Ne, tento blogpost neobsahuje recensi stejnojmenného filmu, a mám-li být upřímný, na málokterý český film se mi chce jít do kina méně než právě na tento. Důvodem je, že lidický kult, který vytvořili komunisté a bez přemýšlení, silou setrvačnosti, jej převzaly demokratické politické representace, pokládám za ohavnost, jíž není v pantheonu českých historických lží rovno.
Problém není v lidické tragedii samotné, ta byla bezesporu brutální, ničím neospravedlnitelnou represalií, v jejímž důsledku přišlo o život téměř 350 lidí, ale v účelu, pro který byly Lidice rok co rok až hystericky oslavovány, totiž k vytvoření dojmu, že hlavní vinou nacistické ideologie ve vztahu k této zemi nebyl holokaust, při němž zahynulo téměř 300 tisíc českých a slovenských Židů, ale násilí na nežidovském, slovanském obyvatelstvu. Proto onen monstrosní železobetonový pomník, proto záhony růžových keřů, proto povinné školní zájezdy do Lidic, jimž nebylo lze uniknout, a proto také převážně kladné reakce na poslední Klausovu impertinenci vůči sudetským Němcům. Klaus zná svoje pappenheimské a opět potvrdil, že to s Čechy umí.
Komunistická propaganda se pokoušela vytvořit dojem, že Lidice jsou pars pro toto, jedním z mnoha vybraných aktů nacistické krutosti, a u větší části obyvatelstva se jí tohoto výsledku podařilo dosáhnout. Když dnešnímu Čechovi připomenete, že víc obětí než v Lidicích bylo po válce zřejmě na desítkách míst, přinejmenším v Postoloprtech, v Pohořelicích, v Ostravě, v Ústí nad Labem, v Podbořanech, bude s největší pravděpodobností reagovat agresí: nelze přece srovnávat nevinné lidické oběti, nota bene děti, se sudetskými Němci, na kterých byl proveden tolik akt oprávněné odplaty a jejichž odsun
byl, vzhledem k míře jejich provinění, vlastně dobrodiním. Jediným spravedlivým trestem by byla bývala smrt.
Svým účelem je kult Lidic antisemitský, a tím víc se mi příčí.
Komunisté neměli vůči Židům jednotný postoj, pokyny z Moskvy se v čase několikrát změnily a nebylo jednoduché jim vyhovět bez ztráty domácí kredibility. V období těsně po válce, až přibližně do r. 1949, byla politika KSČ spíše prožidovská. Po stranických čistkách, jejichž obětí byla na počátku 50. let i řada Židů, se rozhostilo ticho, a problematika šoa byla znovu thematisována až v polovině 60. let: do té doby bylo být Židem čímsi imanentně podezřelým. Nová vlna českého filmu to změnila, problematikou holokaustu se zabývala celá řada vynikajících děl té doby (Spalovač mrtvol, Démanty noci…), stejně jako významná literární díla. S ruskou okupací došlo k novému útlumu stranou připuštěného zájmu o holokaust; sice se ještě točily některé filmy o něm, ale toto thema je v nich potlačeno a podáváno jen jako vedlejší sdělení (např. Zlatí úhoři).
Obecně přitom platilo, že čím ostřejší oficiální stranický antisemitismus, tím silnější lidický kult.
Soudě podle vlny lidické hysterie, kterou jsme o víkendu mohli zaznamenat, je tento propagandistický instrument stále funkční a účinný – k velké škodě těch, kteří jsou jím obelháváni.
Důležité upozornění!
Policie České republiky a šéfcensor Ústavu pro studium totalitních režimů Jaroslav Čvančara varují: citovat jakékoli texty z tohoto blogu způsobuje vážné risiko trestního stíhání! Četba na vlastní nebezpečí!
Lidice
- Autor: Tomáš Pecina
- Kategorie: Historie
- Počet zobrazení: 8505
Komentáře
A nějaké argumenty, ty by nebyly?
Ne, ale na fairovku musím přiznat, že jsem jí dnes dal 10 bodů za článek – protože ale nejsem "přítel", nebyly započítány a průměrné hodnocení zůstalo 8,00.
U mnoha lidí to beru jako šum, u pana Peciny je to pro mne novinka.
Ale spíš otravuje to neustálé přetahování Češi vs. (S.) Němci...
Copak Lidice, ale jmelí!
??? Něco jsem zaspal?
Doktor Tydlitátová umí psát dobré články, zejména poesii, každopádně to nesmí být o politice. Za poslední článek bych ji desítku nedal ani náhodou, protože přirozeným jeho důsledkem by byl zákaz nosit na tričku také Che Guevaru. Už dost na tom, že nemůžu nosit Vůdce a dělat ze sebe vola sám, ještě by mi zabránily nosit zločince rudé. Pinochet nebo Franco se smí?
Ano.
"Kdo nosí jeho portrét, měl by si uvědomit, že vyjadřuje souhlas nikoliv jen s kýčovitou ideou spravedlivé společnosti představovanou kýčovitým obrázkem, ale také s brutálním zabíjením bezbranných a nevinných lidí."
S čímž nelze než souhlasit.
Slovo "zatím" jsi neměl dávat do závorky ale zvýraznit! Samozřejmě, že s jejím výrokem nelze než souhlasit a kdo nosí Guevaru na tričku je idiot. Nicméně se do lochu - zatím - nedostane. Zkus vyjít v tričku s Führerem! Schválně, jak daleko dojdeš! Jestliže V.T. poukazuje na nevyváženost v postihu obou crétinů, není to proto, že jí je svoboda těchto crétinů drahá a že by snad plaidovala pro beztrestnost nošení takových symbolů!
Kocour
(přihlášení nefunguje, nevím proč)
Jenže komunisty to napadlo, nebo si snad myslíte, že až mysteriosní kult Lidic se zrodil náhodou? Ani omylem, to byla od počátku naprosto přesná kalkulace (stejně jako třeba kult Fučíka, kde ovšem soudruzi přecenili své možnosti a nakonec splakali nad výdělkem).
Ale zde jde prece o lokalitu zlocinu, kde se udaly a to ovlivnuje historicke vnimani, co je a co neni spolecnosti pripustne. Hitler, jako vudce nacistu v Evrope nechal zabijet a zabirat sve sousedy. Kdo se citi Cechem, nebo kdo nenavidi nacismus, tak toho se obtisk Hitlera na tricku osobne tyka. Proc by nekdo volil Fuhrera jen pro dekoraci ? Je pravdepodobne, ze se nositel aktivne angazuje v napodobovani nebo zpetnem nastoleni Hitlerovy Treti Rise...
Che Guevara je casto na trickach, protoze je to "in", mnohdy tito studenti ani nevi o rozsahu jeho zlocinu... Z ceskeho hlediska, on nevrazdil Cechy, ale vrazdil za oceanem. A taky Che nebyl vudce, byl to jeden z tisicu ideologickych vrahu, kteri behali a behaji po Zemekouli...
Jde o obycejne priority...
a) na komunisty příliš sofistikované, tak chytří nebyli ani omylem,
b) ti, co jim naslouchali, by tak jemnou nuanci vůbec nepostřehli.
Jste dobře naprogramován a přehráváte komunisty vložený program, včetně nepravdy o tom, jak výjimečné byly Lidice v kontextu 2. sv. války. Výjimečný byl holokaust, v žádném případě vypálení vesnice o 100 domech.
Vidíte, jak důmyslný je ten program, který běží ve vašem mozku? Vyhnání Němců = žádné zlo, nutnost. Katyň = malé zlo. Holokaust = větší zlo. Lidice nebo Oradour = největší zlo. A teď si dosaďte počty obětí…
Lidice byly svinstvo daleko větší, než celý odsun. A je úplně jedno, kdo toho a jak (podle Vás) zneužil.
Jako dite, v sedesatych letech. Soudruzi byli v tomto opravdu dukladni, pamatuji si i jednu pisen -Ruzovy sad - a doporucene pohyby, jeste po puli stoleti:
V pionyrskem kroji, hrde zpivame:
"Ruze vedle ruze stoji
ze zapadu z vychodu
(ruce zacit zvednat)
rozkvetaji,
neboji se o slunce a o vodu.
Rozkvetejte ruze v sadu pratelstvi! (ruce nahore)
Vonte mirem jako detsky smich.. rozkvetejte do krasy, at to kazdy vi,
ze budoucnost je v lidech samotnych.(ruce dolu, pak pravou rukou zasalutovat-palec v prostredku cela-)
a zakonceni:
"Deti vsech zemi, spojte se!!!"
--------
Uprimne doufam, ze dalsi generace byla tohoto vymyvani mozku usetrena...
Děkuji, dodal jste mi vynikající motto k některému příštímu článku.
O co tedy Posseltovi teď šlo? To se budeme navzájem omlouvat každoročně?
Pro mne to Česko-německou deklarací skončilo, dál není co řešit.
Zde argumentů škoda, ale jen pro pořádek:
Jaký je rozdíl mezi zlehčováním vražd hebrejců a zlehčováním vražd Čechů (Poláků, Bělorusů, Ukrajinců, ...)?
Až bude obětí srovnatelný počet jako obětí holokaustu, můžete začít mluvit o zlehčování (ale v takovém případě bych nikdy nic podobného nenapsal). Naopak, lidické akce mohou být chápány jako zlehčování holokaustu. Být Židem, cítil bych se lidickou hysterií dotčen a potenciálně ohrožen – a nepochybuji o tom, že Židé se tak skutečně cítí.
Já osobně zase sdílím tento názor:
"ČND je vůči sudetským Němcům příliš podlézavá a mohou být rádi, že dopadli tak dobře."
Btw, praděda musel za války dokazovat, že není Žid. Po válce zas, že není Němec. V obou případech byl úspěšný.
Kocour
www.cvvm.cas.cz/.../100023s_Samanova-narodnost.pdf
cs.wikipedia.org/wiki/Prvn%C3%AD_republika
Každopádně, je rozdíl schvalovat popravu Milady Horákové (vina třetiny Čechů) a postřílet miliony Židů, Ukrajinců, Poláků, Rusů a Bělorusů (vina třetiny Sudetských Němců). A je rozdíl odsuzovat ty, kdo schvalovali, (což dělám já) a očišťovat ty, kdo vraždili (což děláte Vy).
Spletl jsem se, 300 000 sudetoněmeckých hrdinů konečného řešení židovské otázky na východní frontě padlo. Vraždilo jich tam možná i milion - narukovat museli všichni Sudetští Němci.
Čeští vrazi civilních obyvatel byli naopak "očištěni" zákonem, a vy jak tento zákon, tak samotné vraždy schvalujete.
Jste jako dítě. Naprosto ignorujete, co ti lidé mají osobně na svědomí, jenom se s tím veřejně nechlubí. Co si myslíte? Že manželky své Wehrmachtmanny nepovzbuzovaly: "Běž nám dobýt nový Lebensraum tam na východě, pro naše maličké! Všechny je tam vybijte a rychle se mi vrať!" No a že to nevyšlo, že udatní Wehrmachtmanni včetně těch sudetoněmeckých stihli "vyčistit" jen 5 milionů Ukrajinců, 7 milionů Rusů, 2 miliony Bělorusů, 2 miliony Židů? Tak dobře, co jsme si, to jsme si. Buďte živi a zdrávi, ať se vám u nás daří!
Nesrovnávejte válku směrem na západ od války směrem na východ (od Německa). Směrem na východ to byla organizovaná a řízená genocida. A opravdu genocida - za aktivní účasti Sudetských Němců. My byli na řadě hned po Rusech a Ukrajincích. Co chcete po lidech z roku 1945? Co chcete po Benešovi?
A jak chcete zařídit, aby se to znovu nestalo? Tak, že "Když vy samopalem, granátem a plynem, tak my řádným procesem, právem odepření výpovědi a presumpcí neviny!"
Vraťte se do reality, pane Pecino:
historyimages.blogspot.com/.../...
www.berdichev.org/babi_yar.htm
cs.wikipedia.org/wiki/Einsatzgruppen
Jestli se rozpláču, nevím, ale nad vaším textem jsem se rozesmál tak, že mi skoro tečou slzy. Já vím, že to vlastně moc k smíchu není, když může někdo tak silně věřit určité ideologii jako vy, ale nemohu si pomoct.
Díky, udatný němcobijče!
Je to Vaše mise, odhalovat zločiny Pazúra a spol. Bez toho, abyste si to nějak ospravedlnil, byste to dělat nemohl. Díky Vaší činnosti uvidíme svět reálnější a ještě ohavnější, než jsme si mysleli, že je. Já jen trvám na tom, že druhá ohavnost následovala prvou, že druhá ohavnost zdaleka nedosahovala rozměrů prvé ohavnosti a že mezi oběma ohavnostmi je vztah příčiny a následku.
A že v tomto světě asi je něco jako zákon zločinu a trestu. A že se zřejmě ve vypjatých časech "hraje" na národy a národní odpovědnost a nikoliv na jednotlivce.
Neni totiz jedinecnost demokracie (a pravniho statu) prave v tom, ze uznava stejna prava a povinnosti i tem, kteri v ni neveri, nebo ji kritizuji? Neni konec koncu snaha DODRZOVAT SVOJE VLASTNI PRAVIDLA vuci vsem (bez ohledu na rasu, nazor ci vyznani) prave to, co demokracii odlisuje od totalit ci bezpravnych systemu vseho razeni?
Proto se domnivam ze i pro pachatele genocidnich cinu musis aplikovat pravidla pravniho statu. Pokud aplikujes cokoliv jineho, dostavas se na sikmou plochu ucelu, ktery sveti prostredky. A to konci v dusledku casto konci bezpravim, ci (v pripade statu) totalitou...
Ostatne Simon Wiesenthal to shrnul do jednoho zcela vystizneho motta: Spravedlnost, nikoliv pomstu.
Kazdopaden zdravim a tesim se nekdy na videnou! Dusan Stuchlik
These, že genocida sudetských Němců byla vlastně trestem, se mi hnusí úplně stejně jako vyhlazovací tábory pro Židy: princip je stejný, za skutečnou nebo domnělou vinu národa činíte odpovědnými všechny jeho příslušníky, včetně dětí.
V čem jste pak lepší než Hitler? Jaké právo pak máte nacisty odsuzovat, jestliže se chováte stejně, jen v – početně – menším měřítku?
Vy, pane Pecino:
a) lživě označujete za genocidu vystěhování Sudetských Němců, čímž relativizujete a zlehčujete skutečnou genocidu, jejímiž oběťmi byly desítky milionů osob
b) podporujete skupinu lidí, která má přímou účast na skutečné genocidě a která tuto přímou účast zapírá
c) ospravedlňujete skutečné genocidální jednání této skupiny osob lživou argumentací o podmínkách v 1. ČSR, které tuto skupinu ke genocidě domněle donutily, tedy ospravedlňujete vyvraždění milionů osob ve východní Evropě, což Sudetští Němci spáchali
d) odmítáte rozsah trestu (vystěhování) jako neadekvátní a tím defacto zpochybňujete nebo schvalujete jednání, kterého se Sudetští Němci dopouštěli ve východní Evropě, a to buď zcela nebo zčásti, neboť trest vystěhování byl v době jeho udělení vynesen jako přiměřený mnohostranným soudem
Jestli se Vám může něco hnusit, pane Pecino, pak to může být spíše obraz, který lze zahlédnout ráno a večer v zrcadle Vaší koupelny.
Pane Pecino, co to je, když to není trest? Je to pochvala? Za úspěšně vykonaný holocaust? Máte natolik posunuté vnímání?
Mimochodem, Beneš žádal i odsun Maďarů ze Slovenska. Provinění Maďarů nebylo shledáno tak závažné, odsun Maďarů byl zakázán a žádný se nekonal.
1. je divné (a nebo drze účelové), když ti, kdo vyznávají vládu silné ruky, vůdce či duceho, kdo obhajují pracovní tábory, nucené sterilizace, likvidace menšin a pod. se úzkostlivě dovolávají demokratických pravidel a práva na hájení menšinového názoru
2. vláda demokratického a právního státu je velice křehká věc, kterou velmi snadno zboří ti, kdo začnou při krizích (často i jen materiálních) v lidech rozdmychávat závist a nenávist, proto existuje koncept "bránící se demokracie" - která těmto výtečníkům omezuje svobodu slova a počínání
3. právní stát je konstruován na situace, kdy jednotlivci, desítky, max. stovky lidí porušují zákon a policie je stíhá uvazbit, prošetřit, soud odsoudit; právní stát není konstruován na situace, kdy se 3 miliony občanů rozhodnou vyhladit nebo vystěhovat na Sibiř zbývajících 10 milionů spoluobčanů a s pomocí očividného gangstera, který si vzal do hlavy, že vyčistí svět od podřadných ras, pak na tom rukou společnou a nerozdílnou pracují tak, že po nich zbyde 60 milionů mrtvých - zde nelze dávat do vazby, obžalovávat za masové vraždy spáchané 3000 km na východě, soudit bez svědků, když ti jsou všichni postřílení nebo zpopelnění; na tyto situace je právní stát, tak jak ho máme teď, krátký
Německá krajně-pravicová strana NPD uspěla v komunálních volbách v Sasku (r. 2008)
www.rozhlas.cz/zpravy/zahranici/_zprava/463477
Němečtí neonacisté z NPD vyhánějí politiky z řad přistěhovalců (r. 2009)
zahranicni.eurozpravy.cz/.../...
Německou vesnici ovládli neonacisté. Hajlují, střílejí a oslavují Hitlera (r. 2011)
lidovky.cz/.../...
Google to remove Nazi propaganda from YouTube in Germany (r. 2007)
www.earthtimes.org/articles/news/99137.html
Google Removes Nazi and Hitler Theme From the Android Market (r.2010)
phandroid.com/.../...
Zatim jenom plane zvanite, Vodniku, fakta dodavaji Vasi protivnici.
Žádná jsem neviděl! "Pravoslavný nacista" je oxymoron. Vašich 50 tisíc můžete taky doložit clipem z Youtube?
K tvému bodu 1)
nejesm si jist, koho tím myslíš. Ale ať už tím myslíš kohokoliv, tak nezbývá než upozonit, že pokud aplikuješ kolektivní vinu, vyděluješ se z demokratického rámce a stavíš se na roveň těm, které kritizuješ.
K tému bodu 2)
Velmi snadno zboří? Zajimavé. A chceš tomu bránit stejnou mastí, kterou zapovídáš svým odpůrcům? Ostatně zajímavé je, že ve Spojených státech k takovému „zboření“ nedošlo a to mají svobody celá desetiletí a staletí nestaveny jinak než my, v Evropě...
Koncept „bránící se demokracie“ je velmi nejisté téma a pokud má „bránící se demokracie“ ve své zbrojnici tytéž znesvobozující a neprávní mechanizmy jako totalitní režimy, tak si nemohu nevzpomenout ironické na heslo z dob budování socialistického mírového tábora „Ubráníme mír i kdybychom měli rozstřílet celý svět“
K tvému bodu 3)
Právní stát má mechanizmy k tomu, aby po vítězné válce pohnal individuální zločince před soud a potrestal je na základě soudního procesu. Jakákoliv jiná forma „trestu“ (nedej bůh kolektivního třeba na základě příslušnosti k nějaké národnosti) tě staví na jejich roveň. A nutně dále roztáčí spirálu nespravedlností a následné nenávisti a pomsty...
Proč si myslíš, že Wiesenthal (a toho snad za přisluhovače nacismu považovat nebudeš) přesně to co ty naznačuješ odmítal a důsledně trval na spravedlivých procesech pro jednotlivé viníky a dokonce se neprávem osočovaných zastával ( kauza K.Waldheima)
A ještě na závěr k těm německým a ruským neonacistům. Situace v každé z těch zemí je zcela a úplně rozdílná a je také nahony vzdálená situaci v ČR. Takže s odkazem na dění v Německu či v Rusku (kde ten problém je opravdu na zcela jiné úrovni) ustupovat v ČR od základů právního státu a demokracie mi připadá, mírně řečeno, jako zvrhlé. Dokonce by člověk řekl, že by se tím podařilo ruské straně něco úžasného: Oni mají problém a my proto máme opouštět svoje vlastní ústavní a civilizační principy?
Zdraví Dušan
1) Myslel jsem neonacisty, o jejichž právech jsme už několikrát diskutovali. Ty říkáš, že mají požívat plné svobody slova a ochrany právního státu, a já říkám, že ně má být právní stát přísnější a má vykládat paragrafy o genocidě extenzivně. Když si někdo vytetuje na ruku trojramenný hákový kříž místo čyřramenného a hajluje se zaťatou pěstí místo s otevřenou dlaní, tak ho má na základě toho zavřít a neomlouvat, že na 100 % nenaplnil příručku "Jak se pozná extremista", ale jen na 90 %. Protože nese zlo.
2) Mám dojem, že zrovna v USA jsou poměrně tvrdí. Čerpám pravda hlavně z "knihy" Turnerovy deníky (fikce), ale mám dojem, že zrovna v popisování zásahů státu proti zastáncům bílé rasy si v ní autor stěžoval na reálnou "šikanu" ze strany "přisluhovačů politické korektnosti a sionistů". Je rozdíl, když např. právní stát v ČR "šikanuje" 200 lidí, než když těchto 200 lidí rozdivočí 5 milionů, založí si totalitní stát a pak šikanují 1 milion nesouhlasících. Utrpení 200 neonacistů je menší než alternativní utrpení 1 milonu. Na nulu se nelze dostat.
3) Není možné říct "Včera skončila válka. Vy jste zabíjeli, my jsme byli zabíjení. Dnes jsme bratři." Není možné provést odsun obyvatelstva bez ztrát (16 000 osob z 3 000 000). Kolektivní vina patřila k té době a ještě v srpnu 1945 byla aplikována např. v Nagasaki a Hirošimě a to způsobem, že ve srovnání s ním by se odsun Sudetských Němců měl nazývat vyprovádění. (Přitom to, co páchali Sudetští Němci na východní frontě je totéž, co páchali Japonci v Číně.)
RSS kanál komentářů k tomuto článku