Před nějakými třiceti lety jsem se, coby gymnasista, zúčastnil celostátního kola mathematické nebo fysikální olympiády (případně jiné studentské soutěže, na čemž nyní nezáleží), jež se konalo v Čáslavi, v jejímžto rámci byli účastníci vyvezeni na exkursi po blízkých památkách, mimo jiné do Kutné Hory. Při prohlídce tamní nekathedrály, p. t. farního kostela Sv. Barbory, se průvodce zmínil o maďarském králi Matyáši Korvínovi a jelikož exkurse byli účastni soutěžící ze Slovenska, neodpustil si výtku, jak mylně je tato historická osobnost na Slovensku a najmě pak v Maďarsku hodnocena. Jeden z přítomných pedagogických průvodců, slovenský Maďar, se s ním okamžitě dostal do sporu, načež se návštěva památky proměnila v poučnou historiografickou rozpravu. Pánové si nakonec nenafackovali, leč v dobrém se nerozešli. Kuriosní: ač komunisté měli svůj vědecký
výklad historie vyladěn takříkajíc do posledního šroubku, na Hunyadiho-Korvína se zapomnělo a tak si jednotlivé ruské satelity vykládaly osobnost po svém, správného řešení souladného s vědeckým světovým názorem fatálně postrádajíce.
Na dávný zážitek jsem si vzpomněl, když jsem se dočetl o konfliktu mezi Davidem Kafkou, učitelem českého jazyka a dějepravy na střední škole v Ústí nad Labem, a jeho bývalou studentkou muslimského vyznání Nur Ashraf Bekai. Zprva jmenovanému byl školou ve smyslu zákoníku práce vytčen nedostatek náboženské snášenlivosti, jmenovaná druze se stala morální vítězkou a maturitní zkouškou na druhý pokus o jediný bod
prošla. Roli v tom podle všeho sehrálo asertivní (kdysi se říkalo: drzé) chování studentčina otce.
Znepokojivé jsou dvě věci. Za prvé zjištění, že v této společnosti se zřejmě už definitivně etablovalo mocné slůvko diskriminace, které otevírá uživateli cestu k nadpráví a zvláštnímu zacházení. Není diskriminací vyhodit od zkoušky studentku, která se nenaučila část látky, jakkoli se přitom mohla ohánět tvrzením, že školou proponovaný a vyžadovaný výklad je v nesouladu s jejím přesvědčením. A za druhé snadnost, s níž škola svůj vytýkací dopis formulovala. Po právní stránce by dokument nemohl obstát ani před soudem nejnižší stolice: tvrzení zákonného zástupce studenta je tu zaměňováno za důkaz a tam, kde by bylo na místě specifikovat podstatu deliktu přesně, dopis mlčí (která přesně videa? jaké nevhodné zavádějící poznámky?). Vedení škody zřejmě vychází z poznatku, že český učitel je ten nejbojácnější tvor na Zemi, který se nikdy nepostaví autoritě: poslušnost a oddanost každému momentálně vládnoucímu režimu patří u českého učitelstva téměř již ke genetické výbavě. Rád bych, kdyby v ústeckém případu tato presumpce nevyšla; v zájmu nás všech, bez rozdílu povolání a náboženského přesvědčení.
Důležité upozornění!
Policie České republiky a šéfcensor Ústavu pro studium totalitních režimů Jaroslav Čvančara varují: citovat jakékoli texty z tohoto blogu způsobuje vážné risiko trestního stíhání! Četba na vlastní nebezpečí!
Náboženská intolerance v Ústí
- Autor: Tomáš Pecina
- Kategorie: Školství
- Počet zobrazení: 3659
Komentáře
Ehm... vy jste byl posledních cca 20 let v hibernaci, pane Pecino, že jste nepotkal ani jednoho tzv. "diskriminovaného" Cikána?
Jeste jsem ale nevidela Cikana, ktery by se domahal zkrze cikanske nabozenstvi specifickych pravidel, nebo prosazoval svou kulturu a obyceje na vetsinove obyvatelstvo. .Uz se nektery cikan dozadoval uctivani jejich svatostanku? Romska neprizpusobivost neni jako islamska. Cikan chce byt vetsinou od spolecnosti nechan v klidu, neotravovat ho, proti tomu je muslimsky mindset presvedceni o moralni nadrazenosti a tudiz hostici spolecnost je povinna se podridit..
Takze bych netekala k celkovemu pojmu diskriminace, ale soustredila se na prioritu , pani reditelku M.Zoubkovou. Dle dosazitelnych informaci jednala nespravedlive, na ukor pedagogicke profese. Vyhrozovat vypovedi na zaklade jednostrannych obvineni ze zdroje stezujiciho si muslima je naprosto bridilske a neprofesionalni.. Misto vysedavani u piva a lamentovani nad pomery by se meli mistni obcane zastat ucitele Kafky, protoze toto je prime vmesovani se do ceske spolecnosti...
Neotravovat ho zejména pak prací, a hlavně pravidelně poskytovat sociální dávky, že...
A ucitel by si celou situaci nemel nechat libit a mel by se obratit na soud. nejde o nic mensiho nez o princip.
Ona mlada dama a jeji otec? Jejich postup byl v podstate legitmni - i kdyz to nerad rikam. Zcela jiste nemoralni, ale ne nezakonny. Proste zkouseli co system unese a vyslo jim. Nechutne.
Ostatně o tom ve své nesmírně zajímavé práci „Etnické čistky, komunismus a devastace životního prostředí“ zajímavě píše americký historik Eagle Glassheim. Podle něj si sever Čech počínaje rokem 1945 vybrali kolonizátoři a poté i komunistické vedení země jako určitou technologickou a také sociální laboratoř. A jaksi shodou okolností to asi trvá dodnes.
ds
Na sproste lzive manipulujici spojeni jsem extra haklivy. Hlavne kdyz jde o jine nabozenstvi (islam) v kontrastu k "stejnemu" nabozenstvi "zido-krestanske".
Mám pocit, že tento pokus zkombinovat přechodník s kondicionálem je vysoce originální, leč lehce nefunkční.
Je zajimave ze z tech casu (1984) se na netu o olympiade neda nic najit, ale vsadil bych se ze v Caslavi byla celostatni MO (FO byla v Bratislave).
Yossi
Také jsme měli ve třídě kluka, kterého češtinářka nenáviděla a všichni jsme věděli, že ho bude chtít potopit. On ale na otázku, které knihy daného autora jste četl, mohl odpovědět, že četl všechny. Také tehdy odešel s výbornou, přes nenávistné grimasy češtinářky. Tahle mladá dáma ale napodruhé prošla jen s jedním bodem navíc, čímž dle mého dala jednoznačně najevo, že byla prve vyhozena oprávněně.
cnemo
cnemo
Tolerance a konfesionální neutralita státu je především v tom, že jsou zde různí učitelé. A dále v tom, že učitel své přesvědčení nebude vykládat jako výhradní pravdu (byť pro něj je to pravda poznaná), že bude např. uznávat omezenost svého poznání, atd. Ale je logické, že křesťan bude mít (pozitivní) názor na židovství a křesťanství a jeho vliv v dějinách...
(1) jestli byl učitel v právu, když učil něco, co neměl (náboženství),
(2) jestli byla studentka v právu, když se to odmítla učit.
Na první otázku je odpověď jednoduchá. Stačí si představit, jak rychle by ředitel vyběhl s učitelem fyziky, který by neučil to, co má (resp. co je v osnovách), ale své bludy a představy, třeba o astrální energii. Nebo co by se stalo s učitelem autoškoly, který by se rozhodl, že bude své žáky učit jezdit vlevo. Prostě učitel měl dělat to, za co je placen a tečka. Pokud si chce zřídit nepovinný předmět křesťanské věrouky (nebo černé magie, nebo řízení v Anglii), tak proč ne!
(2) Studentka měla umět to, co je v osnovách a tečka. Přes to vlak nejede. Zkouškou z matematiky také neproleze člověk, který se nenaučí zlomky s odůvodněním, že podle jeho víry je potřebovat nebude.
Mimochodem, bez urážky, v důsledkovém spojení ("a tak") se před "a" dělá čárka
Uci se tam povinne a probiraji se vsechna nab. a dokonce je s nich zkouska u maturity ...
Petr V
Coz jsou protestanti a ti jsou ortodoxnejsi nez frivolni katolici ;-))
Protestante vznikli tak, ze nabyli dojmu, ze katolici jsou mravne zkazeni a ze pokud nebudou oni vice asketicti, tak prijde dalsi potopa nebo jiny trest.
Dokonce k tomu nutili ostatni, rezali klitorisy a upalovali carodejnice tak 100x vice, nez katolici ... a hlavne v dobe, kdyz uz to katolici davno nepraktikovali a povazovali to za zlocin.
Na druhou stranu, lepsi nez, nekdo, kdo fanaticky tvrdi, ze zadny Buh neni, kdyz kazdy vi, ze stvoritel stvoril tenhle svet ... i kdyz nabozenstvi je dilem cloveka, ne Boha ;-)) ... a jeste lepsi nez bezna kantorka, ktera veri horoskopum, magii, poveram a jinym bludum.
Učitel, "pán farár" (jeden "magor"), versus žačka cizinka a muslimka (druhý "magor"). Žačka se nepřipravila k maturitě a těsně u ní propadla. Protože ale žačka je "diskriminovatelná" (cizí víra, tmavý vzhled), začala se diskriminací ohánět, a zejména se jí začal ohánět její otec. Potud bylo řešení normální - žačka šla před komis a ta jí nechala prolézt o jeden bod (protože je "diskriminovatelná", jinak by jí podusila tak, že by propadla o 1/2 bodů).
Tím by možná mohla být záležitost vyřízena. Zjevně mají máslo na hlavě obě strany - žačka, protože se na maturitu nepřipravila (nebo připravila, ale je úplně blbá, či kombinace obojího) a "pán farář", protože svým ovečkám (rozuměj žákům) "vela čítal v knihe o Jóbovi".
Popravdě, asi nikdo racionální nevěří tomu, že pastor církve (náboženské společnosti), která hraničí se sektářstvím, bude vyučovat stejně nezaujatě a nestranně jako "plytký" atheista. Nebude, ale to nemusí být vždycky na škodu, je věcí vedení ústavu, aby jeho vyučovací methody usměřnilo do přijatelných mezí, to jest, aby sice vyjádřil svůj názor, ale ne moc často a provokativně, a hlavně, aby učil podle osnov, protože moc času na to není, že. Nebo, aby se s ním rozloučilo. Ale, protože "pán farár" už tam učí nějaký pátek, asi to tak strašné nebude.
A ono to tak asi i bylo. Kdyby ne, nevěřím, že tak militantní muslimská rodina, jako je rodina žačky, by se za čtyři roky neozvala. Nevěřím, že v tak atheistické zemi, jakou je Česká republika (obdobný podíl atheistů má snad pouze Korejská lidově demokratická republika), by se žádný z rodičů cca 25 žáků nestěžoval na to, že "pán farár vela čítá v knihe o Jóbovi".
Shrnuto a podtrženo, vůbec nic se nestalo. Žačka je buďto hloubá, nebo líná, u maturity propadla, dostala "komis", a protože je diskriminovatelná, raději jí nechali prolézt, ať je pokoj. Stejně je blbá jak tágo, bude prodávat na kase v marketu, ale s maturitou. Být to nemělo, buďto vůbec neměla dostat "komis", nebo měla u ní propadnout, ale už to je. "Pán farár" mohl klidně učit dál i bez "vytýkačky". Když k jeho pedagogické methologii neměl nikdo z vedení relevantní připomínky dosud, asi až tolik nevyčuhoval z diagnosy "český učitel".
To by, ovšem, nebyla pravda a láska, či bojující demokracie, aby "pán farár" nebyl dodatečně poklizen. Dostal "vytýkačku", o jejíž kvalitě a právní relevantnosti učiní sobě obrázek každý, kdo o právo alespoň trochu zavadil, sám. Ostatně, soudím, že "pán farár" dostal "vytýkačku" po domluvě, na oko, a že bude dál "čítat v knihe o Jóbovi" rovnakým sposobom, ako čítal.
What a country!
Petr V
Ze všech internetových zdrojů, minimálně v oblasti práva, je můj blog vůbec největším zdrojem originálního zpravodajského obsahu. Dodávám Internetu několikanásobně víc originálního materiálu než např. Jiné právo i než servery, které jsou placeny z lobbistických peněz, jako je Česká justice, o jiných aktivistických stránkách jako K213 nebo Spolek Šalamoun ani nemluvím. Vytýkat právě mně, že jen kopíruji, co si přečtu na iDnes, může pouze, s odpuštěním, naprostý trotl.
ds
Myslel jsem obecně, jako příklad, tak, že MÉDIA dnes nastolují a určují politickou agendu. Ti kdo na ni reagují, či ji přebírají a komentují ji takto legitimizují a udržují ve veřejném prostoru a vytvářejí z ní společenské TÉMA! Představte si, že by to co IDNES dala do titulku, měl každý na háku... Žádný problém by vlastně neexistoval...
Snad je to trochu lépe pochopitelné :(
Petr V
RSS kanál komentářů k tomuto článku