DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ!
Policie České republiky a šéfcensor Ústavu pro studium totalitních režimů Jaroslav Čvančara varují: citovat jakékoli texty z tohoto blogu způsobuje vážné nebezpečí trestního stíhání! Četba na vlastní nebezpečí!

14. 4. 2011

Úvaha zmatená aneb Proč jsem si nepředplatil elektronické Lidovky

Typický český podnikatel-restauratér nebo kavárník se dozvěděl, že je výhodné poskytovat ve svém podniku wifi připojení, protože tím může přilákat víc hostů. Jelikož je to podnikatel český, zvolí některou z variant:

1. Žádné wifi nezřídí, ale nakoupí velké nálepky s nápisem, že v podniku je bezplatné připojení, nalepí je na vchodové dveře a personál instruuje, aby se hostům omlouval za dočasný výpadek Internetu.

2. Wifi zřídí, v nejlevnější dostupné variantě, obvykle s extremně slabým wifi transceiverem, který pokryje signálem jen část lokálu, a aby mu snad nikdo nemohl krást bandwidth, chrání přístup loginem a heslem, které servírky na nastříhaných lístečcích roznášejí hostům. Kromě toho ještě nařídí zapnout všechny ochrany, které software routeru poskytuje, a tak např. zakáže všechny porty mimo http, takže kdo by si chtěl třeba stáhnout mail, má smůlu, POP3/IMAP-pakety neprojdou. Wifi je tak téměř nepoužitelné, ale obrat se přesto zvýší, aniž by se hostům přímo lhalo do očí tak jako v předchozí variantě.

Existují podnikatelé, kteří postupují normálně, tzn. zřídí přípojku s dostatečnou rychlostí a silou signálu a nijak ji neblokují, ale ti jsou, minimálně v Praze, v brutální menšině.

Já ovšem vůbec nechci psát o kavárnách a o wifi Internetu, ale o něčem docela jiném. Právě tak jako podnikatel druhého druhu totiž postupovaly Lidové noviny, které se rozhodly zpoplatnit obsah elektronických vydání.

Předně stanovily cenu, která je blízká ceně předplatného za tištěné vydání, tzn. 250 Kč měsíčně, a to přesto, že v nákladech za noviny je zdaleka největší položkou jejich výroba, od papíru přes tisk po distribuci a remitenda. Snad někdo z věrných tenhle deal akceptuje, ale musí při tom mít nutkavý pocit, že je vydavatelem nestydatě okrádán.

Za druhé si Lidovky nelze přečíst jen tak, ale pouze ve speciálním – patrně javovém nebo ajaxovém – prohlížeči, který na displayi vytvoří úzkou nudli a v ní dovolí obrazem tiskové strany pohybovat a zoomovat. Motivem tohoto paranoidního DRM je strach, že by si snad vychytralí čtenáři předplatili jedny noviny a ty pak sdíleli s jinými. Papírové noviny si můžete uložit, půjčovat, zajímavé články v nich případně oskenovat, elektronické smíte jen číst a po dobu, po kterou si platíte předplatné, můžete navíc do archivu.

Výsledkem je, že Lidovky, které měly slušnou chanci dostávat tu a tam něco z mých peněz (např. kvůli pondělní rubrice Právo & justice), neinkasují kromě zkušební desetikoruny ani halíř, protože nedokázaly být ani dostatečně fairové, ani přiměřeně velkorysé, a navíc mne urážejí tím, že ve mně vidí potenciálního zloděje a nestydí se tak ke mně chovat.

8 komentářů :

  1. Toto je typické...u nás to s elektronickými médii neumí skoro nikdo. Teď se konečně alespoň trochu pohly ledy v el. knihách...jenže to je samé DRM, speciální formáty, spustitelné jen v jedné čtečce, navíc ceny skoro na úrovni hw. knih, nabídka nic moc...

    O hudbě a filmu nemluvě, tady je člověk k warezu prakticky donucen...

    OdpovědětVymazat
  2. To rozdělení "nákladů za noviny" máte odkud?

    OdpovědětVymazat
  3. Už nevím, je to tak osm let, a ani si nepamatuji, jestli to bylo z veřejného nebo interního zdroje.

    OdpovědětVymazat
  4. "O hudbě a filmu nemluvě, tady je člověk k warezu prakticky donucen..."

    Ano, musím potvrdit, že to, co mě nutí krást, není cena, ale dostupnost.

    OdpovědětVymazat
  5. Já mám tedy s wifinou v Praze po kavárnách trochu odlišnou, pozitivnější, zkušenost - asi záleží do jakých typů podniků člověk chodí (to nemyslím pejorativně) - špatné zkušenosti mám také.

    Jinak mi opravdu překvapuje ten argument s náklady... kdybych byl jedovatý, tak bych zmínil cosi o marxistickém myšlení, ale - cena se přece od nákladů takhle přímo neodvíjí, cena se nachází balancováním kolik jsou zákazníci ochotni zaplatit, a za kolik obchodník prodat. Já opravdu moc nevidím důvod proč by elektronické noviny a knihy měly být radikálně levnější než tištěné (a jestli vůbec by měly být levnější) v tom že výroba a distribuce jsou asi lacinější - ony ty servery, platební brány atd. taky něco spojí.

    Osobně když si elektronické noviny a časopisy kupuji (a dělám to myslím relativně často, srovnatelně často s nákupy klasických papírových verzí) tak nad náklady výrobce nepřemýšlím - vážím k čemu to chci a jestli jsem nabízenou cenu ochoten zaplatit.

    Pokud jde elektronické Lidovky a MFD - vyzkouším teď o víkendu ale pochybuji že ti budu v téhle podobě kupovat (papírové je nekupuji vůbec). Který expert na user experience zjistil že si lidé chtěji novinami na obrazovce listovat jako by byly papírové....

    OdpovědětVymazat
  6. Je fakt, že se situace s Internetem postupně lepší, ale podniků druhého druhu je pořád hodně.

    Náklady mě jako spotřebitele nezajímají, ale představte si situaci, že by vám v galerii nabídli buď originál obrazu za 10 tisíc, nebo jeho fotokopii za 8 tisíc, a argumentovali, že obojí vám přeci udělá na zdi stejnou parádu.

    OdpovědětVymazat
  7. Kdo chce kam, pomozme mu tam.

    OdpovědětVymazat
  8. Original vs. kopie... odhlédněme od konkrétního provedení v tomto případě, obecně elektronická kniha/časopis nejsou žádná kopie... nabízí tytéž informace (ne jejich méněcennou kopii) v jiném formátu, který má (může mít) své výhody a nevýhody. Cenu pochopitelně je možné porovnávat s cenou tištěné verze, ale argument že by měly být vždy levnější prostě nemá opodstatnění. To jsem chtěl říct.

    Pozn. k wi-fi: já mám raději kavárny kde je wi-fi pod heslem co přinese servírka na papírku než kde je úplně otevřená... How to keep your customers safe at your business' hotspot

    OdpovědětVymazat

Kursiva: <i>text</i>
Tučně (když už to musí být…): <b>text</b>
Odkaz: <a href = "http://adresa">název odkazu</a>, tedy <a href = ""></a>

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.