Ne, ne a ne, prostě říkám ne! Na Renčův film Lída Baarová do kina nepůjdu, ledaže by mne snad o doprovod požádala některá sličná čtenářka mého blogu (dodávám, že můj blog žádné sličné čtenářky nemá, a i kdyby měl, je pravděpodobné zhruba jako vítězství Balbínovců v příštích volbách, že by některá z nich nutkavě pocítila onu shora artikulovanou potřebu býti právě mnou do biografu doprovozena, pročež přípustka zůstaniž ryze hypothetickou).
Film neviděv, nemohu o něm podat zprávu formou řádné recense, pro niž by stejně bylo místo spíše na mém sousedním blogu, ale mohu se rozčílit jaksi neadresně, nad tím, jak bylo s Baarovou zacházeno, připojuje doušku, že shledávám pozoruhodnou paralelu mezi osudem jejím a tím, co postihlo Adolfa knížete Schwarzenberga, vévodu krumlovského a posledního majitele hlubockého panství.
Budiž předesláno, že v této zemi žilo před válkou jen málo lidí, kteří by byli nacisty nenáviděni tak jako právě Schwarzenberg a kteří by své názory dávali tak nepokrytě najevo. Jak podrobněji pojednáno např. na stránkách www.lexschwarzenberg.cz, když Hitler slavil své vítězství ve Vídni, nařídil [Schwarzenberg] všem svým domům, včetně prominentního Schwarzenberského paláce v centru Vídně, vyvěsit černé vlajky. Když nacisté zakázali vstup Židům do všech parků, poprvé v historii otevřel veřejnosti velké parky kolem Schwarzenberského paláce s nápisem znějícím: Zde jsou Židé vítáni
.
Přesto, ani ne dva roky po návratu z amerického exilu, kam se Adolf Schwarzenberg musel uchýlit (a odkud podporoval mj. Benešovu londýnskou vládu), musel se v důvodové zprávě k zákonu o konfiskaci svého panství (lex Schwarzenberg) dočíst:
Převodu podrobený majetek jihočeských Schwarzenbergů představuje svojí rozlohou tak ohromný komplex nemovitostí, že se všeobecně pociťuje potřeba vyřešiti vlastnické poměry k této majetkové podstatě způsobem, který by odpovídal novému duchu hospodářské a sociální struktury Československé republiky. Nelze proto připustiti, aby vlastnictví tak nesmírného nemovitého majetku zůstalo i nadále soustředěno v rukách jednotlivce, a to tím spíše, že postup správy tohoto panství v minulosti není právě nejlepší zárukou, že by majetek byl v budoucnosti veden výlučně a jednoznačně v duchu českém, když ani v osobách vlastníků není beze všech pochyb prokázána naprostá a ryzí česká jejich národnost. Dr. Adolf Schwarzenberg byl při sčítání lidu v r. 1930 – patrně svým zaměstnancem – hlášen jako osoba nepřítomná, národnosti německé. Ve sboru vedoucích úředníků jeho panství byli po celou dobu prvé republiky vynikající měrou zastoupeni vždy také úředníci národnosti německé, naposled mimo jiné na př. dva [z] pěti ústředních ředitelů.
Nacistu si z knížete arci stateční Češi udělat netroufli, ale stačilo, že byl, kýmsi třetím, nahlášen jako Němec, a zaměstnával na svém panství – jež leželo převážnou měrou v Sudetech! – nejen české, ale rovněž německé správce. Víc nebylo potřeba, čeští nacisté prokázali, že si s těmi německými nemají věru co vyčítat.
Baarová antinacistkou nikdy nebyla, ovšem vztah ke Goebbelsovi musela ukončit a Německo, kde natáčela, opustit ještě před okupací, načež po větší část války žila a pracovala v Itálii. Nic z toho, co natočila, nebylo propagací nacionálně socialistické ideologie, což se arci nedá říct o dílech takových velikánů předválečné, válečné i poválečné kinematografie, jako byl Zdeněk Štěpánek. Udělala jedinou chybu: nedokázala se dostatečně rychle přihlásit ke komunistické ideologii a zapojit do budování lepší, benešovsko-gottwaldovské budoucnosti Československa jako sovětského vasala.
Prostě, na tenhle film já nepůjdu, tuhle hloupou hru na zapomínání s nikým hrát nemíním.
Aktualisováno.
Opravil jsem faktickou nepřesnost: v koncentračním táboře nebyl Adolf, ale jeho bratr Jindřich. I jeho majetek – orlické panství – byl arci komunisty zabaven.
Komentáře
na toto zistenie nie je potrebne stracat cas sledovanim serialu
Nabízí se ale otázka, zda vůbec chodíte do kina, když máte na film požadavky historické věrohodnosti (o dodržování fyzikálních zákonů nemluvě). Mám obavy, že s takovým přístupem budete muset vyloučit většinu filmů s námětem, o kterém aspoň cosi vzdáleně víte.. tedy při vašem záběru to bude 99 procent světové filmové produkce.
Domnívám se, že je to výmysl.
Viz také dokumenty uvedené zde:
www.lexschwarzenberg.cz/documents/
Zejména dopis z 14. listopadu 1941, který shrnuje všechny možné Schwarzenbergovy "deutschfeindliche" činy, včetně úplných drobností. Nic z výše uvedeného se tam nezmiňuje. Pokud by něco takového udělal, bylo to zmíněno na prvním místě.
Nepochybuji o tom, že od určitého období Adolf Schwarzenberg zase zachraňoval Židy a volil KSČ.
A ještě později, v rámci polistopadového bontonu, zachraňoval Židy a NEvolil KSČ.
To vám přeci potvrdí každý režimní historik :)
hedvicek.blog.cz/.../...
(P. S.: dále se k thematu nebudu vyjadřovati, neb nemám zevrubně načteny schwarzenberkské anály, a nehodlám tak činiti ani se dvěma sličnými protinacistickými sudetoněmeckými čtenářkami po svém boku.)
Chemtrails nebudou?
www.facebook.com/.../602945326510203
Myslíte, že prominentnímu nacistovi by (nacisté) nedovolili, aby si nadával Hitlerovi a vítal Židy kde se dá (a pořídil o tom úřední zápis), pokud by mu to v časech příštích mělo být k (majetkovému) prospěchu? Nedomnívám se.
Ano, jsou to všechno pouze hloupé hry, správně jste to napsal…
Stále více jsem přesvědčen, že tento národ si svůj osud zaslouží.
Ještě že pár týdnů po válce to, v odgermanisovávané ČSR, vypadalo mnohem jasněji, zhruba tak jasně, jak to dnes – byť zrcadlově převrácené – vidí někteří revisionisté, kteří si svůj osud oběma hlavními stranami opomíjených napravovačů historických křivd rovněž zaslouží.
Dělat z toho utrpení Němců je poněkud demagogické, jakoby vytrhávání z kontextu(-ů). Stejně a ze stejných příčin trpěli i Češi (kupř. část mé rodiny.)
www.respekt.cz/tydenik/2016/4/dnes-je-to-nacista
RSS kanál komentářů k tomuto článku