Optických klamů/ilusí je plný Internet (mým oblíbeným je tato tanečnice, která se jeví otáčet buď jedním nebo druhým směrem), přesto člověk občas narazí na něco, co nečekal.
Rozhodl jsem si změnit barvy na osobním webu. Přitom jsem trochu experimentoval s logem, které jsem měl v úmyslu učinit na tmavém podkladu barevně tlumenějším, a dospěl jsem k zjištění, s nímž jsem nepočítal. Prohlédněme si tuto serii polí:
Obě písmena loga v posledním poli mají stejnou barvu, jsou zcela černá, a přitom se oku jeví T
jako tmavohnědé a P
jako tmavomodré, a to jen proto, že mozek očekává, že T
bude modré a P
červené, jak je zvyklý.
Ještě zajímavější, i když slabší a přechodný, je předposlední řádek. Logo má opět stejné barvy (ve skutečnosti jsou to jen obrysy), přesto se T
jeví o něco světlejší než podklad, kdežto P
o něco tmavší.
Pokud někdo bude obrázek prohlížet zdola nahoru, efekt by neměl vidět, a je možné, že ho zpozoruje jen člověk, který s logem pracoval delší dobu, takže jeho mozek barevnou podobu loga fixoval, a pro mé čtenáře bude neviditelný.
Komentáře
Ale třeba je to monitorem.
Anebo se můj mozek nenechá tak lehko oblafnout jako mozek teoretického fyzika s IQ 190.
Ja jsem efekt v predposlednim poli videla tak, ze vrchni cast "T" byla pro zlomek vteriny modra a cele "P" melo cerveny nadech. I po ustaleni pohledu na mne obe pismena TP pusobi svetleji nez okolni barva.
Kdybyste nenaznacil, pane Pecino, ze jste si zvolil hnedy podklad pro vas web, tak bych to tak lehce neuhadla, neb ja vnimam webovy podklad jako nejtmavejsi cervenou--burgundy. Moje oko vyzdvihuje vzdy cervenou nejvic a hneda barva je komposice zlute, modre a cervene...
Stary pane, troufnu si napsat, ze vy zase mate cit pro celkovy kontrast, udernost predmetu. Na jedne fotce ze Spanelska (Morella?) se vam povedl nadherny protiklad svetla-stinu a objektu, nejake zlatohnede hradby, stin a nad tim vsim blankytna obloha. Tvrda architektura a ostre linie versus nebe nacechrane bilymi mraky, velmi hezke...
Fixace je tedy prokázána. Experimentoval jsem teď večer s efektem asi hodinu a zdá se, že mám jasno. Toto logo jsem si namaloval cca před 10 lety a od té doby si ho mozek v těchto barvách fixoval, a když ho vidí, automaticky ho kompensuje. Kompensační iluse je běžná, ale normálně nastává na základě kontextu, ne na základě barevné paměti.
Hm, to už jsem si taky všiml, jak jsou moje fotky na některých zasraných laptopech "vyblité" :o(
Desktopem jsem minila vsechno--modem, monitor, klavesnici a mys. Po americku to prijde v obrovske bedne-package, u mne navic s cervenou masli, vse je pohodlne pripravene-chran buh neco programovat. Kabely jsou oznacene stejnou barvou se zastrckami, staci barevny intercourse a voila! je hotovo..
Mezi browsery Mozilla-Firefox a Int.Explorer 7 nevidim rozdil.
Jestlize si pan P. sam vymyslel sve logo, pak TP vidim jako stvoreny symbol a ten se v mozku fixuje prvne kontextem-formou, posleze barvou. Zafixovany symbol se pak sjednoti v kontextu a vybarveni v jednotny celek a je takto pozdeji vyvolavan. Alespon tak to je v klasickem vytvarnictvi.
Teoreticky pak muze nastat zrakovy Pavlovuv reflex, kde mikronuklearni pejskove v mozku-pameti pri pohledu na logo TP ocekavaji specificky zbarevne zradylko....:-))
Asi jako Lynch, když vycházeli z kin totálně zmatení lidé po Lost Highway.
Nesýčkuj, nerudný kmete! Neměl jsi náhodou vzdáleného předka jménem Jeremiáš?
Pane Pecino
ja ty barvy tedy vidim zcela obracene.:-) Mne se jen pro zlomek vteriny jevilo modre T a cervene P, sice vice v predposlednim poli, ale i na okamzik v poli poslednim, u cerneho TP.
Komplementarni snad znamena doplnujici?
Jiste, mozna vase oci- mozek ty skutecne barvy prehazuji, to nevim.
Ale ja vidim rozdil i ve vasich webovych fotografiich. Zde vlevo je fotka lepsi kvality, vice tmaveho kontrastu oproti fotce na Paragrafu, kde jste vybledly a oblicej proto pusobi rozsireneji. Schvalne jsem si dala (za ucelem zkoumani fixace) tyto identicke fotografie vedle sebe a vas oblicej se meni...:-)
Oldřich
Zadne cross-breeding.:-)
Pod komplementarni barvou rozumim barvu, ktera je na kulatem barevnem diagramu v oposici. Neni mozne, alespon v malirstvi, miti modrou a cervenou v opozici, neb kolo je rozdeleno na tri zakladni dily primarnich barev. Zluta, cervena a modra. Primkova opozice jedne barvy je tedy mozna jen s odstiny ziskane DVEMA smichanymi primarnimi barvami.
Komplementarni barvy podle me teorie jsou
cervena versus zelena (komposice modre a zlute)
modra versus oranzova(komposice cervene a zlute)
zluta a fialova(komposice modre a cervene)
Jestlize rozumim slovu komplementarni jako "doplnujici" pak moje oci nikdy nemohou vnimat originalne zafixovane modre "T" za pozdeji predlozene, (jine barvy "T") za tmavohnede, ale vzdycky za tmavomodre...
Jinak ta tanecnice, na kterou odkazoval pan Pecina se toci pri pohledu shora proti smeru hodinovych rucicek.
Pan Pecina nas nejspis vsechny jen taha za nohu.
Spíš slepého mládence.
Lidský mozek pracuje tak, že pravidelné zrakové vjemy tlumí a zvýrazňuje nepravidelné. To si snadno ověříte tím, že se na svůj byt, kancelář nebo jiné prostředí, které důvěrně znáte, podíváte v zrcadle nastaveném tak, že obraz bude otočený o 180°: všechny barvy se vám najednou budou jevit mnohem výraznější, než když se na ně díváte obvyklým způsobem.
To znamená, že když je mozek naučen, že "T" v logu je vždy modré, automaticky potlačí modrou složku, a tedy když mu najednou předložíte černé "T", "vidí" ho ve (fysiologicky) komplementární barvě, což je tmavě purporová. Podobně "P", které by mělo být červené a je místo toho černé, uvidíte jako odstín, který neumím česky správně pojmenovat, možná tmavě olivová (anglicky je to teal).
Jinak ta tanecnice, na kterou odkazoval pan Pecina se toci pri pohledu shora proti smeru hodinovych rucicek.
To je jen vaše iluse, stejně tak se může jevit jako rotující v opačném směru. "Přepnout" mozek ale není úplně jednoduché, pomůže nejdřív většinu silhouety zakrýt.
Spíš slepého mládence."
Já sice nevím, jak spí pan Pecina, ale pan Vodník mi více připomíná Nátana.
Ani Jeremiáš, ani slepý mládenec, ani Náthan...
To mate pravdu, poprve to trvalo dlouho, pak uz to bylo jednodussi, ale toci se na obe strany.
Ja spis hledal, ze v tom bude nejaky trik, kde se da zjistit, kam se vlastne toci. Nejdriv jsem si myslel,ze je to pres prsa, pak pres centrum jejiho osvetleni, pak pres jeji stin dole.
Jedna vec tam ale hapruje a to je ten stin te jedne nohy, ktery jede zprava doleva. To nemuze byt jeji noha.
Neberu vam vase iluze, vse je relativni..
Nemyslel jsem tím, že citujete Nátana, ale že jste jako on.
RSS kanál komentářů k tomuto článku