Наталья Гусева v roli Алисы |
Guy Peters zveřejnil na svém blogu odkaz na video s písní Прекрасное далеко. Píseň pochází z ruského serialu pro děti Гостья из будущего (1985), který ruské televise i po 25 letech od vytvoření každoročně reprisují a který se dodnes těší obrovské popularitě (o čemž svědčí i jeho rating na IMDB: 8,4). České televise – ostatně jako téměř všechno, co přichází ze zaostalého
Ruska a nebylo vytvořeno přesně v mantinelech hollywoodských cliché – serial svorně ignorují.
Námětem pěti hodinových dílů je cestování časem, tedy thematika, kterou v téže době zpracovali čeští tvůrci v divácky obdobně atraktivních a zdařilých Návštěvnících (1983). Коля Герасимов, šesťák z jedné moskevské školy, objeví ve sklepě neudržovaného domu stroj času, jímž se dopraví o sto let do budoucnosti, do roku 2084. Tam nechtěně způsobí malér, v jehož důsledku se s ním do přítomnosti vrátí dva kosmičtí piráti
a Алиса Селезнева, dívka zhruba jeho věku, jejíž přístroj na čtení myšlenek Коля vzal s sebou; právě na tento přístroj mají spadeno piráti. Nakonec samozřejmě všechno dobře dopadne, piráti jsou zlikvidováni a Алиса se může i se svým aparátem vrátit zpátky domů do své doby (video s ukázkami ze serialu).
Zatímco popularita Návštěvníků staví na inteligentním scenáři (a také na skvělém herectví Vlastimila Brodského), ruský serial vycházející z knihy Кира Булычева je realisován dosti nedbale a viditelně s nízkým rozpočtem, jako ostatně většina ruské filmové produkce pro děti té doby. Za svou popularitu a fakticky kultovní status vděčí Гостья neobyčejným výkonům, které odvedli představitelé přibližně deseti dětských rolí. Z českých pořadů se tomu, co děti vesměs ve věku 12–13 let na obrazovce dokázaly, blíží snad jen Páni kluci (1975) Věry Plívové-Šimkové, přičemž výkon představitelky Алисы nemá podle mého názoru v českém kontexu vůbec obdobu.
Наталья Гусева dokázala okouzlit již dvě generace mladých Rusů a Rusek uhrančivým pohledem a širokým, sebevědomým úsměvem. Optimismus, který z její postavy vyzařuje, kontrastuje s dobou, kdy byl serial natáčen a kdy se Rusům začala nezvratně hroutit představa jejich země jako mocného, prosperujícího imperia.
Jistě se v tomto kontextu nabízí paralela s Kolbergem (1945), který jsem stručně recensoval ještě na Lucerně Wikipedie. A jistě bychom mohli poznamenat, že zatímco většina Němců už pochopila, že Hitler nepřinesl jejich zemi velikost, ale zkázu, většinu Rusů obdobné poznání teprve čeká. Jenže to by nebylo fair, protože Гостья из будущего není oslavou ruské velikosti, ale primárně hodnot, jež jsou universalní: je to jedinečná filmová oslava životního optimismu.
Je docela škoda, že podobná umělecká díla český dětský divák nemůže znát, a je od malička vychováván v představě, že Rus, resp. Ukrajinec, je někdo inherentně méněcenný, duchovní omezenec, gastarbeiter, který je schopen nejvýš dřít někde na stavbě. Skutečné primitivy si tak tato společnost vychovává ve velkém sama.
Komentáře
Zajímavé je také srovnat zfilmované Tři kapitány v ruské (anglické titulky) a americké versi.
RSS kanál komentářů k tomuto článku