Důležité upozornění!

Policie České republiky a šéfcensor Ústavu pro studium totalitních režimů Jaroslav Čvančara varují: citovat jakékoli texty z tohoto blogu způsobuje vážné risiko trestního stíhání! Četba na vlastní nebezpečí!

K Pražskému povstání vedla Čechy ztráta důstojnosti, pravila k příslušnému výročí státohlava Miloš Zeman. Při vší úctě, větší historický nesmysl jsem dlouho neslyšel, a i když respektuji schopnost tohoto politika a výtečného demagoga podchytit ve správnou chvíli náladu veřejnosti a ku vlastnímu prospěchu s ní pracovat (viz akce Čisté ruce), důvody Pražského povstání byly naprosto jiné.

Klíčovým důvodem této události bylo, že Německo prohrálo válku a pro mnohé Pražany se začala rýsovat hrozba, že se po jejím skončení vynoří nepříjemné otázky po jejich osobním podílu na udržování okupačního režimu. Proto a jen proto Češi povstali a proto došlo v posledních válečných dnech k naprosto zbytečným ztrátám na životech.

Ovšemže Češi měli Němců plné zuby a rádi by se protektorátního režimu už dříve zbavili – ale nesmělo se to. Ztráta důstojnosti, to byl zhruba stejný fíkový list, jakým byl v r. 1989 boj za lidská práva. Komunisté byli nenáviděni, arci ne proto, že se chovali nepěkně k disidentům, ale kvůli každodenní drobné šikaně, které jsme byli všichni vystaveni. Výjezdní doložky, fronty v obchodech, věčné kádrování a tupá totalitní propaganda, které dávno nikdo nevěřil, to byly skutečné důvody všeobecné nepopularity režimu, přičemž k pádu komunismu by ani tak nedošlo, pokud by si to nepřála samotná StB, která se na sametovém převratu významně podílela.

Stejně tak v r. 1945. Protektorátní režim byl nemilovaný a jeho hlásným troubám nikdo nevěřil, ani když říkaly pravdu (jako např. Emanuel Moravec, který správně varoval, že po osvobození Československa Rudou armádou nastoupí režim o poznání horší, než byla německá okupace). Ale ztráta důstojnosti? To, přátelé, ani náhodou, před takovou hrozbou byl český národ, troufám si tvrdit, dokonale imunní.

Dej Čechovi nažrat a bude ti zobat z ruky, tak nějak to říkával Heydrich, a jeho slova nám dodnes znějí hrozivě, přestože neplatí a nikdy neplatila pro všechny, jen pro většinu; ta je však, bohužel, při tvorbě národních dějin rozhodující.

Komentáře   

0 # Miroslav Hylš 2013-05-05 19:39
Vtip za vtipem. Ten o o SPRÁVNĚ varujícím Moravcovi s "režimem o poznání horší, než byla německá okupace" je taky dobrý.
0 # Tomáš Pecina 2013-05-05 20:28
A podle vás to tak nebylo? Stalinismus snad nebyl horší než protektorát? Ano, byl asi méně brutální, ale zato zasáhl do struktury společnosti daleko hlouběji, udělal z Čechů to, čím jsou dnes.
0 # Miroslav Hylš 2013-05-05 21:22
Také na to ovšem měl víc času, společnost nalomenou okupací a s elitou řádně prosekanou kulturträgry.
0 # Anonymní 2013-05-07 11:45
Mel na to vice casu zejmena diky tomu, ze komuniste s moci pracuji podstatne sofistikovanejsi nez naciste. Proto take (polo)casy rozpadu obou risi jsou nesrovnatelne.
0 # Miroslav Hylš 2013-05-07 14:22
Jak to můžete srovnávat, dle čeho? Říše půlku své existence válčila s málem celým světem, a přesto dalo sakra práci ji sejmout, nepomněrně větší rudý blok vedl "jen" studenou válku. A ty sofistikované metody komunistů - jak kdy jak kde, že. Stejne tak i nacisté uměli, když chtěli/potřebovali.
0 # krystlik 2013-05-09 11:29
Do struktury společnosti, vážený pane Pecino, zasáhl bolševismus více než nacionální socialismus, to je pravda, ale protektorát přivodil mnohem větší změny v myšlení lidí v českých zemích, v jejich psychice než komunismus. A ty jsou dnes podstatné pro směřování českého státu.
0 # André Pulgar 2013-05-05 22:13
Vej ist mir, tady to zase bude vypadat.
0 # Tomáš Pecina 2013-05-05 22:41
Neboli To zas bude v diskusi nablito!
0 # Miroslav Hylš 2013-05-05 23:10
Čekáte kamaráda Krystlíka, že :-) Nebojte, já už trolly krmit nebudu.
0 # Tomáš Pecina 2013-05-06 00:57
Jako troll se tady zatím chováte pouze vy.
0 # Miroslav Hylš 2013-05-06 01:20
Samozřejmě, jak je ctěná libost.
0 # Anonymní 2013-05-06 09:48
No jak moc hrozilo to že si WH/SS udělá z Prahy pevnost netuším, ale humorné historky o Českých hurá partyzánech mi stačí abych si na Květnové povstání udělal názor. Kamarád se dlouhá léta zajímá o SS Truppenübungsplatz Beneschau a dal mi nahlédnout do výpisů z kronik. Tuším že šlo o Hradišťko kde byl jeden občan zastřelen za to že ze stromu dalekohledem pozoroval ustupující německé vojáky. Prozradil ho jeho pes uvázaný pod stromem. Další byl popraven za to že se na zápraží vyvaloval v uniformě československé armády. U Milína se dvanáct partyzánů rozhodlo skoncovat se šesti tisíci vojáky SS, LW ... Jak to s partyzány dopadlo netřeba vysvětlovat.

Který pitomec může zdržovat stahující se nepřátelskou armádu?

Další věcí je že na povstání plynule navazovala "spravedlivá odplata" nejhanebnější kapitola našich dějin.

Adam
0 # Anonymní 2013-05-06 15:12
> Ano, byl asi méně brutální, ale zato zasáhl do struktury společnosti daleko hlouběji, udělal z Čechů to, čím jsou dnes.


No, moje babi stavěla komunistický režim podstatně výše a to dokonce i nad 1. republiku. V podstatě tvrdila, že to bylo nejlepší období jejího života (ročník 1907), zejména pak 60. léta. Říkala, že po ní nikdo nestřílel ani nelikvidoval její židovské či jiné sousedy, jako za Protektorátu, ani se neumíralo hladem jako za Rakouska a dokonce se ani netřela bída se svrabem, jako ve zkorumpované 1.republice během krize. Navíc je 20 let po smrti, takže ji nelze zatknout za podporu totalitního státu:)

>"Dej Čechovi nažrat a bude ti zobat z ruky,"

Dejte komukoli hladovému "nažrat" a bude Vám zobat z ruky, navíc když jeho mocipáni předtím docela ponižujícím způsobem zradí:) Chápu Tomáši, že je to při Vašich proporcích obtížné, ale zkuste si představit, že máte hlad!:) A to Vás ještě nechci, abyste si představil, že mají hlad Vaše děti, to už je zcela mimo Vaši životní zkušenost. Hlad dožene člověka až ke kanibalismu, hladem se dobývají nedobytné pevnosti. Osobně na tomto výroku, proneseném nažraným okupantem po nedělním obědě, nevidím nic pro Čechy urážlivého.


>Ano, byl asi méně brutální, ale zato zasáhl do struktury společnosti daleko hlouběji, udělal z Čechů to, čím jsou dnes.

Ale ale, Tomáši, velká část populace se narodila již po roce 89 nebo byla tehdy v dětské věku. To co vidíte okolo sebe je z velké částí dílem současnosti, tzv. demokracie. To je jako stěžovat si, že

Jinak o hrdinech hodiny dvanácté mám ustálené mínění. V Přerově zase dva idioti zase vytáhli kulomet na střechu, zastříleli si po lidech a vzniklo "povstání". O rodinné zkušenosti s podobnými hrdiny jsem již psal loni nautilus2.wordpress.com/.../...
0 # Tomáš Pecina 2013-05-06 18:49
Poručíku, zde nešlo o to vyhladovět (a i tam bych vám mohl oponovat např. okupací Leningradu), ale získat si loyalitu pravidelným a na podmínky doby relativně velmi slušným krmením. Žádná jiná země v Evropě (možná, nejsem si jist, s výjimkou Dánska) nebyla k okupantům tak přívětivá jako Čechy a Morava. Skutečně: takový malý ráj na zemi, sen každé okupační armády.
0 # Miroslav Hylš 2013-05-06 20:24
Ono se to dá ale dost složitě srovnávat. Nevíme např., kolik českých dobrovolníků by šlo bojovat proti bolševismu, jako ti z "méně přívětivých zemí". Nebo - bylo spojenectví (pravda, nerovnoprávné) vichystické Francie méně přívětivé?
0 # TJD 2013-05-06 21:04
Partně jste zapomněl třeba na Slovensko a Maďarsko. Rovněž neberete v úvahu skutečnost, že zatímco naprostou většinu evropských zemí získali do područí Němci násilím, Česko jen formou racketeeringu.
0 # Miroslav Hylš 2013-05-06 21:27
Proto je tam to např. ;-)

Tím spíše to ale udivuje, ne?
0 # Anonymní 2013-05-06 22:08
>Poručíku, zde nešlo o to vyhladovět

Uvědomte si, že většina populace měla ještě v živé paměti WWI a tam se opravdu umíralo hladem. To byla válka, kterou znali. Proto byl tento způsob okupace docela přijatelný, CK monachie za války byla horší.

>Skutečně: takový malý ráj na zemi, sen každé okupační armády.

Ale skutečným snem okupační armády byla ta smečka zbabělých masarykovců, kteří vydali stát s milonovou armádou a přirozeně vhodným terénem pro obranu nepříteli bez jediného výstřelu a rozprchli se jak hejno vrabců. To byli skuteční kolaboranti. Naprosto se nedivím předkům, že potom raději s Němci "dohodli".

>Žádná jiná země v Evropě (možná, nejsem si jist, s výjimkou Dánska) nebyla k okupantům tak přívětivá jako Čechy a Morava.

A asi nikde jinde nebyli okupanti tak přívětiví k domorodcům. To je dobře nebo špatně, co by řešilo krveprolití? Čechy měly co nabídnout - průmysl - a tak to byla taková směna, jeden potřeboval druhého. Naši předkové, ti co byli zanecháni na pospas nepříteli v Protektorátu, to ale zvládli velmi dobře, škody byly minimální.

Ale směna nevylučuje nenávist, když pak na Čechy přestala mířit německá hlaveň, vyplula na povrch udušená nenávist naplno. Co se stalo bylo přirozené, zákonité a vzhledem k rozsahu předešlého útlaku to proběhlo ještě docela kultivovaně. Němci neměli co nabídnout ani čím hrozit. Dostali to, co si zasloužili, dopustili se největšího válečného zločinu - prohráli válku, kterou navíc definovali jako etnickou.

SN už neexistují, byli zničeni a rozprášeni, a si někdo po těch letech na ně hraje, nezbývá vítězům nic jiného, než s ním jednat právě z pozice vítěze. Jinak je už jen dávná historie, kterou není možno změnit jinak, než pomocí dalších hrůz. Vážení, potomci SN, vaši dědové svůj boj prohráli, smiřte se s tím a zapomeňte. Není jiné řešení.

cnemo
0 # Anonymní 2013-05-06 15:28
Dokončení:

To je jako stěžovat si na Habsburky, že způsobili potupný Mnichov.

cnemo
0 # Daniela 2013-05-07 20:43
Neshledavam na vyroku p.Zemana nic vyjimecneho ani poburijiciho.
V porovnani ze zkusenostmi v Ceskoslovensku je nynejsi prohlaseni velmi umirnene a presto je to pro kverulanty sousto k reptani.
Uz davno nemate slavnostni hysterii ve skolach, kdy se ve tridach povinne promital film "Nema barikada", nemusite stat hodiny v pionyrskem kroji u mistnich pomnicku padlym, nikdo vas nehoni na dekovne brigady ani pompesni vojenske prehlidky 9.kvetna.
Ohledne Prazskeho povstani verim prednostne ocitym svedkum, z jejich vypovedi jsem si udelala vlastni obrazek a historici tento obraz mohou jen doplnovat, nikoliv v zaklade menit.

Tvrdit, ze klicovym duvodem byl strach kolaborantu z uctovani, je jako divat se do dvorku zkrze klicovou dirku. Velmi limitujici.
Krome kolaborantu, co chteli zamest stopy a vytvorit si image vlastencu, povstani se zucastnili i jini, hodnotnejsi Cesi..

Lidi, kterym naciste pozavirali nebo zavrazdili rodinne prislusniky.
Lidi, co se citili po celych sest let otroky a tak, jak jen se trochu situace uvolnila, sli okupanta dodelat.

Vlastenecke citeni bylo pro mnohe hlavni duvod k povstani, ne, ze ne. Musime si uvedomit, ze Cesi svou nezavislost meli celkem kratce, od roku 1918, takze mnozi jeste hyckali krasnou ideu narodniho uvedomeni.

No a komuniste po celou dobu protektoratu planovali prave pro tuto dobu, kdy Treti Rise padne, prohraje a oni se pak zmocni vlady. Byli tedy nejlepe pripraveni a tez meli za zady Sovetsky Svaz, ciliz povstanim se legitimalisovali a zacala aktivni indoktrinace naroda. Nove vytvoreny Narodni vybor, uz komunisticky, pak tvoril pravidla ohledne spolecenskeho chovani a prav.

Osobne si vazim vsech pravych, nezistnych vlastencu, co se do Prazskeho povstani zapojii z vyssiho principu.
0 # Anonymní 2013-05-07 21:49
Kdy se pozná, že je konec války?.........V Praze se dělá povstání.
0 # Möwe 2013-05-09 11:35
klíčovým důvodem byl strach kolaborantů z účtování

Podle mne tomu tak i skutečně bylo. Mnoho lidí si chtělo na poslední chvíli udělat nějaké odbojářské zásluhy, popřípadně se zbavit svědků své kolaborace a odstranit kompromitující materiály.
0 # krystlik 2013-05-09 11:55
Daniele: Dubnová a květnová povstání v cz-zemích měla podle mne hlavní příčinu v tom, že se Češi domnívali, že si již mohou zahrát beztrestně na vojáky, když Němci jsou na konci sil. V tom se přepočítali.
0 # Karel V. 2013-05-07 20:48
Tak nevím, nevím. Lidé nejsou jen zbabělci a hrdinové. Většina je někde mezi tím.

(Proto jsou daleko zajímavější třeba válečné dějiny Francie než Británie. Ve Francii si totiž kdekdo musel vybrat z řady hodnot - vlast, svoboda, západní svět, subordinace, ..., neboť nepřítelem a zrádcem tam v nějakém úhlu byl každý. Němci i Britové po potopení části fr. flotily a útocích na některé kolonie, Vichy, kterému stranily dlouho USA i De Gaulle, kterého spíše podporoval Churchill a kdejaký generál mezi nimi.)

Třeba babička koncem války porodila mrtvé dítě, a tak jí jako bezdětné manželce (doma po konfiskaci rodinné firmy příbuzného odsouzeného do KL) hrozilo totální nasazení. Tak šla pracovat jako původně berlínská Češka, (uprchla před nacisty z Říše počátkem roku 1938) do protektorátního Luftschutzu - uměla plynně oba jazyky slovem, písmem i na stroji. Brzy se stala vedoucí telefonistkou. 5.5. prostě jejich oddělení odmítlo poslušnost německému velícímu důstojníkovi a přešlo do podřízenosti gen. Kutlvašra - vojenského velitele povstaleckých jednotek Velké Prahy, který z něj udělal spojovací uzel svého štábu v rámci velitelství Bartoš.

Dámy z Luftschutzu to nechápaly rozhodně jako nějakou potřebu se očistit - moje babička třeba dosti vytrpěla kolem zatčení a odsouzení jejího příbuzného nacisty. A o nějakém retribučním zákonodárství nebylo v té době příliš vědomostí. Spíše to chápaly jako vstup do vojska (jehož součástí se povstáním staly) v čase, kdy se to stalo potřebným pro národ, pro obnovení samostatnosti.

Jinak nebyly slepé. Babička samozřejmě byla ráda z osvobození, ale po návratu z 5-denní služby byla dosti znechucená zvěrstvy na Němcích, stejně jako později onen příbuzný, co se vrátil z německého pochodu smrti z Flossenbürgu (osvobozen v podstatě útokem amerických letců).

0 # krystlik 2013-05-09 11:38
Karlovi V.: Od nasazení v říši byly od počátku do konce osvobozeny mladé vdané ženy. Kdyby se to na Vaši babičku neztahovalo, tak záleží na tom, co považujete za "koncem války", protože ve zprávě Sicherheitsdienstu z 20. 6. 1944 konstatovala: „Poskytování pracovních sil na ostatní území říše a tím také do Sudet je v zásadě zastaveno a bude prováděno jen ve zvláštních případech, inteligence je přitom zcela vyloučena.“

Takže nešiřte nepravdy, které Vám nakukalo příbuzenstvo!
0 # krystlik 2013-05-09 11:49
Pár poznámek k přičinám květnových povstání 1945. 24. nebo 25. 4. 1945 projednávala Česká národní rada (ČNR) dodávky zbraní a zcela vážně se domnívala, že padáky s bednami se zabalenými zbraněmi vyjednané prostřednictvím parašutisty s vysílačkou Jaromírem Nechanským se snesou přímo na Karlovo náměstí. Pro ustupující německé jednotky neměla Praha žádný význam kromě pražských mostů, které umožňovaly překonání Vltavy při ústupu.

Pražské povstání vyvolala, ač to zní bizarně, sama protektorátní vláda, jejíž ministr dopravy Jindřich Kamenický dal 4. 5. všem železničním a poštovním úřadům pokyn, aby odstranily německé nápisy a štíty, německá označení na dveřích a přepážkách. Činnost úředníků pak nakazila kolemjdoucí tak, že začali strhávat německé názvy ulic a vývěsní štíty obchodů. 5. 5. se začínají objevovat československé vlajky a německé úřady to trpí. Signál k povstání z Vojenského velitelství Velká Praha přichází v rozhlasovém vysílání, kdy v po časovém znamení se ozve „je sechs hodin“. Po celou dobu povstání byl jen jediný vysílač v povstaleckých rukou, v Praze-Strašnicích, ostatní další rozhlasové programy a jejich vysílání, jako například Praha I, byly i nadále ovládány Němci.

Pražské povstání zachránila před krvavým probitím se Prahou vojsky Waffen-SS Ruská osvobozenecká armáda generála Vlasova. Americká vojska, ač v Rokycanech, na příkaz Eisenhowera nezasáhla, americký úmysl oznámený Sovětům postupovat až k linii Vltava-Labe sovětské velení zamítlo. USA též nechtěly porušit dohodnutou demarkační linii sjednanou teprve 5. 5. 1945 mezi Eisenhowerem a sovětským velením hlavně pro účely obsazování ČSR (žádná jiná demarkační linie v Evropě neexistovala!) údajně též proto, že si myslely, že budou potřebovat Rudou armádu při zdolávání Japonska. To je sice možné, ale Eisenhower se rozhodl hlavně z čistě vojenských hledisek - americká bojová letadla otáčející se po akci nad územím obsazeným Rudou armádou byla jí sestřelována. Jak by to pak asi vypadalo na zemi při kontaktu armád? Historik Josef Kalvoda dokládá, že pokud by Česká národní rada oficiálně požádala během povstání Američany o vojenský zásah, přišli by na pomoc. Zabránili tomu komunisté, zejména Josef Smrkovský.

7. 5. dorazila do Prahy skupina amerických tanků s vyslancem Dönitzovy vlády v hlavním stanu Ferdinanda Schörnera, který měl pro něj a jeho vojska příkaz ke kapitulaci. Americký zástupce se dostavil též na české vojenské velitelství. Česká národní rada podepsala 8. 5. 1945 příměří, Němci složili zbraně a odešli západním směrem. 9. 5. ráno přispěchala Rudá armáda.
0 # krystlik 2013-05-09 11:50
Dokončení. Pár příkladů z povstání v dalších městech. V Domažlicích se už 27. a 28. 4. 1945 německý okresní hejtman a tamější vojenský velitel na jedné straně a české zastupitelstvo na straně druhé shodli na tom, že Němci nebudou Domažlice hájit. Německá vojska měla podle této dohody město opustit. Až se budou blížit Američané, mají se vyvěsit bílé vlajky, aby se tak město ochránilo před americkými útoky. Když 28. 4. dopadly na Domažlice první granáty, byly skutečně okamžitě vyvěšeny bílé prapory. Čeští skauti odzbrojili stráž skladu se zbraněmi a uzavřeli německou policejní stanici. Když pak Američané nepřišli, vydali Češi na nátlak jednotek Waffen-SS tudy táhnoucích vše zase zpět, nikomu ze zúčastněných se však nic nestalo. Čtvrtého května dosáhli Češi nakonec toho, že Němci nevyhodili do vzduchu kasárna. V den, kdy v Praze začalo povstání, vstoupili do města první američtí vojáci a byli nadšeně přivítáni. Teprve pak se utvořil národní výbor.

1. 5. vypuklo povstání v Přerově, podařilo se vyřadit z činnosti železniční uzel ve městě. Němci znova město ovládli, 31 obyvatel padlo, 21 jich bylo zastřeleno jako původci nepokojů.

2. 5. začalo povstání v Nymburku, národní výbor se s německou posádkou dohodl, společně zajišťovali klid ve městě do 8. 5., kdy němečtí vojáci odešli. I v řadě jiných měst vypukla povstání proti okupantům.

Povstání v Plzni vedl Revoluční národní výbor (RNV), jehož politické spektrum sahalo od KSČ až po ON. 14. 4. 1945 nastoupil do čela Revolučního národního výboru velitel vojenské složky. Ačkoli národní výbor chtěl vyčkat do 7. 5., povstání vypuklo už 5. 5. Přispěl k tomu, stejně jako v Praze, příkaz protektorátní vlády odstranit německé vývěsní štíty a nápisy. Doprovázeno to bylo demonstracemi, zpěvem hymny a vyvěšováním československých vlajek. Kolem 11. hodiny dorazil konečně národní výbor a převzal radnici, kterou demonstranti už předtím vzali útokem. K mocenskému zvratu došlo rovněž ve Škodových závodech. Tamější národní výbor se podřídil národnímu výboru města. Povstalci se zmocnili i plzeňského vysílače, který ve 12:35 h ohlásil osvobození města. Protože německá převaha byla ve srovnání s nemnoha českými ozbrojenci obrovská, zahájil národní výbor odpoledne s německým velitelem Georgem von Majewski vyjednávání. Německé podmínky byly s drobnými bezpečnostními klauzulemi pro národní výbor přijatelné, ale přesto se národní výbor pokoušel jednání protahovat. Teprve ráno 6. 5. kolem 5:45 h byla podepsána dohoda o příměří. Německé oddíly českému RNV dobyté pozice ponechaly, odebraly jim jen hlavní poštu a telefonní ústřednu. Kolem 8:15 h dorazily do Plzně první americké tanky. Američané si od Čechů vyžádali všechny zbraně, zakázali jakoukoli akci na pomoc bojující Praze a nebyli ochotni poskytnout pražským povstalcům zbraně nebo dopravní prostředky.
0 # Ema 2013-05-09 16:02
"...pokud by Česká národní rada oficiálně požádala během povstání Američany o vojenský zásah, přišli by na pomoc. Zabránili tomu komunisté..."

Na čom je, prosím, založené tvrdenie J. Kalvodu? Nie to o komunistoch, ale to, že by Američania boli bývali prišli na pomoc, a to napriek tomu, že "též nechtěly porušit dohodnutou demarkační linii sjednanou teprve 5. 5. 1945 mezi Eisenhowerem a sovětským velením hlavně pro účely obsazování ČSR..."
0 # Daniela 2013-05-09 21:59
Pane Krystliku,
vsak si kopejte do mrtvych co se uz branit nemohou.. Mne je celkem jedno, kolik procent lidi slo bojovat z vlasteneckeho nadseni-jedno zda li naivniho- a kolik z prospecharstvi ci mstivosti.
V celkovem spolecenskem zajmu naroda se musi najit a vyzdvihovat jedinci noblesni, vynikajici, a vyznacujici se odvahou. Nevim, kolik takovych padlo v Prazskem povstani, ale ti si zaslouzi vence a pietu, nemyslite ?
Samozrejme, ze zakonem prumeru si vsech 25 ooo-30 ooo obcanu Prahy na vojacky nehralo, (zbyli SS-aci take jiste ne), pac riskovali sve zivoty. Ale i kdyby, coz je velke KDYBY, ze vetsina lidi mela prizemni pohnutky, tak i toto by byl naprosto logicky tah. Jak jen je trochu nepritel oslabeny, presila zredukovana, pak je vhodny cas na ofensivu..V ceske situaci ke konci valky navic i toto : Lepe pozde nez nikdy.




0 # Miroslav Hylš 2013-05-09 23:05
Nejen Krystlík, i sám T. P. Tvrzení, které dělá ze spousty statečných lidí kolaboranty, toužící po rychlé očistě, podporované citáty Moravce a Heydricha... něco na tomto blogu stále více zapáchá, a můj trolling to nebude.
0 # krystlik 2013-05-09 23:52
Ano, "Lepe pozde nez nikdy" - amnestijní zákon č. 115/1946 Sb. prohlašoval zločiny spáchané až do 28. 10. 45 za neprotestatelné.

Voni Češi měli nějaké "jedince noblesni, vynikajici, a vyznacujici se odvahou" v roce 1945? To je contradictio in adiecto, pokud se to týká povstání. Už jen to, že když jsem noblesní, neuchyluji se k brachiálnímu násilí.

Zmlkněte s takovými nacionalistickými žvásty, Danielo!
0 # Daniela 2013-05-10 06:20
Krystliku, toto je me posledni varovani.
Nehazejte kameny, kdyz drepite ve skleniku.

Koncem protektoratu, bez ohledu na politickou prislusnost, existovali Cesi, kteri se zachovali, podle meho usudku, cestne..
Napriklad general Kutlvasr, na ktereho s vdekem vzpominali i vojaci Wehrmachtu.
Zde nekolik citaci:

Uz v kvetnu 1945 ležela na ministerstvu zahraničních věcí v Černínském paláci sovětská nota požadující odstranění a potrestání osob, které podepsaly kapitulaci Němců, především generála Kutlvašra a kapitána Nechanského. Označovala je za nepřítele Sovětského svazu, protože umožnili aby půl milionu německých vojáků přešlo do americké zóny a posílilo tak potencionálního nepřítele Sovětského svazu.

Předsednictvo československé vlády reagovalo opravdu rychle. Na zasedání v červnu přijalo následující usnesení:
.... 1) Předseda vlády požádá příslušné politické strany, aby odvolaly ze Zemského národního výboru Josefa Kotrlého a Josefa Smrkovského
... 2) Ministru národní obrany se ukládá, aby dal do výslužby generála Kutlvašra, generála Julia Fišeru, podplukovníka Burgera, podplukovníka Kadainku a štábního kapitána Nechanského..

K.Kutlvasr: " Byl to pro mne strašlivý otřes, když jsem četl sovětskou nótu, že ti členové Rady a vojáci, kteří podepsali kapitulaci generála 'I'oussainta , jsou nepřátelé Sovětského svazu, protože umožnili, že půl miliónu německých vojáků přešlo do americké zóny a tím posílili vojenský potenciál nepřítele."
Nasledovalo generálské sledování, kdy na veškerý soukromý i služební pohyb mnoha generálů, většinou těch, kteří prošli frontou či odbojem a tvořili náš velitelský výkvět, nasazovalo 5. oddělení své stíny a získavalo o nich informace. Jmenovitě se to týkalo generálů Hasala, Palečka, Přikryla, Janouška, Piky, Kutlvašra, Kudláčka, Bočka, Studlara, Květoně, Ferjenčíka, Tichého, Žáka, Klapálka, Vesela, Moravce, Bártíka, Lišky, Hrabovského, Neumana... . Každý z nich měl založene osobní desky a v nich záznamy o tom, co kdy dělal a s kým se sešel.
Generál Toussaint byl v roce 1947 odsouzen na doživotí a po roce 1948 ho následoval se stejným trestem generál Kutlvašr. Další z vojáků major Jaromír Nechanský byl popraven 15. června 1950, podplukovník Jaroslav Kadainka dostal l7 let těžkého žaláře. ...
---
General Kutlvasr, uprimny vlastenec, vyborny vojensky strateg, velitel prazskeho povstani, skoncil po dlouhem vezeni jako hlidac v pivovaru.
Holt hrdinove maji ruzne formy.....
0 # Miroslav Hylš 2013-05-10 14:32
Danielo, přesně jak píše pan Krystlík - takových vzorných vzorů máme, od pana Henleina přes pana Haydricha až po Führera, anebo, když už tedy mermomocí musíte Čecha, tak E. Moravce - a vy si vzpomenete zrovna na nevzdělanýho ouřadu, zloděje a konvertitu Kultvašra! Tfuj, přestaňte šířit ty své nacionalistické žvásty, zalezte do kouta a čekejte, zda vám někdo dovolí mluvit, vy česká nacionalistko!
0 # Emil 2013-05-10 15:34
Kutlvašr sestavil tzv. Revoluční gardy (RG), dle svého nechvalně proslulého počínání označované jako "rabovací". Těmto banditům a takypartyzánům v uniformách něm. Afrikakorps s čs. trikolorou ten upřímný vlastenec velel.
0 # krystlik 2013-05-10 09:53
Kutlvašr aneb Jak se státi ze subalterního úředníka bez vojenského vzdělání generálem, ruským občanem, konvertitou, nacionalistou a zlodějem ruského carského pokladu. To poslední měl na svědomí se Švecem a proti výslovnému zákazu velitele Čečka. Nechanský byl agent NKVD. Danielo, věřte svým pohádkám o skvělých reprezentantech českého národa i nadále!
0 # Daniela 2013-05-11 00:15
Jasne ze Krystlik vi,
ze Kutlvasr nemel dostatek casu ani pravomoci otganisovat povalecne rabovaci organisace Rude gardy, narodni gardy, narodni vybory ba ani vylezle milice, tak z nouze vytahuje bolsevicke pomluvy.

Po kapitulaci z Prahy odesli risti Nemci, casto pesky v kolonach uz 8.kvetna ..Hned jak prispechala Ruda armada, K.K. byl odstaven. Ve meste po 9. kvetnu zustali nemecti starousedlici.
Zverstva na nich se konala az po 9.kvetnu, za dohledu Sovetu, krteri vladu mad Prahou defacto prevzali..

Mne je major Nechansky tez sympaticky, odvazny to dobrodruh.
Ano, pracoval pro NKVD. Jenze pan Krystik, jako obvykle v jeho polovicatem a zmatenem vykladu dejin, vynechal nejdulezitejsi fakt, coz je, ze Nechansky (a mozna i Kutlvasr) byl dvojitym agentem pro CIA. Je prokazano, ze spolupracoval soucasne s Rusaky i Americany...
0 # krystlik 2013-05-11 10:40
Milá Danielo,

nevytahuji bolševické pomluvy, protože jsem vynechal Nechanského angažmá u britské tajné služby, které mu bolševici předhazovali. Tchán Nechanského, Laušman byl zase sovětský špión.

Jak může být Kutlvašr čestný člověk, když se vydal proti výslovnému rozkazu svého velitele do Kazaně ukrást ruský carský poklad? Jak může být čestný člověk, který velel RG?

Jste národovkyně, česká nacionalistka potvrzující známý výrok: "Běda národu, který potřebuje hrdiny!" Až přijdete na to, že nejen EB, nýbrž i TGM byl lump, tak z toho budete venku. Možná, že už pohrdáte Jiráskem, ale doléčena budete teprve tehdy, až zjistíte, že lhář a bazilišek byl i Palacký.
0 # Ema 2013-05-11 13:15
Ad T. Krystlík - bez chodenia okolo horúcej kaše sa pýtam:

1) Poznáte vôbec nejakého Čecha/Češku z obdobia 1938-45, ktorý
a) nepaktoval s Nemcami;
b) nechodil proti nim demonštrovať (takého ste už v minulosti nazvali tuším hlupákom),
c) a predsa ho považujete za slušného, charakterného človeka?

2) Skutočne ma zaujíma odpoveď na moju otázku spred 2 dní. Vami uvedené tvrdenie J. Kalvodu (mu neprotirečíte, čiže súhlasíte - Smrkovského a kol. nechajme bokom) o prípadnej pomoci Američanov sa mi zdá byť v rozpore s faktom dohody medzi USA a ZSSR o demarkačnej línii na území ČSR. Myslíte si, že by boli Amíci ochotní riskovať vážnu roztržku s Moskvou + zostreľovanie vlastných lietadiel Sovietmi, keď ich čakalo Japonsko? Kalvodov názor považujem za "wishful thinking".

Stačí mi len spomenúť si, ako sa spojenci "odvďačili" tým tisícom bojujúcich Poliakov po vojne, vrátane Norimberského procesu (slovo "Katyň" nepadlo).
0 # krystlik 2013-05-11 13:30
Milá Emo,

první dotaz je zmatečný. Jak se dalo proti okupační moci protestovat? Spolupráce s Němci, která vedla k represi, a dotyčný to mohl předvídat, je věc neslušná.

Druhá námitka. Kalvoda to tvrdí a uvádí pro to nepřímé důkazy. Smiřte se milá Emo, s tím, že musíte žít i s několika zcela protichůdnými názory na nějakou historickou událost, přičemž nelze ani jednu verzi spolehlivě vyvrátit.
0 # David 2013-05-12 10:51
Zeman je spise statop***l.
0 # Anonymní 2013-05-21 09:15
Myslím, že jste k Čechům nespravedlivý... Jestli někdo selhal tak malá část národních elit v době Mnichova. Tehdy byl de facto celý národ připraven jít do války proti přesile, ačkoliv vyhlídky na úspěch byly malé. Ta zbabělost politiků jako E. Beneš dlouhodobě poznamenala charakter českého národa... ale jinak dobrý blog :-), FR

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v pravém sloupci dole)