsa, pak pres centrum jejiho osvetleni, pak pres jeji stin dole.

    Jedna vec tam ale hapruje a to je ten stin te jedne nohy, ktery jede zprava doleva. To nemuze byt jeji noha.

    OdpovědětVymazat
  34. Pane Pecino, diky za odpoved.
    Neberu vam vase iluze, vse je relativni..

    OdpovědětVymazat
  35. "Ani Jeremiáš, ani slepý mládenec, ani Náthan..."

    Nemyslel jsem tím, že citujete Nátana, ale že jste jako on.

    OdpovědětVymazat

Kursiva: <i>text</i>
Tučně (když už to musí být…): <b>text</b>
Odkaz: <a href = "http://adresa">název odkazu</a>, tedy <a href = ""></a>

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.