V době příhodně mediálně skoupé, po kontroversi ohledně maffersdorfského rodáka Ferdinanda Porsche, kterýžto by podle jedněch měl, podle jiných neměl být v onom místě vyznamenán pamětní deskou, zdá se vypukat skandál další, týkající se osoby zaručeně ethnicky nezávadné, Bohumila Hrabala. Ten druhdy vystudoval nymburské gymnasion, a jelikož se blíží sté výročí jeho narození, vznikl nápad ono po literátu pojmenovat. Osnovatelé záměru však tvrdě narazili u části místní populace: ježto Hrabal nebyl vzorným studentem a jeho život byl vůbec notně nepříkladný, takovou poctu si nejslavnější český spisovatel 20. století nezaslouží. Nepomohly poukazy na to, že Hrabal snad přece jen nebyl takový trouba, když později vystudoval právnickou fakultu a získal titul JUDr., což by jej mohlo v očích průměrného občana částečně rehabilitovat: gymnasion v královském městě Nymburce se prostě podle takového budižkničemy jmenovat nemůže.
Bohumil Hrabal znal dobře své Čechy, a k instalaci pamětní desky v místě zbourané ulice Na hrázi v Praze-Libni, kde dlouhou dobu žil, se vyjádřil pamětihodnými slovy Já žádnou desku nechci, ale když, tak jen ve výšce, kam čurají psi
. Nežil tak, aby se mohl stát vzorem, zato napsal několik knih, které si každý vzdělaný Čech ve dvaceti letech přečte a po zbytek života o nich přemýšlí, protože se v nich dotkl těch vůbec nejdůležitějších otázek lidského bytí, a o českém národě se vyslovil s takovou příkrostí, že aby mohl být vůbec jeho průměrným příslušníkem recipován, bylo nutné jeho dílo poupravit a proměnit je na cosi bytostně jiného, česky milého, vlídného a až televisně laskavého, čehož se – arci kongeniálně – ujal režisér Jiří Menzel (který jistě po své smrti s přejmenováním čehokoli po své osobě potíže mít nebude). Mimochodem, pokládám za symptomatické, že Češi Hrabalovu trpkou ironii nepochopili a vyloživše si ji explicitně, desku v oné snížené výšce mu skutečně odhalili.
Důvody, proč by neměl být oceněn Porsche, jsou poněkud jiné, a největším škraloupem na jeho životě je, že nebyl Čech (ovšemže byl Čech, ale to Čechovi nevysvětlíte…). I při podlehnutí totalitní ideologii se s oblibou rozlišuje: co dovoleno našinci, je u cizince těžkým prohřeškem, který nevykoupíš ani světovým věhlasem. O členství v KSČ se u českých velikánů většinou ani nemluví, a když, tak s chápavým podotknutím, že taková byla doba
– a zkrátka se to muselo. Cizinec, aby byl oceněn, musí buď Čechy zvláště vyzdvihnout (Meine Prager verstehen mich! – arci je nejasné, nakolik hudební genius mínil Čechy ethnické, v oné době toliko nascentní, a nakolik německy hovořící obyvatele Prahy), anebo by jimi minimálně neměl být okraden: pamětní deska odsunutci v sobě obsahuje nezanedbatelný prvek přiznání viny, a tu se členství v SS jako zástupný důvod zatracení náramně hodí.
Aktualisováno.
Věrolomní Teutoni na kontroversi promptně zareagovali a odvezli si z Vratislavic/Maffersdorfu zapůjčené automobily. Je to, domnívám se, výchovné: některé věci prostě nelze mít zároveň, kupř. válečného zločince a slavného rodáka v jedné osobě.
Důležité upozornění!
Policie České republiky a šéfcensor Ústavu pro studium totalitních režimů Jaroslav Čvančara varují: citovat jakékoli texty z tohoto blogu způsobuje vážné risiko trestního stíhání! Četba na vlastní nebezpečí!
Být vzorem
- Autor: Tomáš Pecina
- Kategorie: Úvahy a komentáře
- Počet zobrazení: 10436
Komentáře
V takových chvílích lituji, že neexistuje stroj času, abyste mohl pana Ferdinanda, toho času v uniformě SS, přesvědčovat, že je Čech jako poleno.
Vaše umanutost Češstvím je zarážející.
Sám na území ČR moc nepobýval a ani v museu v Zuffenhausenu není nějaká zmínka o jeho češství. Podle mě je to dost diskutabilní věc.
Vinou Masarykovy chauvinistické ideologie se v I. čs. republice neprosadil princip politického, ale ethnického národa. Tím pádem bylo zbytečné rozlišovat, protože jen Češi I byli skutečnými Čechy II.
Chápu, že to u někoho přetrvalo i do pozdějších let, ale minimálně od 30. let už bylo jasné, že češství a zejména němectví je stále více jazyková a pro Němce i "rasová" záležitost. My si tady můžeme povídat co chceme, ale nikdo nevíme, jestli se FP cítil být Čechem I, II, Rakušanem, Němcem nebo Říšským Němcem.
Já osobně si myslím, že to byl technicky založený člověk, který tyhle ptákoviny příliš neřešil, mluvil takovým jazykem, který mu umožňoval komunikaci s jeho okolím a věnoval se věcem, co ho bavily. A samozřejmě musel dělat kompromisy, aby mohl dělat to, co umí.
On to byl ale docela tvrďák, například do sportovních modelů jeho aut zakázal instalovat autorádio - co prý mají co poslouchat hudbu, když jim hraje pod kapotou boxer. A já s ním v tomto ohledu souhlasím, téměř nikdy si nic nepouštím a radši poslouchám zvuk boxera.
O příslušnosti k národu jsme se kdysi bavili i s Petersem a ono to nemá jednoznačné řešení. Musí tam být jak vlastní sebeidentifikace, tak i fakt přijetí společností. Národ nemusí být definovaný ani jazykově, ani biologicky, ani nábožensky... prostě není jedno jediné správné řešení.
Většinou jen ti lidé sami cítí, jestli jde o "našince" a často ani nebudou schopni exaktně vysvětlit kritéria.
Pan Porsche byl občanem ČSR do roku 1935, i když tam prakticky nebydlel.
Jak rika Gogo, je to velmi komplexni a nejednoznacne! Zid, narozeny v CR, pokud bude sionista, bude povazovat za svou pravou vlast Israel, jakkoli ho Cesi budou povazovat za Cecha spis nez nejakeho pristehovalce, ktery se s cesstvim identifikoval a citi k nemu svou loyalitu; bude-li tmavsi pleti nebo sikmooky, nema v podstate sanci, jakkoli ho muze jeho ceske okoli povazovat za docela rovnopravneho spoluobcana.
Mýlíš se, pokud absenci českého výrazu pro Böhme(n) podceňuješ. Čech Porsche měl stejný nárok na svou vlast (Čechy) jako Čech Novák z Prahy, a byla to jedna a ta samá země: Čechy II, Bohemie. V české chauvinistické terminologii ovšem nikoli, tam byl od počátku Němec a jako takový si na naši zemi (Čechy) nemůže činit jakékoli nároky; vždy tu byl jen trpěným hostem, který přišel na pozvání českých (sic!; už vidíš ten rozdíl?) králů a nebude-li se chovat loyalně, může být kdykoli vypovězen.
Němec (nebo Rakušan?) Porsche měl samozřejmě stejný nárok na svou vlast - Rakousko-Uhersko, posléze Československo (žádné "Čechy II" ani "Bohemie" jako právní subjekt nebo vlast nikdy neexistovaly!) - jako kterýkoli jiný Čech, Slovák, Němec, Rakušan, Žid nebo Rom. Nikoho z nich to ale neudělalo "Čechoslovákem"! Porsche zůstal Němcem (nebo Rakušanem?), Beneš Čechem, Hlinka Slovákem, Kafka Židem a Dežo Horváth Romem. Český chauvinism je relikt konceptu "národnostního státu", který v okcidentálním světě přežívá pouze v Israeli a v holých hlavách určitých skupinek v každém národě. Pouze tací hovoří o "vetřelcích", ať už pozvaných českými králi (ČR) nebo politiky (NL). Civilisovaný člověk ale občanu jakéhokoli původu nebo barvy pleti neupírá stejné právo na tutéž vlast. Naturalisovaný Marokánec, Turek, Surinamec nebo Vodník mají v Holandsku tedy stejná práva jako autochtonní, ale bylo by směšné je považovat za Holanďany (leda v tvém jargonu "Holanďany II", což je, opakuji, násilný koncept), ač je to politicky korrektním snobským discoursem tvrdě vyžadováno, neboť holandština je sice germánský jazyk, ale nemá ono rozlišení Tscheche a Böhme jako Němčina pro situaci v kotlině.
tomaskrystlik.blogspot.cz/.../...
Sudety měl s. Stalin v r. 1945 připojit k sovětské okupační zóně (tedy k NDR).
Míchání konceptu občanství a národnosti (nacionality a ethnicity) je nepřípustné roubování světa germánského jazyka na svět jazyka slovanského. Čeština prostě žádné Böhmen nemá (ostatně holandština pro svou situaci taky ne) a po Češích můžeš plným právem požadovat, aby naturalisované Vietnamce, Italy a další považovali za rovné před zákonem, ale nikoli, aby je považovali za Čechy. Tohle se nepodaří, jako celá řada dalších politicky korektních vyžadovaných nesmyslů.
Naopak pojmy Cechy (nem. Boehmen, angl. Bohemia) a Cesko (nem.Tschechien, angl. Czechia) cestina rozlisuje. Viz napr.:
www.czechia-initiative.com
Ovsem pan Pecina tvrdosijne trva na tom, ze slovo Cesko neni jednoslovny (geograficky) nazev Ceske republiky (CR) a siri tento svuj blud napr. zde:
iuridictum.pecina.cz/w/%C4%8Cesk%C3%A1_republika
nebo zde:
iuridictum.pecina.cz/w/N%C3%A1zev
Jistěže, ale podle právního řádu, který v květnu 1945 zanikl. Jestliže sudetští Němci měli právo žít tam, kde žili tisíc let (a to měli), měli nárok rovněž na občanství státu, k němuž toto území náleželo. Tedy Československé republiky.
Jako rozcvičku si zkuste vyhledat v Historii, kdo je autorem toho textu.
1. plivat na Čechy I za to, že nepovažují FP za Čecha, když ani on sám se za něj nejspíš nepovažoval
2. vytahovat světlo domněnky o národnosti v situaci, kdy o ně myslím v tom sporu ani primárně nejde.
Buďme rádi že starý pán nebyl Cikán nebo Žid, protože pak by se případný nesouhlas se zaneplešením obce jeho památníky kvalifikoval minimálně jako rasismus, ne-li něco horšího.
Tyhle opičky a přehánění dovedou střídmou hrdost na zajímavého rodáka změnit na znechucení a odpor. Ferdinand Porsche byl dobrý technik a zaslouží si úctu v technickém světě, podobně jako Ledwinka, Diesel a další.
Myslíte, že v Zell am See z jeho hrobu dělají poutní místo a kdo by byl proti, že by byl označen za rakouského chauvinistu?
Hmm, takze na pr. Vietnamec ktery se narodi v Cesku a bude se citit Cechem tim Cechem bude? Co teda gogo dela s cloveka prislusnika naroda? Tim ze se v danem narode narodi nebo kdyz hovori plyne danou reci a a citi se prislusnikem toho naroda?
Cesi jsou geneticky snad nejvice pomyseny narod, treba takovy Gottwald nebo kdokoliv z Cechu s nemeckym jmenem pak nemuze byt Cechem ponevadz nekdo z jeho predku byl podle jmena nutne Nemec nebo Rakusak, coz je vlastne taky Nemec.
Čeští emigranti ve Švýcarsku taky žili roky, jazyk znali a, přesto nebyli mnohdy místními přijati. Stejné je to přece v každé trochu tradiční komunitě, Turci v Německu taky nejsou běžným Němcem považováni za Němce. O Židech nemluvě.
To jsou přece obecné věci.
Ohledně pana Porsche se domnívám, že při sčítání se hlásil k národnosti německé a nikoliv české jakéhokoliv typu.
Chci jen podotknout, že to tady nepobíráme proto, že by mu to někdo zazlíval. Ta debata začala páně Pecinovou konstrukcí
"Důvody, proč by neměl být oceněn Porsche, jsou poněkud jiné, a největším škraloupem na jeho životě je, že nebyl Čech (ovšemže byl Čech, ale to Čechovi nevysvětlíte…). "
kterou považuji jednak za manipulativní a jednak nefér (i kdyby to byla pravda) je peskovat "Čechy" za to, že by jej nepovažovali za Čecha, když on sám se za něj s největší pravděpodobností také nepovažoval. A opět .. není důvod aby se za Čecha považoval a není na tom nic negativního. Asi jako se Ewa Farna považuje za Polku.
USA na rozdil od Evropy je v tomhle smeru daleko tolerantnejsi, ponevadz tam narodnost (nationality) je pouze jedna a sice americka. Tudiz Americanem je kazdy kdo tam legalne zije, bez rozdilu kde se narodil ci jaka je jeho materska rec. Vyjimkou je pouze zpusobilost byt zvolen presidentem a i v tom nakonec existuje tolerance, staci kdyz se v USA narodite bez rozdilu jakou narodnost meli rodice ci kde se narodili.
Na druhé straně, je otázka, odkdy takový WASP považuje všechny obyvatele USA za příslušníky svého národa a sobě rovné.
A odkud se pristehovali Cechove do zeme Boiju a Markomanu vy mudrlante?
Proč jí proboha chcete vnucovat českou národnost, když se považuje za Polku a jako Polka je přijímána i Poláky? Vždyť tam u nás nahoře žije početná polská komunita, to jim chcete všem vnucovat českou národnost? Jen tam jeďte a zkuste to. Pak se můžete stavit u nás na ošetření a nocleh.
Nevím, jaká kritéria mi podsouváte, ale jestli Vás to uklidní, já se taky za Čecha označuji jen a pouze ve vztahu k cizincům. Dejme tomu Čech III (občan ČR obcující spisovnou češtinou v písemném styku)
Zkratka ti evropsti pristehovalci dokazali z USA vytvorit narod ktery Evropane nejsou ani dnes schopni napodobit, nemluve o dvou valkach v kterych musela USA Evropu tahat z ohne, vcetne te studene valky.
Ovsem to zabihame na zcela jine pole nez o cem je Pecinuv clanek.
BTW, jediný jazyk, který umí odlišit mezi občanstvím a ethnicitou, je právě němčina. Např. v maďarštině je Maďarsko a Uhry to samé.
Vypadlo mi slovo „další“.
Jistě by byla pro Vás čest býti asimilován Borgy, ale neberte jiným právo tuhle poctu odmítnout.
Tak to vy s TP jste rychlejší: Vy uděláte z Farné, Kafky nebo Porsche Čechy škrtem pera. :-D :-D
Kdyby měla čeština (správně) odlišné termíny pro češství jako ethnicitu a jako demonymum, nevznikl by a limine žádný terminologický problém: nikdo by nepochyboval, že Ferdinand Porsche, jehož předci mohli žít v Maffersdorfu klidně 60 generací, je Bohém (=Čech II), stejně jako je jím Vodník. Ani u Farny by nebyl problém: je to Slezanka polského původu, s českou státní příslušností.
Kdybyste nebyl hlupák, gogo, tak byste věděl, že onen druhý muž v říši - byl to Heß, avšak podle Vás a národoveckých histeriků to byl zřejmě Heydrich, který vyjmenoval pouze technické způsoby přicházející v úvahu, aby zakončil: "Ale nenaštvat! Všechno je jen teoreticky!"
Předpokládám, že se bavíme o tom, jak věci reálně jsou nebo byly, nikoliv jak si kdo představujeme, že by měly být.
Mně jeho postoj přijde velmi pragmatický ve stylu "Nekopejte do slepic, která nám zatím nesou vejce. Až zvítězíme, zakroutíme jim krkem snadno".
Jestli Vy v tom vidíte teoretickou rozpravu co by kdyby a hlavně teoreticky, tak to akorát tak vrhá lepší světlo na ostatní vaše tvrzení, což ostatně není poprve.
To je ve stylu č. blábolů poukazujících neustále na to, jak měli být Češi vyhlazeni.
Jestli někdo ze zdejších historiků má originální text, prosím o zveřejnění.
Ti, kteří protestují proti pojmu Böhme, případně Čech II:
Jestliže Čech I, Tscheche je podle nich Čech jazyka českého, ne německého, pak u Moravanů a Slezanů se dostanou do sporu, protože oba pojmy, a to i v cizích jazycích (Mährer, Schlesier), značí Moravany a Slezany jakéhokoli jazyka.
Národnost, státní příslušnost:
Sami Němci od vzniku německého státu v roce 1871 definují: „Němec je ten, kdo má německou státní příslušnost“. Kde máte národnost? Jen čeští národovci nechtějí opustit jimi milovaný pojem a předstírají falešným překladem z cizích jazyků, že je dodnes relevantní. V německém cestovním pase stojí „Nationality/Nationalité/Staatsangehörigkeit“. Kdo by chtěl přeložit oba první dva výrazy jako národnost, s tím bych vyrazil dveře.
Už vám alespoň trochu dochází na základě hrubých nesmyslů ve výše uvedené diskusi, že přijetí Čechů do Evropské unie byl omyl?
Handrkovat se o tom zda nekdo je/byl Cech nebo Nemec neni moc produktivni. V ruznych zemich hraji narodnostni ci etnicke rozdily jinou roli, a ta role se meni. Staci porovnat CZ, NL a USA.
Naopak si myslim, ze byt Cechem neni zas tak moc zvlastni unikat, soude dle soucastnych pomeru. To uz je lepsi bejt Moravak nebo Slezak. :-)))
PS. Citite se vic Cechem nebo Holandanem?
Kdepak, to je spíš handicap. Proto se utěšuju tím, že jsem napůl Slovák; a cítím se o něco víc Slovákem než Čechem, asi proto, že Slovenka byla matka, otec Čech. Holanďanem se necítím vůbec, ani po 30 letech. Moje děti se tu všechny narodily, říkají o sobě, že jsou Češi (a trochu Slováci, a malinko Židi a Cikáni), ačkoli jsou vychováním a víceméně i jazykem spíš Holanďani a Holanďani je považují za Holanďany.
No vida, alespon v tom se shodujem.
PS> Slovaka nepovazuji za Cecha, taktez Moravak a Slezan nejsou Cesi.
Řekl bych, že takové předsudky neplatí úplně doslova a všude.
Navíc vyloženě lžete: „Němec je ten, kdo má německou státní příslušnost“. Skutečnost? „Deutscher im Sinne dieses Grundgesetzes ist vorbehaltlich anderweitiger gesetzlicher Regelung, wer die deutsche Staatsangehörigkeit besitzt oder als Flüchtling oder Vertriebener deutscher Volkszugehörigkeit oder als dessen Ehegatte oder Abkömmling in dem Gebiete des Deutschen Reiches nach dem Stande vom 31. Dezember 1937 Aufnahme gefunden hat.“ Zdůrazněno mnou. Proč jste zatajil zdůrazněný text?
Proč, když to jsou daleko větší hovada?
Protože jsem taky daleko větší hovado, což je vidět z toho, že Váš kommentář považuji za mimořádně pitomý.
Platný Staatsangehörigkeitsgesetz (StAG) říká v § 1: "Deutscher im Sinne dieses Gesetzes ist, wer die deutsche Staatsangehörigkeit besitzt." Nic víc, nic míň. V zákoně pak v § 3 následuje výčet způsobů nabývání státní příslušnosti.
Už jen tím je to nápadné, že se podle Vámi uvedeného textu jedná navíc POUZE o vyhnané nebo uprchlé etnické Němce z území Německé říše k 31. 12. 1937. Kde jsou tedy ruští Němci?
Kde jsou tedy ruští Němci?
To není můj problém, já německou ústavu nepsal. Jinak byste měl vědět, když už o tom píšete, že takový člověk je tzv. Spätaussiedler podle § 4 BVFG.
Předpokládám, že jste právník. Pak jste ale hlupák a měl byste svého metiér zanechat.
Pak se nedivte, že Vaše texty jsou sračky, které nestojí za nic. Chybí jim totiž elementární erudice.
Už jen podle URL, Vám musí být jasné, že jde o nejoficiálnější verzi Grundgesetzu.
A co má bejt? Vy jste někde viděl falešnou versi GG?
Čili německá ústava (Grundgesetz) nepřiznává podle svého znění německou státní příslušnost přistěhovalcům německého původu z SSSR, Číny, Maďarska, ČSR, Rumunska, Itálie, Jugoslávie, Belgie, Francie, Dánska atd.
Jenže o tom nebyla debata. Ta byla o tom, že jste tvrdil: „Němec je ten, kdo má německou státní příslušnost.“ Uznáte tedy konečně, že jste lhal a že jste tedy pitomec?
O tom rozhoduje Staatsangehörigkeitsgesetz (StAG) z roku 1913
Další kravina, co jste napsal. Zjistěte si laskavě, co je BVFG. A raději už nepište o ničem, v čem máte tak fatální mezery.
A v něm je, že Němec je ten, kdo má německou státní příslušnost.
A co má bejt? Obyčejný zákon je snad víc než ústava?
Pak jste ale hlupák a měl byste svého metiér zanechat.
Své hlupství jste demonstroval Vy, a to názorně: Neznáte ani BVFG, ani GG. Co vlastně znáte, ptám se?
Podle BVFG (Gesetz über die Angelegenheiten der Vertriebenen und Flüchtlinge) uznaní za Němce odporují (nevejdou se) mnohdy (do) výčtu v § 116 Grundgesetzu, kde v §1 se praví: Vertriebener ist, wer als deutscher Staatsangehöriger oder deutscher Volkszugehöriger seinen Wohnsitz in den ehemals unter fremder Verwaltung stehenden deutschen Ostgebieten oder in den Gebieten außerhalb der Grenzen des Deutschen Reiches nach dem Gebietsstande vom 31. Dezember 1937 hatte... Tak široce to ale v Grundgesetzu nestojí. Staatsangehörigkeitsgesetz platí od roku 1913 dodnes a byl uveden do souladu s Grundgesetzem. Zde stojí pouze: Deutscher im Sinne dieses Gesetzes ist, wer die deutsche Staatsangehörigkeit besitzt. Die Staatsangehörigkeit wird erworben: 1. durch Geburt, 2. durch Erklärung nach § 5, 3. durch Annahme als Kind, 4. durch Ausstellung der Bescheinigung gemäß § 15 Abs. 1 oder 2 des Bundesvertriebenengesetzes,
4a. durch Überleitung als Deutscher ohne deutsche Staatsangehörigkeit im Sinne des Artikels 116 Abs. 1 des Grundgesetzes, 5. für einen Ausländer durch Einbürgerung.
Proč se hádáte, když tomu nerozumíte?
Když tomu nerozumíte, nediskutujte.
Yossi
(Očekávám zase impertinentní urážky místo věcné reakce.)
Dlouho, do 60. 70. let minulého století, byli Češi gramotnější než Němci ve staré říši nebo ve Spříseženectvu vlivem kvalitního rakouského školství a jeho doznívání navzdory Nejedleho reformám. Rakouské školství bylo po francouzském nejlepší v Evropě. Dnes Čechům zoufale scházejí rétorické dovednosti.
Jako příslušníci zamindrákovaného a malého národa, znají Češi mnohem lépe zeměpis než ostatní národy.
Víc kladů i značně relativních jsem nenašel.
Kromě toho je "přednost" jednak subjektivní, jednak podmíněná situací. Kupř. český odpor k systematičnosti a charakteristická povrchnost ("to neřeš", "to se vsákne") mne v současné době přivádí k šílenství, ale před r. 1989 to byla positivní vlastnost, která dovolovala žít v ČSSR aspoň trochu slušný život. V tehdejší NDR byla totalita daleko "hlubší", protože byla realisována důkladněji a méně "na oko".
Řekl bych, že daleko větší. Sas má k Bavorákovi, navzdory společnému jazyku, mnohem dál než Čech. Ten má k Bavorákovi blíž než k bratru Slovákovi.
QED
ad TP:
No já tohle paušalizování národů odmítám, ale pán Krystlík očividně ne, takže jsem od něj vlastně dostal očekávatelnou odpověď zakomplexovaného člověka, že "cizí" národ je vlastně prakticky ve všem lepší než ten jeho.
ad Vodník
A západoSlovák má blíže k obyvatelům moravského Slovácka než k východoSlovákům.
Yossi
Jestliže nejsem schopen vyjmenovat více kladů Čechů, neznamená to, že cizí národ je lepší, tím méně, že mám Minderwertigkeitskomplex.
To je tím, že na obou stranách hranice žijí Slováci. Ti moravští se liší hláskou "ř". Ještě markantnější je to u Záhoranů - zde opravdu je dělí jen ona hláska a trpkost vína.
"Ceske obcanstvi z Vietnamce Cecha neudela ani kdyby si prst v prdeli ukroutil".
Vy musite byt Vodniku vetsi rasista nez byli nacisti, ti taky tvrdili bez toho prstu v prdeli, ze zid nemuze byt nikdy Nemcem.
Na druhou stranu ovsem nemate pravdu ani z logickeho hlediska, ponevadz kdyz se slecna Nguen provda za pana Prochazku pak ty deti te Vietnamky BUDOU Cesi, zrovna tak jako jsou Cesi ti kteri maji na pr. nemecke jmeno. Nebo chcete snad tvrdit, ze kazdy Cech ktery nema ryzi ceske jmeno NENI vlastne Cechem?
Jinak co se tyce toho oceneni Porsche tak si myslim, ze ti kteri proti tomu protestuji jsou prvotridni pokrytci, ponevadz Cechum nevadilo kdyz si zvolili za sveho presidenta nekoho kdo byl clenem komunisticke strany.
Zkratka, Cesi jsou podivny narod a civilizacne do Evropy ani nepatri.
Porsche má v obci označený rodný dům a je tam i nějaké muzeum nebo co. Spor, který se tady tak nafukuje je jen o tom, zda jej uvádět na tabulce u názvu obce, kterou vidíte při příjezdu do obce. A to je myslím v kompetenci zastupitelstva, aby se rozhodli, jaký cirkus si ve značení udělají. Jestli se rozhodnou mít na značce Vratislavice - rodiště Konráda Henleina, je to jejich věc. Legrační na tom je, že Porsche už na té tabulce je a jsou snahy ho odstranit. Nejvíc vzrušení jsou ovšem ti, kterým je po tom ... nic. Ať si domorodci udělají referendum a hotovo.
Pro Vás může být očividně Japoncem i černoch, zatímco pro Japonce rozhodně nikoliv, pro ně často není "Ni-hon-džin" ani příslušník národnostní menšiny Ainu, kterého Evropan nerozliší. Ale klidně jim tam běžte kázat.
Takze ted jste na rade vy Cesi abyste si taky nekdy zvolili cikana za presidenta. :-)))
Taky kterej blb by stal o to stat se Cechem. :-))
Skutečně dobrý fór, kterému jsem se od srdce zasmál.
Běžte do Israele, který je definován jako židovský stát, přesvědčovat tamní Židy, že israelští arabští křesťani jsou taky Židi; to je obdobné tomu, k čemu tady nutíte Čechy. Nebo běžte do nějaké té vyloučené lokality a vysvětlujte tam Romům, že jsou vlastně Češi. Dostanete do držky, že z nich chcete dělat nějaké zasrané gadže.
PS. Jinak nic ve zlem, OK?
Druhý odstavec Vašeho přípisu je úplná krávovina svědčící oí Vašem pokřiveném myšlení.
Němci z Čech jsou Čechy leda v němčině, o to tady jde, a Vy to ne a ne pochopit. Nebo tu natvrdlost hrajete? Vždyť tam píšete to, co já Vám tu tvrdím celou dobu: cikán, Vietnamec, Ukrajinec, ani Němec Češi v češtině nejsou! To, že jsou, tvrdíte Vy a TP a odvoláváte se na chyby nějakých škrobených vzdělanců z 19. stol.
Můj druhý odstavec demonstruje absurditu vašich konstrukcí, naučte se to rozdýchat bez sprostých urážek, jste na to starý dost!
A jakého národa jsem to prachobyčejný nacionalistický pitomec - českého nebo slovenského? :-D :-D
A to je celý ten problém, Vodníku. Stále vůbec nechápete o co jde. Většina Čechů je totiž dodnes přesvědčena, že v té jejich kotlině bylo odjakživa všechno (jazykově) české a tedy pouze jejich, jazykových Čechů. Ve školách se učilo, že např. Němci byli českými panovníky do země pozváni k dočasnému pobytu. Tedy byli v Čechách vlastně pouze na návštěvě (min. 700 let) a podle toho s nimi Češi i ve "svém státu" (1. republika ČSR) zacházeli - viz »Sudetoněmecké dějiny« (Kraus) na Go East.
To, že v kotlině bylo vždy odjakživa české, si dnes už nikdo nemyslí. Vy popisujete situaci z 1., 2. nebo 3. republiky, a to kdoví jestli (jistě ne u všech).
Páči sa Vám moja interpretácia krajinského vlastenectva? Podľa Vašej formulácie („pánko“) sa spozná český nacionalista.
E. Beneš je v Česku dodnes vnímán velmi kladně (jakýsi budovatel) a nad tím, co všechno ten neskutečný Arschloch za svého života zavinil, se vůbec nikdo nepozastavuje. Naopak mu zpravidla vyčítají jediný jeho dobrý čin a sice, že v září 1938 zamezil krveprolití.
Jakub Kryštof Rad - ředitel dačické rafinérie a vynálezce kostky cukru
Čeština si nikdy nevytvořila název pro veškeré usedlé obyvtelstvo Čech. Čech je tamější obyvatel jazyka pouze českého. Ačkoliv pro Moravu měla Moravany, pro Slezsko Slezany. A to jakéhokoli jazyka. Byl to obrozenecký záměr.
Nakonec si Češi v roce 1918 vytvořili národní stát místo národnostního - v českých zemích měli dvojnásobnou převahu nad Němci. Cesta k rozpadu státu byla předurčena.
Docela rozumim, proc se po tolika letech zajima druha generace sudetskych Nemcu o mista, kde maji sve koreny.
Narodnost je predevsim vyjadrena v kulture.
Podle tohoto meritka bych zaradila pana F.Porsche do Rakouska-Uherska, tedy jako Rakusana v Boehmen... .Cechem byl jen demografickym...:-)
Bohumil Hrabal patri do noveho usporadani, on byl Cechem prehledovym..
Jeho perfektni cestina se tezko preklada do jinych jazyku, protoze je tak intrikatni, - jako kdyz se tvori slozite vzory v hackovani , - nekonecna tvorivost.
Mne osobne dosti depresuje, protoze vyzdvihuje lidskou marnost a ubohe hemzeni, coz neni jen ceske thema, ale vseobecne lidske..
Myslim, ze B.Hrabal umel jeho "cesstvi" dat stranou a zaujmout uhel skoro kosmickych rozmeru. Zrovna nedavno jsem si znova precetla jeho Listopadovy uragan, zde, v diopise Dubence mluvi jako Cech, ale zamysleni je take z velkeho nadhledu, jako by od te polarni zare, kterou zminuje...
Neumim to presne vyjadrit - Hrabal je Cech, ale neni cesstsvim spoutany a omezeny, mnohda je jen clovekem...?
Nebude to neco jako byvaly cernoch? :-)))
PS. V cizine nikdo na vas nepozna kde jste se narodila, paklize nemate cizi akcent (prizvuk). Toho se skoro nikdy nezbavite a jedine podle toho na vas mohou v te vesnici poznat, ze jste ceskou rodackou.
Bohumil Hrabal vyřvával U zlatého tygra, co že ti hnusní Němci tam mají pohledávat - přitom to byli Holanďané. Hrabal byl zbabělec, stejně jako Karel Čapek, opilec, měnící dle potřeb režimu své texty. Karel Čapek měnil zase své politické názory a udával. O Hrabalovi to není doloženo, ale lehkost autorských změn textů podle měnících se požadavků komuninistického režimu implicitně nasvědčuje spolupráci s StB. Nicméně se mu knížka Obsluhoval jsem anglického krále povedla. Píšete: "Hrabal je Cech, ale neni cesstsvim spoutany a omezeny, mnohda je jen clovekem...?" Hm, spíše pitomec.
Jak říkal Paul Lendvai v ORF (emigrant z Maďarska v roce 1956): "Všechno jsme tam nechali, jen přízvuk jsme si vzali s sebou."
Místní maximálně rozpoznají, že se jedná o přízvuk slovanský. Český akcent rozpoznají jen lidé vzdělaní. Výjimka: Rakousko.
Jinak souhlas s tim, ze deti do tech 11 let si dokazi osvojit novy jazyk v cizene bez ceskeho prizvuku, v pripade ceskeho puvodu .
Nesmysl. Zemský význam pojmu „Čech“ je původní: „Všechny parcely z klobouckého dvora zakoupeny byly od přistěhovalých Čechův. Herb. Čechové a Moravané.“ Klobouky jsou na Moravě.
Chce to jen o věci něco vědět, když už o ní píšete.
V tom Vašem odkazu stojí doslova: "příslušník českého národa" a "český obyvatel země České". Tedy jak Porsche, tak Freud, Henlein, K. H. Frank, Dežo Horváth, Nguyen Trang nebi Franz Kafka Čechy nejsou
Existoval státní útvar, který se nazýval Zeměmi koruny české, a ten byl tvořen Českým královstvím, Moravským markrabstvím a občas nějakými dalšími drobky, jako Egerlandem nebo částmi Slezska. Celé to bylo součástí Svaté říše římské národa německého, ale to pro tem pomiňme.
V tomto státě žily různé národnosti, Slované (Češi a Moravané), Němci, Italové, Židé atd. Termín pro označení slovanských Čechů (nepovedeně "Čechoslovanů") není v němčině shodný s označením obyvatel země Čechy, takže nemůže vznikat dojem, že Čechy jsou zemí slovanských Čechů a toliko jich. Opomenutí vytvořit kanonický překlad Böhme, tedy obyvatel země Čechy, odlišný od označení pro Čecha-Slovana, navodilo, a to účelově, dojem, že Čechy jsou zemí Čechů (=Slovanů), a ostatní české národy jsou tady cizinci.
Je to orwellovský efekt: jak si jistě vzpomínáš, jazyk onoho totalitního státu. Newspeak, byl zkonstruován se záměrem vyloučit vyjadřování závadových myšlenek. Zcela podobně je čeština zkonstruována tak, aby nebylo možné (smysluplně) říct:
"F. Porsche byl Němec, rozhodně to nebyl Čech, ale přesto byl Čech a Čechy byly jeho vlastí, ze které byl vyhnán."
To je jedno. Jestli byli Palacký s Jungmannem kryptoorwelliáni nebo se "chybička vloudila", výsledek je ten, že čeština význam německého Böhme pojmu "Čech" nepřikládá a vaše násilné roubování onoho významu na ten český pojem má za následek zcela absurdní a nežádoucí nedorozumění. Nespravedlnosti, ke kterým došlo nebo dochází, nelze kompensovat tím, že budeme českým termínům přikládat neexistujcící významy. Ale chápu, že bojuji předem ztracený boj: vy, konstruktivisté, si označujete objekty jak se vám zachce, neštítíte se používat termínů, které už svůj význam mají, takže tohle je pro vás prkotina. :-(
Takže potom (Čech) Porsche nechápe svoje vlastní češství a klidně se heisel jeden přihlásí k německé národnosti. Radil bych vám rozlišovat národnost a státní a zemskou příslušnost a nevyvozovat z nich víc, než je rozumné. A taky se projít po některých německých městech a pobavit se s běžnými Němci o tom, jestli např. považují Turky za Němce.
Pro ignoranta Krystlíka: Pokud chcete slovo "Čech" přeložit do němčiny, musíte podle kontextu zvolit, zda to bude Tscheche (obvykle) nebo Böhme (výjimečně). To je při překladech obvyklý jev, že překládaný jazyk má chudší slovní zásobu. Když chcete z němčiny do ruštiny přeložit slovo Russe, tak musíte podle kontextu zvolit, zda to bude ру́сский nebo россия́нин.
Polysemie výrazu Čech, kterou němčina nezná, vede k závěru, že Čechy (v širším smyslu) jsou vlastí pouze Čechů I (ethnických) a nikoli Čechů II (zemských, "Bohémů").
a) ethnický, a
b) zemský.
První význam je běžnější, a proto ho uvádí na prvním místě. Druhý význam je zbytkový. Vzhledem k tomu, dovozuji já, lze mít za to, že je původnější a že v nové době už jen přežívá.
Co se týká vymezení: "český obyvatel země České", domnívám se, že je to přepjatý nacionalism autora hesla. Pro to adjektivum "český" nemá oporu v pramenech.
S tímto mylným názorem se dnes ztotožňuje v Česku skoro každý.
To ale nespravíš przněním češtiny.
To jistě ne, ale podařilo se mi upozornit na jev, který si málokdo uvědomuje: že "vyhnání" Němců proběhlo dvakrát, nejprve jazykově, potom fakticky.
Kdyby Turci žili v Německu deset století, mělo by smysl tuto otázku pokládat a hovořit o Němcích I a Němcích II. Podobně je nemístné poukazovat na situaci jiných přistěhovalců, např. Vietnamců.
U těch německých Turků se to myslím vyvíjelo zpočátku tak, že první vlna měla tendenci stát se "Němci", ale jakmile se jich usadil jistý počet, ochota k poněmčování se snížila a nyní je spíše tendence k zachování vlastní národní identity, navíc podporované bláznivými multikulti aktivisty. A z vlastní zkušenosti vím, že nejsou za Němce domorodci považovaní, ať se už píše v papírech co chce.
Ono nebude třeba čekat těch 10 století, na druhé straně mají Němci štěstí, že s Tureckem přímo nesousedí.
Já na to poukazuji proto, abych ukázal, jak mimózní je ten váš koncept pokládání rovnítka mezi národnost a státní (zemskou) příslušnost. Že to zavedly některé země s koloniální minulostí nebo kolonizátorskou populací je pochopitelné, ale v podmínkách převážně usedlého obyvatelstva nevhodné. Respektive odhlasovat si tyhle věci můžeme jak v kavárně tak i v parlamentu, ale většinová populace si své postoje podrží.
www.youtube.com/.../
Kdyby čeština správně rozlišovala, bylo by jasné, jestli v Anglii kradou Češi I nebo Češi II.
Ale nerozlišuje!! Proto je neblahé a konstruktivisticky bludné užívat termínu "Češi", který má v češtině pouze jeden význam, pro situaci "Čech I" i "Čech II" a je nemístné psát "ovšemže byl Čech, ale to Čechovi nevysvětlíte", protože Čech prostě nebyl!
Příčiny, proč Turci neasimilují, jsou jiné. Nedostatečně vžitá sekulárnost státu po roce 1919 = manželky a dcery se nesmějí učit německy, protože by mohly pak flirtovat s muži. U manželek se to daří, u dcer nikoliv. Navíc hraje roli i nízké vzdělání tureckých gastarbeiterů. Cizinec = Turek bez tureckého občanství s německou státní příslušností (Německo na zbavení se původního občanství trvá) nesmí nabývat v Turecku nemovitosti a nesmí tam ani dědit.
Nebyl! Aspoň v češtině ne! To je totéž, jako kdybys nutil Židům, že palestinští Arabové jsou taky Židi. Je-li v moderním státě občanský princip rozhodující, tak naprosto ztrácí význam znásilňování češtiny pasováním Němců, Vietnamců nebo Romů na Čechy, popř. vysvětlovat to římskými číslicemi.
Israel nevylučuje Araby jazykově, ale politicky, to je rozdíl. Israel není Židovsko, existence "oponentního" názvu Palestina není důsledkem toho, že by někdo Araby vylučoval už pojmenováním státu, jako činili Češi I nečeským Čechům II.
Ne? A co Romové, Vietnamci a další naturalisované menšiny?
Israel není Židovsko, existence "oponentního" názvu Palestina není důsledkem toho, že by někdo Araby vylučoval už pojmenováním státu, jako činili Češi I nečeským Čechům II.
Název "Israel" ty Araby a další samozřejmě jazykově vylučuje ("oponentní" název Palestina by naopak ani Ž/židy nevylučoval), krom toho, že je definován jasně národnostně a nábožensky, nikoli občansky.
To jsou přistěhovalci; sudetští Němci byli původní (autochtonní) obyvatelstvo.
Název "Israel" ty Araby a další samozřejmě jazykově vylučuje
Do jisté míry ano, stát Israel lze interpretovat jako stát synů a dcer Israele, tedy Židů. Takže ani toto nebyl dobrý příklad.
Dvojí metr se těžko obhajuje.
Tak prý tam byly skutečně i zbytky Keltů, když tam přišli Slované. Jisto je, že toto původní germánské osídlení bylo kolonisací ve středověku značně posíleno. A po celou dobu existence těchto dvou ethnik zůstal rozdíl jazykový, což podtrhovalo rozdíl "Čech" a "Němec", rozdíl, který němčina setřela tím "Böhme".
Jiný příklad: kdo nebo co jsou Džochar a Tamerlán Carnajevovi? Jsou to Čečenci? Rusáci? Nebo Rus a Američan (Džochar byl naturalisovaný)?
V Anglii mne zase meli za Americanku, pac asi mam k ceskemu prizvuku primichany prizvuk americky..:-)..Americke obcanstvi mam pres dvacet let, ciliz se nejsilneji citim byti naturalisovanou Americankou...
Do emigrace jsem utekla sama, hned jak byly nehlidane hranice v r.1968, napred do Vidne a pak zap.Nemecka. Chybelo mi trochu malo do nemecke plnoletosti, ale nastesti se mne ujalo neoficialni sdruzeni nemeckych vyhnancu. .Oni a Rakusane poznaji cesky prizvuk, to rachotive "r" a typicky melky "umlaut"..
To vsak neznamena, ze kvuli pitomym cechackum zavrhuji vse ceske, jako p.Krystlik. Ja totiz nemam zadny mindrak, nebo utkvelou predstavu, ze Germani jsou nutne vyspelejsi nez Cesi. Oni Nemci take maji mezi sebou pitomce ...
K tomu cernochovi.
V texaskem Galvestonu zpival nejkrasneji ceske pisnicky-haslerovky nejaky cernoch Lojza, ktery byl vychovan jako sirotek v ceskomoravske rodine. Hral na tahaci harmoniku, miloval Masaryka, Sokol, Babicku od BN, ceskou kuchyn a pivo, zkratka Cech jako poleno, akorat byl velice tmavy...:-)
Ciliz Cech je u mne ten, kdo do ceske kultury perfektne zapada...
P.S.: Tolik nezalezi na tom, ze v obrozenectvi si intelektualove to Cesstvi kreativne vylepsovali a historii mythicky rozsirovali...:-)
Hm, mělký Umlaut je eufemismus pro žádný.
Vy jste ten nejsmutnější druh Čecha - Čech sebemrskačský, který se vzhlédl v jiném národu něco jako E. Moravec. Ale tím jste vlastně nejtypičtější Čech I.
Yossi
Nemám žádnou potřebu s Vámi diskutovat, žádné argumenty kromě pocitů (zejména zapšklosti), jsem na Vaší straně v téhle diskusi neviděl, takže jsem pouze vyjádřil svůj názor na Vaši osobu. Zobecňování na Čechy a Němce a snahy o nějaké všeobjímající definice a hodnocení mi je prostě cizí.
Otto:
Co to je ten vlastenčík? Ale jinak nejsem Čech I, II, ani III.:P
Yossi
ROFL, a to jako čím? Že Vás považuji za debila (když už tedy ad hominem, tak pořádně), no to můžu i bez toho, abych byl Čech a nacionalista. Nikde zde neobhajuji žádné češství ani nic podobného, v mnohém mám podobné názory jako pan Pecina (i Když u toho Porsche to očividně přestřelil, protože ten se patrně nepovažoval ani za toho Čecha II), ale u něj vidím ještě aspoň jakou takou snahu o objektivitu a nezaujaté hodnocení, u Vás je to cílené a programové zesměšňování a napadání všeho, co si nadefinujete jako "české" a oslava němectví, což je typicky české u všech vykořeněných Čechů. (Vtipné na tom je to, že žádné češství ani němectví neexistuje, a Vy tou podporou němectví jen podporujete v lidech to češství.)
Yossi
Nejsou v tom sami. Spisovný jazyk dodnes nezvládli německy mluvící Švýcaři a menší část Bavorů v horských oblastech Dolního Bavorska, zejména u českých hranic.
i Vás se týká můj dnešní přípis Daniele z 19:46. Jako naturalizovaný Käsekopf jste zajisté citlivý na skutečnost, že jste allochton. Proto ten výrok o mé "nevychovanosti a sprostotě"! Račte mi ukázat, jak se ony Vámi mně přisouzené vlastnosti, uplatnily v mém dnešním přípisu z 12:07, na který reagujete!
TK: Proč se o nizozemštině vyjadřujete s despectem a proč označujete Holanďany hanlivým názvem? Jenom proto, abyste přátelsky štouchl do Vodníka?
Kerel H
Yossi, takto jako Vy reagují pouze čeští nacionalisté: "Vy jste ten nejsmutnější druh Čecha - Čech sebemrskačský, který se vzhlédl v jiném národu něco jako E. Moravec." Nikdo jiný k takovému závěru nemůže dojít. Kromě toho Emanuel Moravec vůbec nebyl flagelant. Váš nacionalismus je implicitní. Každému nacionalistovi chybí toho hodně z ratia - je tedy idiot.
Heh, můj nacionalismus je asi tak implicitní, jako Váš neonacismus.:)
Yossi
Holt výroková logika Vás očividně obešla obloukem, tož to pak nemá smysl jakkoli debatovat.:D
"K nalezení v archivu NevPsa."
Není nad kvalitní zdroje. To je fakt moc.
Yossi
No a?
Imbecil Krystlík neovládá latinu, přesto ji používá ("Qui bono"), neví nic o PCB, přesto o nich otevírá diskusi, běžně lže, když je mu to dokázáno, tak se najednou z diskuse vypaří a je ticho po pěšině. Případně použije argument typu "český blbec". A Pecina ho nechá řádit, přestože leha by za to samé už dávno mazal jako pominutej.
Argumentujte laskavě a nežvaňte!
Ottonovi:
Ono přecházení prostých lidí do spisovné němčiny svědčí o kvalitě rakouského školství. Bavoři se mnohdy nikdy nenaučí spisovný jazyk, o německých Švýcarech raději pomlčme. Všichni však rozumějí spisovné němčině, protože se dívají na televizi. Tlak na používání spisovného jazyka v Německu a Rakousku je silný, je to znak vzdělanosti dotyčného. Srovnejte s obecnou češtinou vzdělanců v Česku!
někde jste tu psal o intelektu. Vám by v tomto případě postačil intelekt srovnatelný s tasemnicí. Ta alespoň rozezná své vlastní články.
To je, řekl bych, úplná katastrofa. Myslíte si, že mluvíte s dlaždičem či zedníkem.
To je naprosto neoddiskutovatelny fakt, -Tomasek Pecinu maze prispevky, ktere se mu nehodi do kramu, ale zase je to jeho kram , zbozi si subjektivne vybira a kdyz chce prodavat sunty, toz at prodava sunty, je to jeho vec.
Je to ale i zabavne, protoze ti , co se pousteli do mne a do leha s vehemenci obrovitou ted dostavaji kapicky sve mediciny. ...Tomas Krystlik je zarputily hulvat a chodi okolo s mokrym hadrem, komu pak asi da pres jeho cesko- nacionalistickou, nevychovanou drzku tentokrate ????
Mne ne, ja jsem za vodou...:-)))))))
podle mne je každý povinen používat svůj intelekt, tedy, předložím-li fakta, vzít je v úvahu. Může pak přednést protiargumenty a pokusit se má tvrzení vyvrátit. To očekávám od všech. Alespoň v diskusi v tomto blogu.
Rezignuje-li někdo na své kritické myšlení a vyřítí se proti mně bez argumentů nebo iracionálními bláboly, což je podmíněno jeho, byť utajovaným, nacionalistickým postojem, nezbývá mně ony protiargumenty od něho opakovaně vyžadovat, nebo cosi konstatovat o jeho intelektových schopnostech. Nekoriguje-li ani pak své chování, následuje povzdech o vhodnosti mokrém hadru přes ústa.
Tím je též ono Vaše přirovnání o prodeji šuntů, hulvátovi a o mokrém hadru, který nedosáhne přes oceán.
1) jakýmkoli nesouhlasem se zjevenou pravdou pana K.;
2) siderickým kyvadlem.
Yossi
ja prece nepopiram vase historicke poznatky, jen kritisuji nevyvazenost a zaujatost proti vsemu, co je ceske , jako by Cesi byli dablovo plemeno...Zcela urcite ne vsichni...:-)
Konkretne mne irituje ne Vase fakticke tvrzeni, ale vynechavani urcitych faktu. Neuznavate a nevidite ceskou statecnost tam, kde je. Ukaz tak vzacny, ze nesmi byt ignorovan. Prikladem bud treba operace Anthropoid..Napsat, ze to bylo cele zpackane a bridilske pocinani , vsechno spojene s vysadkari zaujate kritisovat, bez ohledu na obeti kluku, co svedomite plnili poslani, - i kdyz od pochybneho vedeni - , to je proste dryacnicky a neuplny vyklad historie.. To pak jste takovy historcik (stejny jako vlastencik), co zase nam emigrantum vycita, ze "Amici vyvrazdili Indiany".
V Nemecku, ktere davate za vzor, nikdy neshazovali ceske dejinne udalosti, ani kupodivu moc nehartusili na J.Zizku, co jim tam loupil a vrazdil. .To by bylo zasluzne badani, zjistit, kolik nemeckych obci a klasteru husite vypalili...
Spinavym mokrym hadrem se v socialistickem lahudkarstvi pres noc pokryval syr Emental, aby se pekne nacucal a nasledne vice vazil...:-)
Dale Cooper
zřejmě jste nezpozoroval, že lidé, kterým se nelíbí mnou předkládaná fakta a argumenty, se nezmohli na to je zpochybnit, vyvrátit. A nelíbí se to českým nacionalistům, i těm, kteří vystavují na odiv svou nacionální indiferentnost. Je to jasně rozeznatelné v jejich odpovědích - někdy pouze implicitně. Místo uvedení protiargumentů - když podle Vás "pracují s jinými fakty a informacemi", proč je neuvedou? - mně vytýkají leccos, co s předmětem debaty nesouvisí, s cílem mou osobu dehonestovat, diskreditovat. Nemají-li protiargumenty, ať se do debaty nevměšují.
Nejpravděpodobnější důvody atentátu:
1. Beneš si od něj slibovat následný teror, počítal s minimálně 50 000 mrtvými, což mělo podle něj povzbudit domácí odboj k významnějším akcím, než bylo přeřezávání brzdových vagonových spojek nebo ničení telefonních budek. Odvetné popravě 10 000 Čechů zabránil u Hitlera K. H. Frank a další rozkaz zastřelit 30 000 Čechů obešel. Jak, není známo.
2. Hlavní důvod byl, jak Beneš připomněl v depeši z 15. 5. 1942 domácímu odboji, tento: „Prorazí-li (Němci) až na Kavkaz, bylo by to vážné... V tom případě bych čekal ze strany Německa na návrhy na nerozhodný mír... jsou však dnešní poměry v protektorátu... tj. spolupráce s Němci, Hácha... protektorátní vláda... velkým zatížením, ne-li velkým nebezpečím. V takové situaci by mohla také u nás být žádoucí nebo nezbytná akce násilná, sabotáže, manifestace. Bylo by to mezinárodně pro osud národa pro případ nějakých takových jednání buď ulehčením, nebo dokonce záchranou, i kdyby to stálo velké oběti“. Beneš se mohl něco dovědět o předchozích německých mírových návrzích Velké Británii, ve kterých Německo hodlalo odškodnit všechny země poškozené válkou s ním (ne však SSSR), restituovat všechny jím okupované země, u Polska jen části pod německou správou, s výjimkou českých zemí, které měly zůstat součástí říše.
Když o tom, Danielo, nic nevíte, nepište.
Dale Cooper
Tuhle heydrichiadni versi p.Krystlliku uz jsem od Vas cetla asi 3x, akorat jste tentokrate pozmenil poznamku o K.H.Frankovi. Prvni byla dramatictejsi , ten detail o tom , jak K.H.Frank u Fuhrera primo ORODOVAL za Cechy a tim znacne zmirnil pocet popravenych.. . Pak vzdy nasledovalo "nestranne" vysvetleni, ze Frank nechtel Cechy zbytecne stvat, pac by pak nepracovali dost radostne...
Jak uz jsem psala, nazory a hlavne interpretaci historie a la T. Krystlik si nekdo musi "koupit" a mam dojem, ze to Cesi nebudou...:-)
P.Krystliku, pro studium ceske mentality bych doporucovala dilo B.Hrabala. ...To myslim bez legrace...
Tem co "mudruji" o Heydrichovi bych doporucil historickou studii od G.S. Grabera nazvanou "The life and times of Reinhard Heydrich", zvlaste 12. kapitolu "the Assassination".
Chcete-li zůstat hloupou českou nacionalistickou husou, tak Vám v tom asi nikdo nezabrání.
K přípisu Ottonai:
Navíc z auta vystupující Heydrich neměl ani zásobník v pistoli, musel nejdříve vyjmout zásobník z pouzdra a zastrčit. Jeden z atentátníků se musel prostřílet českým davem vystoupivším z tramvají, který ho chtěl zadržet - viz peněžní odměny asi 80 Čechům za pomoc při dopadění atentátníků.
Myslím, že se dožiju doby, kdy budou Gabčík s Kubišem prohlášení za teroristy a přehrada přejmenovaná.
Na každého z nacist. pohlavárů něco věděl a měl, proto ho mnozí nenáviděli. Těmto odpůrcům RH parta soukromníků kolem Beneše paradoxně pomohla.
Uz leje, leje....:-)))
Zdiskreditovani kritika poradu Ceske dejiny na TV...
...To je zase radosti u oponentu.....
-----------
Nahodou atentat na Heydricha a dozvuky zmenily situaci v okolnim svete tim, ze si najednou lidi vsimli, co se deje v protektoratu. A nebyl to hezky obrazek.
Lidice a nasledujici vrazdici teror pak poslouzil jako obracena propaganda, dulezite, pac nekteri, pomeru neznalych Americanu nacisticky rezim a Hitlera patricne neodsuzovali.
Bylo to zbytecne ? Nevim, ale atentat popostrcil valecne dejiny.
Byla to jedinecna prilezitost zarlive nacisticke elity, jak se chopit situace a RH otravit sepsi na Bulovce ? Toto je docela mozne scenario a nepotrebuji k tomu pripadny "osviceny:" vyklad pidi- pseudohistorika Tomase Krystlika..
Atentat jeste dlouha leta slouzil komunistum jako propagandisticka hul a strasak na pracovni masy..
Toto je thema, ktere slouzi i dnes v odhadovani narodniho pudu sebezachovy...Na nizky pud , ba demoralisaci ukazuje shazovani a bagatelisace tech nekolik malo hrdinu, co Cesko ma...Pro lidi zijici jinde velmi poucne...
Vazeny pane Krystliku,
a co ten mokry hadr ?
Dovolila bych si navrhnout, abyste si s nim vytrel Vasi necistou p......papulu..
Inteligentní pozorovatel si z toho učiní představu ani ne tak o statečnosti současných elit, nýbrž hlavně o kvalitě tolik oslavovaného protinacistického odboje v Protektorátu,
Odbojové nasazení nemíním moc diskutovat, ono se nám to tady v teple pěkně žvaní, když nám nic nehrozí. Většina těch, kterými tak ostentativně pohrdáte, byla ochotna se bránit se zbraní v ruce a nebýt Mnichova, asi by i padli. Jestliže vyklidíte alespoň teoreticky hájitelné pozice, odevzdáte vlastní zbraně, tak nač pak běhat po lese s flobertkou...
Vidíte to špatně - GOGO. Bojové nadšení nebylo tehdy v září 1938 takové, jak se s oblibou v Česku stále říká a za celou situaci nemohlo žádné jednání v Mnichově. Postoupení území s nadpoloviční většinou německy mluvícího obyvatelstva Německu byl důsledek politiky 1. rep. ČSR, která byla prakt. státem Čechů, ve kterém byly jeho národnostní menšiny pouze trpěny.
Je potřeba si uvědomit, oč v případu šlo.
Ferdinand Porsche měl v obci svoji expozici a v ní právě zmíněné vozy. Není tedy pravda, že by domorodci hleděli skrz prsty na jeho kostruktérský věhlas. Celý mediálně znetvořený spor byl založen na tom, zda má být nějaká oslavná vítací tabulka na ceduli obce Vratislavice, která by přijíždějící řidiče upozorňovala na tohoto rodáka.
Ať už byly skutečné motivy odpůrců jakékoliv (a já si dovedu představit i zcela konservativní postoj, kdy např. chci mít provedení cedule prosté všech jmen a atrakcí ... myslete si co chcete, ale já bych nehlasoval pro ani kdyby se nám v obci narodil sám Havel), argumentovali tím, co jim připadlo nejpádnější - páně Porscheho esesáckou minulostí. Nakolik to bylo upřímné a nakolik to byl kalkul se ani nikdo nedozví, ono to v těchto aktivistických kruzích už tak chodí - umírnění jsou brzy umlčeni a největší vliv mají extrémisté.
Dalšího dění se chytily osobnosti mediální reality a tu si přidali něco o esesmanech, tamhle se někdo obořil do národnostně neuvědomělých Čechů a výsledkem bylo (kromě spousty mimózních, byť zajímavých komentářů), že se kauza dostala až do webových browserů vedení v Zuffenhausenu a to poručilo odvézt auta i z toho pamětního domu. Tumáte, když si Ferdinanda dostatečně nepovažujete!
Nyní očekávám další vlnu vášní v duchu "mezinárodní ostuda Čechů". Přitom by to byl docela normální lokální spor o provedení značení na vjezdu do obce, což je plně v kompetenci místího zastupitelstva. Nebýt lovců senzací a národních uvědomovačů/zatracovačů, zůstalo by u toho, občané by se zhádali na zasedání, maximálně by si uspořádali referendum a ať už by tu tabulku na značce nechali nebo odstranili, téměř nikdo by si toho nevšiml. Vy si snad všímáte těch cirkusů, které řadu obcí "zdobí"?
Zajímalo by mne, jak by se k věci postavilo zastupitelstvo Zell am See, kde spočívají ostatky našeho hrdiny. Zdali by tam někoho napadlo dát na ceduli s názvem obce tabulku s informací o posledním odpočinku pana Porsche. A kdyby ji třeba později chtěli sundat. Jestli by se vířila debata o zaprděnosti, nacionalismu atd. Zdali by se vášnivě řešilo, zda byl pan Ferdinand Rakušan, Němec, Říšský Němec a co z toho plyne pro celý region či snad potažmo celý rakouský národ.
Můj osobní názor je tento:
1. zejména v otázkách památníků a oslav je na místě uměřenost a velký kus konservatismu. Jinak hrozí neustálé přejmenovávání ulic, náměstí, obcí, škol a jánevímčehovšeho podle aktuální módy.
2. Je vhodné držet se v maximální míře realistického přístupu a zdržet se excesů a nafukování. Nedělat z toho člověka něco, co nebyl, protože to jedna působí směšně a taky to devalvuje jeho skutečný přínos. Zatímco dříve se tam zajeli podívat jen automobiloví fanoušci, kteří Porscheho přínos oceňovali, dnes si tam budou dveře podávat nablblí aktivisti, kteří ani netuší jak funguje spalovací motor. O to víc se ale budou rvát za toho svého Ferdinanda.
3. Hodnotit a přistupovat k věci pokud možno podobným způsobem, jako ona osobnost. Jde-li o národního buditele, je možné zdůrazňovat nacionalistické prvky. Jde-li o konstruktéra, který se narodil jako Rakušan, nějakou dobu žil coby občan ČSR, sám se považoval za Němce a českého občanství se sám vzdal v roce 1935 s tím, že v ČSR již dlouhou dobu nepobýval a lze se domnívat, že otázky národnostní u něj nehrály moc důležitou roli, nač se proboha hádat o to, zda to byl Čech číslo. I, II nebo X. !
Já si naopak myslím, že je to reálně vzato mnohem běžnější situace, než mít rodáka v např. světoznámého chemika s životopisem Matky Terezy.
Nemáte pocit, že už i ta katolická církev má na své svaté menší nároky než dnešní mediální scéna na běžné rodáky a jejich sousedy?
To, že se kdesi narodil někdo, kdo pak někde jinde vymyslel třeba lodní šroub - to je prostě náhoda a současníci na to neměli žádný vliv ani zásluhy. Nikde nepíšu opak.
Historická paměť - jednak by se mělo jednat o paměť a ne o manipulaci a zveličování a potom o zasazení do historického, geografického, kulturního a hlavně faktického kontextu.
V tomto bodě se lišíme, mně, coby technikovi jsou bližší odkazy významných lidí než jejich sochy a busty. Mne mnohem víc potěší, když budou mít absolventi ZŠ alespoň hrubé povědomí o darwinismu, než o tom, kde má Darwin sochu a jak vypadal. Raději představu o funkci parního stroje a tušení co je Carnotův cyklus a limita účinnosti, než halasné označení "století páry" a víra v motor na vodu. Méně zploštělých celebrit, více znalostí.
Zkuste dnes stavět pomníčky s andělíčky nebo panenkou Marií. V Polsku to dělají, klidně i na zahradě, vypadá to děsně kýčovitě, ale možná za nějakých 100 let to bude historiky nově vyloženo a tito svatí trpaslíci budou restaurováni.
Sochám a pojmenování se v zásadě nebráním, ale není nic horšího, než zajímavý člověk uchopený bláznivou smečkou aktivistů posedlých glorifikační mánií a ochotných znechutit jinak zajímavou osobnost všem okolo.
Pro druhý extrem, fanatické oslavování rodáků s různými trachakcemi, mávajícími školními dětičkami atp. rozhodně neplaiduji (a už vůbec nepodporuji jejich komercionalisaci po vzoru "pražského" Kafky), ale také bych nerad, aby se česká krajina stala prázdným, anonymním prostorem mezi paneláky, montovnami, sklady a bensinkami.
Snad jen TGM máme v republice trochu víc, ale to holt je pozůstatek první republiky a následného přejmenování na něco Leninského, což se pak muselo vrátit zpět. Včera jsem se shodou okolností bavil s jednou Němkou o situaci s Karlem Marxem a jinými velikány ... aktivistických ignorantů je všude dost.
V tom článku ještě zmiňujete Nymburské gymnásium. Nymburčané jsou vůbec zajímaví.. svůj sportovní oddíl si pojmenovali "Nymburské svině". Já nevím, kolik gymnásií tam mají a jak moc je potřebují odlišit. Jestliže má ale ta škola dobrou pověst pod stávajícím názvem, škoda měnit násilně značku, nemyslíte?
Hrabal navíc nebyl zrovna moc na nějaké pomníky, tak se ani nedivím, že se k tomu postavili poněkud odmítavě. Ale o tomto na rozdíl od aut nevím vůbec nic konkrétního (ale to vy asi taky ne), tak nechci moc spekulovat.
Ad Nymburk: To, co píšete, ale není jejich argument, oni tvrdí, že si Hrabal takovou poctu nezaslouží, protože byl lempl.
U těch kauz jako v Nymburce jde velmi často o to, že jedna skupina cosi prosazuje a druhá chce zachovat stávající stav. Z nějakého důvodu ta konservativní strana cítí potřebu argumentovat, jako by "důkazní břemeno" bylo na jejich straně.
Je to docela mor, když např. chce nějaká těžařská firma otevřít důl 100m za posledním domem obce a jaksi nestačí, že jsou všichni proti, že chtějí zachovat stávající stav. Ne, oni jsou nuceni okolnostmi a úřady se hájit a vymýšlet argumenty proč ne .. prašnost, hlučnost, doprava ..a samozřejmě je spousta znalců, co mají razítko a těžařům potvrdí, že takový důl naopak přispěje k druhové pestrosti a dopravu ještě zklidní a tráva bude mnohem zelenější.
Nevím, jestli je to případ Nymburských, ale já si dovedu představit situaci, kdy aktivisti s plamínkem v oku chtějí přejmenovávat stávající značku, nikdo jiný to nechce, ale když neřekne proč ne, tak tahá za kratší konec. Takže se hledají osvědčené "důvody" - buržoazní původ, spolupráce s nacisty/stb, členství v KSČ/NSDAP .. nebo špatný životní styl (špatný příklad mládeži).
Já to vidím tak, že kdyby Hrabala netlačili násilím, tak se o něm nikdo z odpůrců nebude vyjadřovat ohledně jeho školních známek.
Mimochodem, gymnásium, kam chodí moje děti, má jednu celou chodbu plnou podobizen bývalých absolventů, některé z nich znám i já a dobrou půlku z nich považuji za významné osobnosti. Přesto bych nechtěl, aby se škola po komkoliv přejmenovávala. To bychom se hnedle dostali do situace, jak jsme zaprdění, že nechcem pana X proto, že to byl Žid, pana Y že by Němec, nebo sexisti, když nám nevoní paní Z. Člověk si může vsadit poslední korunu na to, že vždycky se takový mamlas najde.
Takže já v tomto držím palce Nymburským, ať si udělají podle svého a nic nedají na přechytralé přespolní, kterým je po tom velké nic.
Samozřejmě, jsou případy, kdy je přejmenování nebo jiné využití jména chucpe, což je právě případ F. Porsche a dalších slavných sudetských Němců (nejdřív vyhnat a okrást, pak komerčně využívat), ale u Hrabala mi připadá naprosto přirozené, že se škola, kde studoval, bude jmenovat podle něj. Hrabal není žádný anonymní pisálek, ale spisovatel, který je přeložen snad do všech jazyků, co jich existuje, a spolu s Kunderou a Haškem je téměř jediným českým autorem, kterého ve světě skutečně znají a čtou.
Argumenty jak od Kryslicka, ne jak od matematika ...
Fakt trapný úpadek.
RSS kanál komentářů k tomuto článku