DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ!
Policie České republiky a šéfcensor Ústavu pro studium totalitních režimů Jaroslav Čvančara varují: citovat jakékoli texty z tohoto blogu způsobuje vážné nebezpečí trestního stíhání! Četba na vlastní nebezpečí!

11. 6. 2014

Nekonsumenti

– Haló, slyšíme se? To je pan Polák? Pane Poláku, já jsem z Oddělení nespolupracujících klientů vašeho kabelového operátora a mám tady hlášení o konsumaci reklamy za poslední měsíc. Vy máte pětičlennou rodinu, je to tak, viďte? Podle údajů z infračerveného čidla ve vašem televisoru jste ale od prvního května zkonsumovali pouze 130 minut reklamního času na osobu, a přitom obsahu tady máte skoro 80 hodin. A ještě k tomu jste měli během komerčních vstupů celých 116 minut ztlumený zvuk! Uvědomujete si, pane Poláku, že takhle by to dál nešlo? Vždyť vy jste něco jako černí pasažeri! To se nestydíte před svými dětmi, takhle z nich chcete vychovat řádné občany? Vždyť si uvědomte, pane Poláku, že všechny ty pořady, které takto bez reklamy sledujete, musí někdo vyrobit, musí se zaplatit moderátoři, herci, výprava… A co teprve zahraniční seriály nebo sportovní přenosy, máte vy vůbec představu, kolik nás to stojí? A když si budete reklamu nezodpovědně vypínat nebo odcházet z místnosti, budou na vás doplácet ostatní klienti, kteří naše reklamní vložky poctivě konsumují. Podívejte se, my máme pochopení, ještě to s vámi zkusíme a zatím vám dokonce ani nezvýšíme měsíční paušál, ale musíte se zlepšit. Zítra mezi devátou a desátou k vám přijde technik a nalepí vám na obrazovku proužek s upozorněním, jak se má klient naší kabelové společnosti chovat: snad vám to pomůže, abyste si uvědomili, jaké jsou vaše morální povinnosti. Takže zítra od devíti do deseti ať je někdo doma, prozatím vám přeji příjemný den!

(Podobnost s chováním serveru Root.cz, který před několika týdny umístil do spodní části výrazně barevnou obtěžovací lištu, která se zobrazí všem návštěvníkům stránky ze zapnutým blokováním reklamy, není čistě náhodná.)

8 komentářů :

  1. Dnes žlutá lištička, zítra placení za přeskočení reklamy, případně nesnesitelný zvuk při jejich nesledování jako v Black Mirror: Fifteen Million Merits (tady cca od 07:00)…

    Ale hlavně mě pobavily jejich rady: Zatímco bych možná byl ochoten si do AdBlocku přidat výjimku pro root.cz, tak se rozhodně nechystám dát trvalou výjimku do NoScriptu pro jakýsi pochybný AdOcean (a NoScript myslím neumožňuje vázat výjimky na „kořenový“ server).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem to pochopil tak, že tím zvukem ho pouze budí, aby dál vnímal reklamu. Ale dobrý nápad, poraďte to Petru Krčmářovi :-)

      Vymazat
  2. Na rootu došlo k zajímavé situaci. Typický čtenář má nadstandardní povědomí o bezpečnosti a fungování webu, drtivá většina z nich proto blokuje zcela vědomě, byť někdy paranoidně. Zaměření webu je úzce odborné, často orientované na bezpečnost, open/free SW a technikálie kolem.
    Kdyby s požadavkem na povolení JS a všeho ostatního přišel nějaký jiný web, dost možná by to právě lidé z rootu kritizovali. Když jde ale o ně a jejich příjem, rázem staví věc do polohy "děláme to pro vás, dovolte obskurním reklamním webům vše, peníze od vás přímo nechceme..." Ta situace je v logické rovině absurdní, jakkoliv je naprosto pochopitelné jak k tomu došlo. Zajímavé jsou zejména pokusy řešení v diskusi, kdy naprosto selhávají techniky možné na bulvárním plátku (technicky nelze, zeptám se odborníků, vy tomu nemůžete rozumět ... ) když čtenáři jsou dostatečně fundovaní na to, aby se vypořádali s jakoukoliv obstrukcí ze strany roota a dovedou zhodnotit technickou stránku věci, přičemž je z jejich strany zřejmá snaha napomoct řešení ... (pošleme peníze, vymyslíme filtr ...) a tohle všechno naráží na rigidní postoj redakce, jejíž členové již nedrží (obrazně řečeno) otěže ve svých rukou a zcela resignovali na možnost správy.
    Myslím, že pokud root zahodí šanci se s uživateli dohodnout na přijatelném řešení, bude to jeho konec ve smyslu odborného serveru a skončí jako junk IT bulvár typu zive.cz.

    OdpovědětVymazat
  3. Zasunul jsem proužek pod spodní okraj obrazovky:) Jak primitivní, ale jak účinné:)

    cnemo

    OdpovědětVymazat
  4. Inu, nároková mentalita konsumentů rulez. To ostentativní pohrdání lidmi kteří poskytují nějakou službu nebo produkty: davaj zadarmo, nebo si to vemu zadarmo sám! A jestli se tim neuživíš, tak chcípni - já si vyberu a ty mi zadarmo posluž, nebo si nechám příště posloužit jinde!

    Na rootu je takto černými passagery dobrá polovina čtenářů - a to tam jsou reklamy jen krajně výjimečně nějak otravné.

    Všeobecným odporem k placení za obsah se vyvinula tenhle obludný a otravný systém nepřímého placení reklamou.

    Překvapuje mi že konservativec nad touto ztrátou vztahu práce a odměny plesá.

    Jezovec

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vyvinul se daleko dřív, ještě v 19. století: už tehdy byly noviny plné (placené) inserce a reklam.

      Reklamou financovaný obsah je výhodný pro konsumenty i producenty, protože těm druhým umožňuje prodat jednou vytvořený obsah s minimálními variabilními (marginálními) náklady konsumentům, kteří by si ho jinak nikdy nekoupili. Stesky Rootu jsou arci podobné vydavateli, který si stěžuje, že lidé insertní strany z jeho časopisu vyňali a vyhodili a nezodpovědně si četli jen obsah.

      Vymazat
    2. Ale značná část čtenářů dávala jasně najevo, že blokují reklamy jaksi z principu a někteří byli ochotni zaplatit pár set korun místo toho.

      Myslím, že nikdo rootu neodpírá právo na odměnu, jen ne všichni jsou srozuměni s tou formou. Já taky nedávám klíč od domu podomním prodejcům jen proto, že místní flašinetář má s nimi nějakou dohodu a nevybírá do čepice.

      Jediná věc stojící za pozornost je právě to, že padla kosa na kámen na serveru zaměřeném na technickou stránku IT.

      Vymazat
    3. Podívejte se, kdyby root.cz fungoval příspěvkově a kategoricky neměl žádnou reklamu, tak by byla úroveň článků výrazně lepší a možná by i server měl vyšší získ. Nebo by to mohlo fungovat jako na arstechnica.com, kde platící uživatelé mají jísté možnosti navíc. Ale Root je celkem mimo tento proud.
      Bohužel nakonec se asi stane, že budu číst pouze blogy, mailinglisty svobodných projektů a tu hrstku webů, které mají rozumné množství reklamy, která se dá nějak rozumě eliminovat (třeba prostým kliknutím na křížek, který je dostatečně velký a zřetelný, aby se dal trefit).
      Dále si myslím, že třeba veřejnoprávní televize by neměla mít reklamu žádnou, protože to nemá být komerční médium. Je to, jako kdyby byla v diplomce reklama na zubní pastu, podobně hodně mě to uráží.

      Vymazat

Kursiva: <i>text</i>
Tučně (když už to musí být…): <b>text</b>
Odkaz: <a href = "http://adresa">název odkazu</a>, tedy <a href = ""></a>

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.