Jak jsem očekával, vášnivé komentáře čtenářů k mému textu o Romech a sudetských Němcích nejenže potvrdily všechny stereotypy, o kterých jsem psal, ale ukázaly i na některé další, o nichž jsem se nezmínil.
Asi nejdůležitější moment, který jsem opomněl, je syndrom hledání viny. Češi trpí utkvělou představou, že nejprve je třeba určit, kdo je ethnickými neshodami vinen, a podle toho je případně řešit – anebo neřešit, ukáže-li se, že viníkem je menšina. Tak je tomu ovšem vždy, a cizinec, který to nevidí nebo neuzná, je podlec a nenávistník jako druhdy Lord Runciman. Jsou-li vhodné historické podmínky a nikdo nehlídá
, Češi-holubice s menšinovým ethnikem naloží způsobem, jaký jeho vině
odpovídá, tedy genocidou.
Že ne? Ale jakpak to, moji drazí? Vy se snad nepamatujete na – Čechy spravované – vyhlazovací tábory pro Cikány za války a na koncentrační tábory pro Němce těsně po ní?
Za druhé je charakteristické vytváření mythů o menšinách. Jeden z diskutujících se mi snažil vysvětlit, že o věci nic nevím, jelikož Prahu obývají mírní, civilisovaní Romové. To v takové Karviné, panečku…! Že je potom ale nepatřičné soudit pražské – potažmo všechny – Romy podle těch karvinských, lidového myslitele přirozeně nenapadlo.Delegitimisační
mythus existuje i ve vztahu k sudetských Němcům, a je to shodou okolností jedna z nejsilněji zakořeněných českých historických lží. Mám na mysli mythus o vyhnání Čechů z pohraničí v r. 1938. Češi jsou schopni vám ad nauseam vyprávět srdceryvné příběhy vlastních předků, kteří byli těmi hnusnými nacisty-Sudeťáky vyhnáni do vnitrozemí, oloupeni o vše, potupeni a znásilněni. Ve skutečnosti je to lež: jak prokazují statistické údaje, na konci války žilo na odstoupených územích více českých obyvatel než na jejím začátku.
A za třetí je příznačná demonisace každého, kdo nesdílí ve vztahu k menšinám většinové stanovisko. V diskusi to schytal
Michael Kocáb. Ne, že by jeho politika měla nějaký výsledek, ale důvodem je, že podobně jako Petr Uhl přistoupil k problematice aktivisticky a nikoli systémově. Přesto je pro diskutující Čechy patentním bídákem, osobou zralou na veřejný lynch. Podobné to bylo před válkou: kdo psal o Němcích něco jiného, než si přála slyšet česká většina, obvykle se se zlou potázal a stal se zrádcem národa a kandidátem na poválečnou odplatu v rámci retribučních dekretů.
Toť tedy v kostce obraz příslovečné české tolerance a schopnosti žít na jednom území s někým, kdo není ochoten zcela se majoritě přizpůsobit.
Důležité upozornění!
Policie České republiky a šéfcensor Ústavu pro studium totalitních režimů Jaroslav Čvančara varují: citovat jakékoli texty z tohoto blogu způsobuje vážné risiko trestního stíhání! Četba na vlastní nebezpečí!
Proč je třeba mít strach z Čechů
- Autor: Tomáš Pecina
- Kategorie: Úvahy a komentáře
- Počet zobrazení: 5306
Komentáře
Vazeny TP, Vy umite opravdu"poucit":-)
“Delegitimisační” mythus existuje i ve vztahu k sudetských Němcům, a je to shodou okolností jedna z nejsilněji zakořeněných českých historických lží. Mám na mysli mythus o vyhnání Čechů z pohraničí v r. 1938. Češi jsou schopni vám ad nauseam vyprávět srdceryvné příběhy vlastních předků, kteří byli těmi hnusnými nacisty-Sudeťáky vyhnáni do vnitrozemí, oloupeni o vše, potupeni a znásilněni. Ve skutečnosti je to lež: jak prokazují statistické údaje, na konci války žilo na odstoupených územích více českých obyvatel než na jejím začátku.
Takze mente ucebnice dejepisu:
Nejenze se zadne vystehovani Cechu z pohranici nekonalo, oni se tam jeste behem valky meli tak dobre, ze se jeste rozmnozili:-)
Bravo:-)
Kam se hrabe popirani holocaustu.. cha cha cha
Odmitam reagovat jinak nez poznamkou ze moji rodice patrili k tem kteri"museli" odejit!
Patrne jini to za ne v tom rozmonozovani dohaneli:-)))
Po navratu do vesnice ktera byla pred valkou z poloviny Ceska a z poloviny Nemecka vim ze tam k zadnemu nasili vuci Nemcum nedochazelo. Ne kazde misto bylo jako "Postoloprty" sklonovane ve vsech padech v Nemecku na srazech "vysidlencu".
Z cca 50 rodin jiz zustalo pres valku asi 10. Jedna z nich pecovala za valky i o rodinny hrob. Jak to bylo v jinych mistech vesnicich mestech nevim, vim jen ze Vas udaj s jistotou jeste vetsi nez velkou, neni pravdivy.
Ctenari never je to mythus, i Astrovi se to jen zdalo, to stehovani v detsi mu rodice pripravili "nur fuer vergnuegen
Ale kdyz uz uvadite objevne nove pravdy, muzete jeste svuj clanek vylepsit srovnanim "Ceske" nelasky k pristehovalcum s laskou Nemcu k pristehovslcum, treba k Turkum :-), aby ta CESKA
nelaska ke FSEMU cizimu jeste lepe vynikla:-)
A mozna jeste okorenit vyctem dalsich CESKYCH spatnosti.:-)
Tentokrat jste v clanku opravdu zabodoval, Vase varovani pred CECHY by melo prijit do ucebnic v cele EU
Jeden z diskutujících se mi snažil vysvětlit, že o věci nic nevím, jelikož Prahu obývají mírní, civilisovaní Romové.
To je lež jako věž - anebo manipulace, hodná Čulíka. Napsal jsem, že v Praze nevíš, co jsou problémy s Romy. Proč tomu tak je, nevím. Může být, že proto, že do Prahy jdou dotace nesrovnatelné s jinými regiony, je tam téměř stoprocentní zaměstnanost a pražské romské klany nežijí v naprosté závislosti na dávkách a ze zločinu, jako třeba v oblastech, kde bydlí Kapitán nebo gogo. Už jsi musel někdy hnát cikána vidlemi ze zahrady? Připadáš mi, jako zdejší bílé límečky, které mají plnou hubu keců o tom, jak by měla vypadat integrace, ale sami bydlí ve stoprocentně bílých čtvrtích, děti mají na stoprocentně bílých školách a s problémy, které mají řešit, sami vůbec nepřijdou do styku.
Že je potom ale nepatřičné soudit pražské – potažmo všechny – Romy podle těch karvinských, lidového myslitele přirozeně nenapadlo.
Dotyčný lidový myslitel vůbec nic takového nesuggeroval. Dotyčný myslitel pouze trval (a trvá) na tom, že Romy neznáš a dokud to sám nenahlédneš, těžko můžeš nabídnout reálné řešení. Politicky korrektní žvanění a poukazování na českou xenofobii nikdy nikomu nepomohlo a nepomůže.
Proč to schytal Kocáb? Já vycházím z Kellerova termínu "kocábisace" společnosti: direktivní nařízení ohledně jediných povolených názorů a kriminalisace ostatních jakožto konec demokracie (který - pochopitelně - na situaci menšin nezmění ani ióta).
Toť tedy v kostce obraz příslovečné české tolerance a schopnosti žít na jednom území s někým, kdo není ochoten zcela se majoritě přizpůsobit.
Nikoli. Toť obraz, který sis sám vytvořil selekcí některých stránek reality a potlačením stránek jiných. Možná jsou Češi xenofobnější než některé jiné evropské národy (Holanďani), ale ve srovnání s Francouzi zas na tom tak špatně nejsou.
Tak to je fakt matka všech argumentů, Vodníku!
Tak to je fakt matka všech argumentů, Vodníku!
Matka ne. Ale illustrace toho, jak jsi vzdalen realite (byt mas kolem sebe prazske Romy), je to dost presvedciva.
Ja jsem v Boru u Tachova navstivil cikansky "dum hruzy" patrne jako prvni bily v jeho cikanske historii. Byl jsem tam pohosten kafem a vlidne prijat, prijel jsem tam totiz autem se ctyrmi dalsimi cikany. Muj syn zazil v Cechach veci, ktere se nedeji snad ani tady v podsveti. Presto ani on ani ja nemame vuci cikanum zadne predsudky a vychazime s nimi prima. Ale taky vidime tyhle nesmyslne politicky korrektni stereotypy, ktere s realitou nemaji nic spolecneho, a kterym se potaji smeji i sami cikani.
...vím jen, že čeští obyvatelé, kteří byli z pohraničí do vnitrozemí vystěhovány byli ti, kteří tam byli nasazeni, aby počeštili toto území, tedy Sudety.
Ano a Ne. Prikladem pro tuto variantu byly rodiny zamestnancu nekterych"statnich"podniku jako napriklad CSD(Ceskoslovenske Statni Drahy). Po roce 1938 prestaly v pohranici existovat a zamestnaci museli odejit.Nebyli tam vsak "nasazeni" sli tam za praci. To uz byste mohl(a) rici ze Cikani byli nasazeni do Anglie, nebo do Canady:-) Tedy ti, kteri tam opravdu sli za praci kterou jak udavali ve zduvodneni nemohli v CR najit ci dostat. Dalsi tisice vystehovanych patrili do kategorie tech, kteri se sice jiz v pohranici narodili, ale treba po rodicich "zdedili" domovskou obec nekde uvnitr republiky. atd atd
Duvodu k vystehovani byla rada a nechce se mi verit ze cele to nebylo zmapovano a spravne do hloubky historicky prozkoumano. Nechapu jak jinak vysoce vzdelany TP muze napsat,ze: "Mám na mysli mythus o vyhnání Čechů z pohraničí v r. 1938....s naslednym doslovem az o okradani,...vyhnáni do vnitrozemí, oloupeni o vše, potupeni a znásilněni.?
Rodina ze statku opustila usedlost na zebrinaku tazenem parem koni. Ruznych pribehu bylo mnoho, ktere si dospelaci rikali. Ne vse mi zustalo v hlave, jen zlomkovite informace. Nic nebylo tak jednoduche jak se nekteri snazi licit. Ta NEMECKA polovina vesnice nebyla na startu cela henleinovska a nacisticky fanaticka, byli tam i Nemci soc.dem,antifasiste, ti take opustili vesnici, ale jinym smerem. Zide si to po valce pojistili holocaustem, ale jak se Nemci povalecne vyporadali s likvidaci svych politickych odpurcu o tom nemam presne informace.
Jen vim ze do vesnice se nikdo z nich nevratil. Ale rozhodne nelze "vyhaneni" at to ci ono popsat jednou vetou.
howk
Vtip, který tenkráte v padesýtých letech koloval:
Tři zázraky : Hitler udělal z Židů mýdlo, Stalin taky něco podobného a Adenauer udělal z lumpů úředníky.
Neznám pražské "Romy", to je pravda. Také ale nemluvím jen o Karvinských cikánech. Mluvím o orlovských, bohumínských, ostravských ... Mluvím to těch, s nimiž jsou problémy.
>Už devět let žijí ve čtvrti s relativně velmi vysokým zastoupením romského obyvatelstva a neměl jsem za tu dobu sebemenší problém.
A právě takové hrdiny zde potřebujeme! Klidně to můžete u nás vyzkoušet, třeba to vyjde.
Ale hlavně, že nebudu muset řešit vaše nemocenské dávky:))
Ano. To je přesně ten moment, kdy se každý hrdina posere. Kocábovské kecy od počítače v pražském bytě - byť v okolí bydlí Romové - svede kdekdo. Ale jít řešit problémy ve čtvrti, kam odmítá chodit poštovní doručovatelka --- i když: mohl by si vyzkoušet tu situaci, o níž mluví Peters - isolovaný přistěhovalec, který si tam nepřinesl celistvou sociální strukturu! :-))))
Mimochodem, v domě, kde bydlím, je večerka, kterou provozují Vietnamci, a budeš možná šokován, pracuje v ní jako příručí (nebo jaký je moderní název této funkce) Rom. Denně, už asi rok.
"v místě svého bydliště" normálně komunikuji s Vietnamci, s Rusy, s Ukrajinci, se Srby a s Romy. Nemám s nimi absolutně žádný problém a oni nemají problém se mnou.
No tam taky žádné problémy nejsou. Běž se podívat do těch lokalit, o kterých píše Kapitán (ve kterých zároveň nejsou srovnatelné problémy s Vietnamci, Ukrajinci apod. - to ostatně nejsou nikde). Viděls na fotkách Chánov nebo Luník IX? Takhle vypadají byty Romů, se kterými "nemáš problém"?
Já jsem zdejším Romům (konkrétně jednomu) prokazoval totéž přátelství jako jiným, a udělal jsem toho pro něj možná víc než jiní. Půjčoval jsem mu peníze, které mi poctivě vracel. Několik let. Až do minulého léta... Je to mojí xenofobií? Doufám, že onen Rom u těch Vietnamců vydrží déle. Nicméně on s tímhle problémem nemá co dělat. Nebavíme se o bezproblémových Romech (ano, i tací jsou), ale o problémových a o tom, proč jich je víc než v jiných immigrantských skupinách. Bavíme se o řešení, které jednoznačně nenabízí Kocáb nebo Uhl, ale které podle všeho nabízí Kapitán (přinejmenším by to stálo za pokus).
Mate ale pravdu, ze plosnou diskriminaci se to resit neda, a ta v Cechach jiste existuje. Problem techto ruznych Kocabu je ten, ze oni mluvi hlavne o tom, jak Cikany tahnout - davat jim davky a radovat se z jejich svebytnosti a kulturniho obohaceni. To asi u vetsinove do prace chodici populace opravdu popularni nebude.
Je treba to tahnuti vyrovnavat i tlacenim - davky jen za verejne prospesne prace, rekvalifikaci, dochazku deti do skoly, dodrzovani zakona ve vyloucenych oblastech a nebat se ty opravdu neprizpusobive nechat spadnout na hubu. Dnesni situace jim o realnem fungovani sveta podava zcela chybne signaly.
To je vskutku zajímavý argument. Dovedeno do jiných reálií a rovněž bez jakýchkoliv dalších podkladů by se také dalo říci, že k žádnému odchodu sovětských vojáků a jejich rodinných příslušníků z oblasti dnešního Karlovarského kraje v letech 1990-1991 nedošlo, protože v roce 2010 je tam statisticky rusů mnohem více... To jsem prosím napsal cum grano salis a nikoliv jako zastánce některého z názorů kritizovaných v článku či jako majtel veškerých statistických údajů... ale nakonec, ve Svatém týdnu by mi vlastně ani tak nevadilo, když si o mě autor (či kdokoliv jiný) bude myslet cokoliv uzná za vhodné...
že toto se událo a to nejen v Ottowitz je bezesporu. Jen se zamýšlím nad tím, proč k těmto výpadům proti čechům došlo. Můj tatínek byl Němec a byl nucen narukovat jako český voják do Karpatské Rus. Doma potom dostal práci kopat krumpáčem vodovod.
Píše o tom ve své knize Tomáš Krystlík. Jiný jeho text o vyhánění je zde.
Ad Habartov:
Násilí na českých četnících jistě není ospravedlnitelné; s podivem ale je, že v místě s výraznou převahou německého obyvatelstva byli čtyři čeští četníci a žádný německý. Poněkud kolonialistický model státní správy.
zaklady sionismu
Učitelé navíc se tam dostali tak, že zatímco obce a německé nadace horkotěžko financovali obecní německé školy, tak české menšinové dostávaly bohatě dotace z centra...
Jsou to relativně prkotiny, ale můžeme být rádi, že spojenci nebyli v Mnichově tvrdší a nenavrhli například plebiscit. Možná by Hitlera zastavili od vojenské akce, ale Sudety by zpět k českému státu už sotva někdo připojil.
RSS kanál komentářů k tomuto článku