Zásluhou České televise podařilo se mi zhlédnout režijní prvotinu známého herce a režisera Dejvického divadla Miroslava Krobota Díra u Hanušovic (2014). V mnoha směrech je film pokračováním Čtvrté hvězdy (2014), zdařilé miniserie sitcomů o tom, jak žijeme my Češi v Praze, resp. jeho komplementem popisujícím současný moravsko-slezský, nebo přesněji sudetský, venkov.
Film není authentický ani realistický, tak jako není zcela authentická a realistická ani Čtvrtá hvězda; pokouší se zachytit a ve vyostřené, někdy až do extremu zacházející projekci předložit divákovi obecné jevy současné české společnosti. Proto lze snímku odpustit zjevně nepřesný dialekt i to, že tak totálně ekonomicky i morálně zdevastovaná vesnice jako díra
zřejmě ve skutečnosti nikde neexistuje, a v realitě by jí odpovídala spíše některá obec na východním Slovensku či na Ukrajině.
Film je to arci dobrý, ba místy vynikající, a to primárně smyslem pro detail, jímž upomíná, mám-li jmenovat jen několik podobných děl české provenience, Aloise Nebela (2011), Pusinky (2007) a zejména pak pozoruhodný snímek Signál (2012); stejně jako ony se vyznačuje rozporuplnými laickými reakcemi, jež vyústily na ČSFD v průměrné či spíše podprůměrné hodnocení. Tím se však nedejme mýlit, většina takto kritických diváků nebyla s to pochopit, že film jako každé umění může, a chce-li účinně sdělit to, co autoři sdělit chtějí, musí, zveličovat a karikovat.
Příběh snímku popisuje ubíjející život venkovanů v malé, postupně se rozpadající obci kdesi na Šumpersku (Hanušovice, ač širšímu publiku neznámy, jsou skutečným městem v této oblasti), odkud kdo mohl, dávno odešel, takže postupně zůstávají jen outsideři a loseři, lidé bez ilusí, ideálů a bez životní perspektivy. Jediné dvě postavy, které nad toto prostředí vyčnívají a nepřizpůsobily se mu, je stará hraběnka, snad jakýmsi nedopatřením neodsunutá
Němka, a dojíždějící polský farář: ti jediní jsou nositeli jiné než pivní a televisní kultury, v jednom případě aristokratické a německé, ve druhém katholické. Pro jednu z postav, zdravotní sestru Jarunu, je vysvobozením, když si ji v závěru odváží starý, nemohoucí Němec Hans do Mnichova, ostatní zůstávají a dál, u piva a u televise, čekají na Godota a na smrt.
Miroslav Krobot, aniž by si toho možná byl vědom a aniž by tak činil záměrně, navázal na vynikající filmy italské poválečné kinematografie, které nesmírně sugestivně a citlivě vylíčily život chudého italského venkova. Taková byla například La strada (1954), první skutečně slavný film Federica Felliniho, ke které má, přes časový odstup více než půlstoletí, Díra u Hanušovic překvapivě blízko. V čem je arci největší rozdíl, je v absenci prvku vykoupení, jenž je v Silnici zprostředkován naivní, ale vnitřně čistou Gelsominou (Giulietta Masina): Krobot nám nikoho takového neukazuje, všechny jeho hrdinky jsou resignované a smířené s osudem stejně jako ostatní obyvatelé vesnice, a nejvýraznější z nich, promiskuitní hospodská Maruna (vynikající Tatiana Vilhelmová), omezuje svůj vzdor a rebelii na to, že odmítá být svou matkou nazývána kurvou
; to ovšem jen proto, že za totéž pokládá i ji samotnou.
Co Krobot říct chtěl, řekl, a není jeho vinou, pokud nám po jeho filmu není dobře. Za sebe dávám plný počet bodů.
Aktualisováno.
S odstupem času mne napadlo, že možná film chápu principiálně a a limine špatně. Že vůbec není o sudetském venkovu, ale je to alegorie o celé zemi. Že v díře u Hanušovic
žijeme všichni. Nepěkné pomyšlení!
Komentáře
Jste nicméně jediný člověk z mého okruhu, který ten snímek nepovažuje za odpad. Bylo by možná zajímavé, kdyby existovaly podobné zahraniční filmy zobrazující "reálný život" v ČR. Za takovou vlaštovku můžeme považovat propagandistické dílko komisaře OSN, které se setkalo s velkým úspěchem u domorodého obyvatelstva (zpravy.aktualne.cz/.../...)
Zajímalo by mne, co soudíte o filmu Habermannův mlýn.
O to ale nejde, vidláci si ze sebe legraci samozřejmě dělat umí - dokonce i Brňáci! Proto kdybyste chtěl najít nějakou analogii pro Hanušovické díry, muselo by to být nějaké dílko pokrokového autora cítícího civilizační převahu nad zaprděným pražákem. Něco typu jako když kdosi v USA v 90. letech psal jednoduchý návod na Východní Evropu, tak se inspiroval Rumunskem, ale psal o ČR. Běžné jsou tam povozy tažené osly a mnoho lidí se živí pastevectvím. Lidé i ve velkých městech neznají barevnou televizi atd...
Jinak nastaví třeba i kruté zrcadlo člověk znalý prostředí a něco jiného zplodí omezenec z pozice pociťované převahy, předstírající syrové umění.
Recepční jsou podobní tomu, kterého hraje Trojan, jsou běžní, že skoro každý krade, je normální, hlášky, jako že kuchyně je už tak špatná, že už to nechtějí žrát ani Němci, by klidně mohly v pražském hotelu zaznít. A lezení do zadku Číňanům jste právě viděl v přímém přenosu, v tom Čtvrtá hvězda jen časově předběhla realitu.
Jediným rozeznatelným poselstvím (nebo záměrem režiséra) je zjevná nenávist k tomu kraji, a k lidem. Herecké "výkony" raději nehodnotím, musel bych mluvit o Taťáně Vilhelmové, mluvícím doposud neznámým pseudonářečím, která neumí vzít do ruky žádný pracovní nástroj. Momenty, kdy jakože kydá hnůj nebo kope tuším hrob, jsou perly moderní české ozvučené grotesky. V mém rodném dialektu se takovým lidem říká gramlavý. Když jste připomenul italskou poválečnou kinematografii, všimněte si, že v těch filmech herci běžné činnosti nepředstírají, o je ovládají a věříte jim to.
Nevím, které lidi to ti Pražáci hrají, ale lidi z podhůří Jeseníku to rozhodně nejsou.
Co se týká tamní reality. Za bolševika to bylo zaostalé, nebyly tu třeba telefony, ale jinak to jakž takž fungovalo. Byla pracovní místa a alespoň minimalistická vybavenost. Dá se říct, že potíže z odsunu Němců byly do značné míry překonány. Tzv. demokracie tomu dala opravu na prdel.
Pražáci samozřejmě nechápou, jak tam lidé mohou žít. Žijí si ve své socialistické bublině (2xvyšší veřejné náklady na obv. než zbytek ČR), vedou státotvorné řeči o zodpovědnosti a naprosto neomylně volí vždy ten největší ksindl politického spektra:)
cnemo
www.youtube.com/watch?v=C_SOrT5xc3c
Máte pravdu, je to až neskutečná blbost, kterou rozhodně nelze srovnávat s vynikajícím it. filmem "La strada".
Samozřejmě, jak píšu, dívat se na to jako na realismus a nadávat na každý špatný úchop vidlí, není vhodný způsob, jak Krobota uchopit.
Obyvatelstvo Prahy a sídlišt velkoměst (v českých poměrech Brno, Ostrava a podobně) v sobě nosí romantický obrázek nezkaženého venkova, kterému se já, jako člověk z tohoto venkova směju. Průměrný venkovan se už opravdu neživí zemědělstvím a nedrží tradice; jeho pracovních život je v nejlepším případě naplněn kariérou ve státní správě, službách a na to navázaných aktivitách (stabilita práce, tabulkové platy a jistý kariérní postup jsou na venkově obrovskou výhrou), v případě nejhorším venkovana čeká dojíždění do montovny. Býti živnostíkem znamená většinu času paběrkovat, není-li živnostník srkze nepotismus navázán na dodávání služeb státnímu či polostátnímu podniku. Volný čas, se z nedostatku jiných příležitostí, tráví chlastáním u příbuzných nebo před televizí. Toliko k předřečníkům, jak vypadá venkovský život.
Co se týče výtek ohledně nářečí. Oblast Hanušovicka, zejména sever od Hanušovic, byl po odsunu dosídlen lidmi z trojúhelníku Olomouc-Prostějov-Přerov a z Valašska. To, společně s nástupem masmédií, které udržují posluchače v kontaktu s obecnou češtinou, dalo vzniku zparchantělého hanáckého nářečí.
Hanušovičan
cnemo
Mně tahle pražácká tvorba venkovských existeniálních drama tak trochu připomíná snahy o existenciální drama Apačů, založené na četbě Karla Maye. Jistě to bude oceněno v Lucerně, ale na prérii by se asi dost podivovali.
Ale to je asi obecný problém filmařů, do jaké míry pojedou svoje cliché a ve své komunitě zažité předobrazy a do jaké míry budou chtít reflektovat skutečnost, třeba i s pomocí odborných poradců.
Když si přitom nepletou genry, tak mohou žít vedle sebe oba přístupy.
Jan Šinágl, 7.4.2016
sinagl.cz/.../...
Morálka a TGM? Hňup, do se zpropagoval u sionistů na Hrůzové Anežce a za WWI se proslavil jako vlastizrádce a Wilsonův placený agent? Pak dostal geopoliticky nesmyslnou trafiku, co zbourala střední Evropu. A to budování vlastního kultu osobnosti za 1.rep., lehce dementní děda-tatíček (karikatura Franze Josefa) na bílem koni - námět pro špatný komix:)
Jeho kult (stejně jako ten Havlův) je založen na dědičném rektálním alpinismu naší "umělecké" i politické elity, která se snaží vytvořil dojem, že tito lidé byli ve své době nějakými "morálními" autoritami. Babi říkala, že kdy se masarykovci objevili u dědině bez ochrany, chlapi už věděli co dělat:) Donekonečna opisované názory různých tehdejších Čapků, ani dnešních napravených antichartistů (dnes již morálních velikánů třetího odboje) se však s většinovými názory občanů nesetkávaly.
Jediné, s čím lze souhlasit, je ten Háchův výrok. Stabilní a suverénní stát je velká hodnota.
Pan Pecina vyzdvihuje hraběnku, faráře a samozřejmě zmiňuje Sudety. Jiní diskusanti jsou kritičtější a stěžují si na neautentické nářečí, na údajně špatnou práci s vidlemi, krumpáčem či lopatou, a na pražskou vizi vidláků. Jděte se vycpat, pánové kritici, experti na vidle a hnůj:-). Je to prostě dobrý film, u kterého si každý může myslit svoje.
Karel H
V tom je problém uvěřitelnosti karikatury a stěžejní důvod, proč na jedné straně dostávají tvůrci ceny (protože je hodnotí rovní, a těm jsou jejich herecké výkony uvěřitelné), a na druhé straně miserné hodnocení (protože tomu, kdo karikovanou realitu skutečně žije, a zároveň není karikaturou osobně dotčen, připadají herecké výkony miserné).
RSS kanál komentářů k tomuto článku