Již více než týden je ve funkci poradce ministra školství Ladislav Bátora, veřejný nepřítel číslo jedna. Každý den vyhlížím z okna, kdy se před základní školou v naší ulici začnou rotit davy chlapců a dívek, již oděni ve vlastenecké kroje, sborově hajlujíce a pějíce Čechý krásné, Čechy mé
, počnou podnikat nájezdy na romskou populací osídlené domy v okolí. Zatím však nic, žádná viditelná změna.
Co se v minulých týdnech odehrálo a co lze souhrnně označit termínem bátoriáda
, je možná vůbec nejvýraznější polistopadovou manifestací jevu sociology nazývaného morální panika. Nebezpečí, ať skutečné nebo zcela virtuální, je zveličeno do té míry, že se domněle stává, naprosto disproporčně, společností nejvíce diskutovaným a obecně vnímaným, hlavním a nejzásadnějším problémem dané doby; v historii bylo důvodem morální paniky příkladmo obvinění z čarodějnictví, moderním příkladem může být pedofilie nebo politický extremismus.
Funguje tu kladná zpětná vazba: protože je nebezpečí tak bezprostřední a závažné, je třeba nasadit do boje s ním mimořádné prostředky, a ty zase pomohou odhalit latentní zdroje nebezpečí tam, kde jsme je předtím netušili. Myslím, že není třeba ve výkladu pokračovat, známe to asi všichni, ostatně morální paniku zpodobnil výtečně Otakar Vávra v Kladivu na čarodějnice.
Do vyhánění Bátory se zapojili ti, na jejichž racionalitu bychom ještě před dvěma měsíci vsadili krk. Například Liga lidských práv, doposud politicky neutrální občanské sdružení, které se nebálo postavit za příznivce Dělnické strany, když vloni po jednání o rozpuštění strany utvořili před NSS spontánní demonstraci a policie je neoprávněně rozehnala. Bátoriáda ale byla na mladé a naivní ochránce lidských práv příliš silnou kávou, a tak podpis jejich představitelky nalezneme pod hloupoučkou výzvou české sekce Amnesty International. Ostuda je to velká a ztráta dobrého jména patrně nevratná; je nicméně jejich, ne naším problémem.
Naším problémem je ovšem primitivismus a excitabilita velké části české společnosti, která je, zdánlivě nepoučena dějinami, schopna ztotožnit se s iracionálními tvrzeními iniciátorů a udržovatelů morální paniky, a stejně snadno, jako se dnes davy
identifikují s požadavkem odchodu L. Bátory ze státní služby, mohou se zítra ztotožnit s čímkoli podobně pomýleným. Nikdo z nás neví, kdy a kvůli čemu se i on sám stane novým Bátorou
.
Nejde tu proto o věcnou
stránku kontroverse, ale o to, jak snadno je dav manipulovatelný. Stejně jako v případě bátoriády se vytváří a udržuje při životě morální panika boje proti extremismu, jejíž je bátoriáda větví (v našem městě náckové
prostě pochodovat nebudou, a je úplně jedno, že na to mají z ústavy právo!), pedofilie (pedofily je potřeba doživotně isolovat, anebo přinejmenším vytvořit jejich jmenný seznam, který bude každému přístupný na Internetu!), pervasivní romské kriminality (do té čtvrti by se žádný Čech neodvážil, a kdo tam bydlí, musí být už proto zločinec), nebo potenciálně třeba risika imigrantů, kteří berou českým dělníkům práci a je proto ospravedlnitelné podpalovat jejich ubytovny.
Bohužel, uplatnit ve vypjatých situacích kritické myšlení je schopen málokdo, většina pravidelně dává průchod davovým instinktům, jež sice poskytují prvotní euforii, avšak tu posléze nevyhnutelně střídá pocit zahanbení a racionalisace, hledání dostatečně konejšivé sebeomluvy.
Důležité upozornění!
Policie České republiky a šéfcensor Ústavu pro studium totalitních režimů Jaroslav Čvančara varují: citovat jakékoli texty z tohoto blogu způsobuje vážné risiko trestního stíhání! Četba na vlastní nebezpečí!
Bátoriáda a poučení z ní
- Autor: Tomáš Pecina
- Kategorie: Politika
- Počet zobrazení: 2763
Komentáře
Já si myslím, že ty různé "bátoriády" budou mít jenom ten efekt, že se lidé o Bátoru nebo jiného zlého extremistu začnou zajímat a zvyknou si na ně a dokonce začnou zkoumat jejich názory. Myslím, že V.T. kdysi rozumně vyzývala k tomu, aby se nepsalo o Vandasovi a jeho partě, ale ke své škodě nedokáže být konzistentní a vždy znovu a znovu podléhá svodům aktivismu.
Morální podnikatelé bojují s extrémisty. Tento pojem, stejně jako například demokracie či socialismus, je přetížen tím, že mu různí lidé dávají poměrně odlišné významy. Já jej budu používat jako neutrální pojem – bez morálního hodnocení – pro hlasatele názorů, proti nimž většina považuje za nutné mocensky zakročit tím, že je nepřipustí do veřejné diskuse nebo je dokonce trestně stíhá. Rovněž je třeba zdůraznit, že se jedná o politologický/sociologický pojem, tedy mimoprávní (extralegální).
Když se podíváme do historie, vidíme, že za extrémisty byli často označováni ti, které bychom dnes za extrémisty nepovažovali. Pokud nepůjdeme příliš daleko, tak si připomeňme katholíky, kteří v době vládnoucího positivismu (zhruba od roku 1860 do 1920) byli považováni za hlasatele beznadějně zastaralých, „středověkých“, irracionálních a nebezpečných názorů. Proti katholictví byly v Rakousku (1868) a Německu (1873) schváleny májové zákony. Celý proces vyvrcholil hnutím Pryč od Říma (německy Los von Rom, zejména v letech 1897–1901). Dalšími historickými extrémisty byly feministky, dobově sufražetky, které na přelomu 19. a 20. století usilovaly o volební právo žen, o právo žen vykonávat svobodná povolání a další lidská práva. Jako kuriosita nám v dnešní tolerantní době připadají obavy z obecného zpustnutí mládeže v 50. a 60. letech, ať již to byli pásci, potápky a emani (anglicky teddy boys) či hippies. Morální paniky však není prost ani dnešek, se svými obavami z pedofilie, adopce dětí gayi a lesbami nebo globální změny klimatu.“
Nevím, zda toto není jen důsledkem semantického posunu v době komunismu, kdy každé "spolčení" bylo svou podstatou protispolečenské.
Nasledek, ze treba v puritanske Americe si nemohli dovolit plodit potomky bez zivitelu-manzelu, tak pronasledovali svobodne matky, jak nazorne ukazuje kniha Sarlatove pismeno.
Pedofilove jsou velke nebezpeci pro nejslabsi cleny spolecnosti a proto je na miste moralni panika, ktera vzbudi i velice tolerantni space k ostrazitosti.
To same u organizaci, ktere se hlasi k nasilnemu premenovani spolecnosti, zvlaste, kdyz se muzeme obratit na minulost, kde tyto smery nazorne ukazaly sve hruzne potencionaly.
Nekde je to L.Batora, jinde S.Palin, v dnesni dobe normalni emocialni reakce, v Cesku mozna i trochu ovlivnena kolektivnimi hysteriemi socialistickeho raje. Nemyslim si, ze hykani davu je jednoznacne spatne, v jedne rozbusce si timto spousta obcanu roztriduje a upevnuje sve nazory. Batora prece nezklidil jen negativni ohlas, ze...
To platilo vždycky. Přesto to dříve prakticky nikoho nezajímalo.
Ona to není sranda, když v blízkosti bydlí člověk, který má tyto sklony a sem tam se o něco pokusí.
Je zajímavé, že reálné jevy policie neřeší, zatímco virtuální stahovače honí.
Ono to taky nebylo tolik potřeba, protože když někdo něco takového spáchal, dostal kriminál jako řemen nebo provaz; ještě dávněji ho prostě lidi zlynchovali a nikdo se nad tím nepozastavoval, že by to snad mělo být jinak.
Je to to samé, jako by do podobné funkce nastoupil třeba Milouš Jakeš. Asi těžko by někdo staříka mohl podezírat, že nastolí jiné pořádky, ale přesto toho za sebou má dost, aby to část obyvatel znechutilo. Toť vše.
Ovšem názor opět zglajchšaltovaných médií byl a je zcela opačný, neboť Romáci byli po dlouhé době přizváni do kultu a p.Bátora se tudíž automaticky stal heretikem a mediálním psancem, ačkoli sama Národní strana byla a je jakousi "kvaziwildersovskou" stranou ze strany režimu tolerovanou (což ten druhý Pecina odůvodnil : "Myslel jsem si, že na ně shromáždíme dostatek materiálů, ale když se ukázalo, že to je jen malé uskupení, nebylo to možné") ...
Dobrou analýzu "extremismu" poskytl p. Hejlek, kupodivu člen TOP 09 (od 6.min.).
RSS kanál komentářů k tomuto článku