– Haló, slyšíme se? To je pan Polák? Pane Poláku, já jsem z Oddělení nespolupracujících klientů vašeho kabelového operátora a mám tady hlášení o konsumaci reklamy za poslední měsíc. Vy máte pětičlennou rodinu, je to tak, viďte? Podle údajů z infračerveného čidla ve vašem televisoru jste ale od prvního května zkonsumovali pouze 130 minut reklamního času na osobu, a přitom obsahu tady máte skoro 80 hodin. A ještě k tomu jste měli během komerčních vstupů celých 116 minut ztlumený zvuk! Uvědomujete si, pane Poláku, že takhle by to dál nešlo? Vždyť vy jste něco jako černí pasažeri! To se nestydíte před svými dětmi, takhle z nich chcete vychovat řádné občany? Vždyť si uvědomte, pane Poláku, že všechny ty pořady, které takto bez reklamy sledujete, musí někdo vyrobit, musí se zaplatit moderátoři, herci, výprava… A co teprve zahraniční seriály nebo sportovní přenosy, máte vy vůbec představu, kolik nás to stojí? A když si budete reklamu nezodpovědně vypínat nebo odcházet z místnosti, budou na vás doplácet ostatní klienti, kteří naše reklamní vložky poctivě konsumují. Podívejte se, my máme pochopení, ještě to s vámi zkusíme a zatím vám dokonce ani nezvýšíme měsíční paušál, ale musíte se zlepšit. Zítra mezi devátou a desátou k vám přijde technik a nalepí vám na obrazovku proužek s upozorněním, jak se má klient naší kabelové společnosti chovat: snad vám to pomůže, abyste si uvědomili, jaké jsou vaše morální povinnosti. Takže zítra od devíti do deseti ať je někdo doma, prozatím vám přeji příjemný den!
(Podobnost s chováním serveru Root.cz, který před několika týdny umístil do spodní části výrazně barevnou obtěžovací lištu, která se zobrazí všem návštěvníkům stránky ze zapnutým blokováním reklamy, není čistě náhodná.)
Důležité upozornění!
Policie České republiky a šéfcensor Ústavu pro studium totalitních režimů Jaroslav Čvančara varují: citovat jakékoli texty z tohoto blogu způsobuje vážné risiko trestního stíhání! Četba na vlastní nebezpečí!
Nekonsumenti
- Autor: Tomáš Pecina
- Kategorie: Úvahy a komentáře
- Počet zobrazení: 3131
Komentáře
Ale hlavně mě pobavily jejich rady: Zatímco bych možná byl ochoten si do AdBlocku přidat výjimku pro root.cz, tak se rozhodně nechystám dát trvalou výjimku do NoScriptu pro jakýsi pochybný AdOcean (a NoScript myslím neumožňuje vázat výjimky na „kořenový“ server).
Kdyby s požadavkem na povolení JS a všeho ostatního přišel nějaký jiný web, dost možná by to právě lidé z rootu kritizovali. Když jde ale o ně a jejich příjem, rázem staví věc do polohy "děláme to pro vás, dovolte obskurním reklamním webům vše, peníze od vás přímo nechceme..." Ta situace je v logické rovině absurdní, jakkoliv je naprosto pochopitelné jak k tomu došlo. Zajímavé jsou zejména pokusy řešení v diskusi, kdy naprosto selhávají techniky možné na bulvárním plátku (technicky nelze, zeptám se odborníků, vy tomu nemůžete rozumět ... ) když čtenáři jsou dostatečně fundovaní na to, aby se vypořádali s jakoukoliv obstrukcí ze strany roota a dovedou zhodnotit technickou stránku věci, přičemž je z jejich strany zřejmá snaha napomoct řešení ... (pošleme peníze, vymyslíme filtr ...) a tohle všechno naráží na rigidní postoj redakce, jejíž členové již nedrží (obrazně řečeno) otěže ve svých rukou a zcela resignovali na možnost správy.
Myslím, že pokud root zahodí šanci se s uživateli dohodnout na přijatelném řešení, bude to jeho konec ve smyslu odborného serveru a skončí jako junk IT bulvár typu zive.cz.
cnemo
Na rootu je takto černými passagery dobrá polovina čtenářů - a to tam jsou reklamy jen krajně výjimečně nějak otravné.
Všeobecným odporem k placení za obsah se vyvinula tenhle obludný a otravný systém nepřímého placení reklamou.
Překvapuje mi že konservativec nad touto ztrátou vztahu práce a odměny plesá.
Jezovec
Reklamou financovaný obsah je výhodný pro konsumenty i producenty, protože těm druhým umožňuje prodat jednou vytvořený obsah s minimálními variabilními (marginálními) náklady konsumentům, kteří by si ho jinak nikdy nekoupili. Stesky Rootu jsou arci podobné vydavateli, který si stěžuje, že lidé insertní strany z jeho časopisu vyňali a vyhodili a nezodpovědně si četli jen obsah.
Myslím, že nikdo rootu neodpírá právo na odměnu, jen ne všichni jsou srozuměni s tou formou. Já taky nedávám klíč od domu podomním prodejcům jen proto, že místní flašinetář má s nimi nějakou dohodu a nevybírá do čepice.
Jediná věc stojící za pozornost je právě to, že padla kosa na kámen na serveru zaměřeném na technickou stránku IT.
Bohužel nakonec se asi stane, že budu číst pouze blogy, mailinglisty svobodných projektů a tu hrstku webů, které mají rozumné množství reklamy, která se dá nějak rozumě eliminovat (třeba prostým kliknutím na křížek, který je dostatečně velký a zřetelný, aby se dal trefit).
Dále si myslím, že třeba veřejnoprávní televize by neměla mít reklamu žádnou, protože to nemá být komerční médium. Je to, jako kdyby byla v diplomce reklama na zubní pastu, podobně hodně mě to uráží.
RSS kanál komentářů k tomuto článku