Důležité upozornění!

Policie České republiky a šéfcensor Ústavu pro studium totalitních režimů Jaroslav Čvančara varují: citovat jakékoli texty z tohoto blogu způsobuje vážné risiko trestního stíhání! Četba na vlastní nebezpečí!

Když jsem včera, medii nevarován, vyšel do města, zažil jsem podobný pocit, jako kdybych na chodníku potkal živého megalosaura: městem se zčásti organisovaně, zčásti nekontrolovaně pohybovaly jednotně oblečené osoby, proklamující svou příslušnost k nechvalně proslulému českému chauvinistickému hnutí Sokol, aniž by jim bylo úřady jakkoli bráněno toto svým oděním podporovat a propagovat. Dokonce prý se kdesi v mém městě má konat jakási jejich globální akce.

Nikoli, nevstupoval jsem s takto indoktrinovanými jedinci do kontaktu, neřku-li snad do debaty: nemělo by to smyslu o nic valnějšího, než vysvětlovat stav věcí individuím, která, oděna státními symboly, projíždějí několikrát za desetiletí městy ve svých automobilech a troubíce, oslavují s výrazem, gestikulací a akustickými projevy pářícího se orangutana úspěch kteréhosi sportovního teamu, s nímž řečená nemají společného nic víc, než stejnou státní příslušnost jeho členů. Připouštím, že tak nějak mohli lenníci ve středověku oslavovat, dobyl-li jejich feudál další hrad, avšak to mělo přímý dopad do jejich právní sfery, neboť z kořisti obdrželi drobný podíl i oni a muži, z obléhání se vrátivší, byli příslibem hrdinských příběhů pro dlouhé zimní večery (tehdy ještě nebylo umění narace rozvinuto tak jako dnes, kdy lze se stejným, ne-li větším, marketingovým úspěchem prodat příběh o válečné porážce jako o vítězství).

Proč bylo sokolské hnutí tak nebezpečné? Na to je odpověď jednoduchá: protože nepropagovalo jen národní hodnoty, ale od samotného počátku své existence se vymezovalo vůči jedné součásti multiethnického společenství, jež obývalo spolu s Čechoslovany odedávna společný prostor.

Vezměme píseň Šestého července, kterou sokolové dodnes zálibně pějí:

Šestýho července na strahovskejch hradbách
stáli sokolíci, stáli sokolíci v dlouhejch, hustejch řadách.

V dlouhejch, hustejch řadách s vlajícím praporem.
Smutně pohlíželi, smutně pohlíželi na vrch za Břevnovem.

Na vrch za Břevnovem, k Císařskej oboře.
Smutně pohlíželi, smutně pohlíželi, kdo to tam as oře.

Oře tam Čechie, máti naše drahá.
Ona vyorává, ona vyorává naše stará práva.

Naše stará práva jsou tam zakopaná.
Od našich nepřátel, od našich nepřátel jsou tam zašlapaná.

Orej máti, orej, práva nám vyorej.
Až nebudeš moci, až nebudeš moci, sokola zavolej.

Sokola zavolej od slovanské Prahy.
On ti dopomůže, on ti dopomůže zahnat naše vrahy.

Zahnat naše vrahy do pekel, kam patří.
A pak provoláme, a pak provoláme: Sláva naší vlasti!

Kdo že to měl být zahnán do pekel? Zkuste hádat, máte jeden pokus.

Není proto radno bagatelisovat nebezpečnost sokolské obce tak, jako činí, s odkazem na poněkud dětinský veršík Stojí Sokol na vršku, Jednotě dá na držku (Jednotou míněna prvorepubliková socialistická Dělnická tělovýchovná jednota), Christabel.

Nejen svou pseudosakrální architekturou, o níž jsme psali v článku Paže tuž, vlasti služ!, je sokolství antithesí těch ústavních základů, na nichž Česká republika a její moderní státnost stojí, a i když jsem natolik tolerantní, že bych sokolům jejich potřeštěné akce umožnil, rozhodně není na místě sokolské hnutí adorovat o nic víc, než hnutí nacistické, protože jejich základ, militantní chauvinismus a v nenávist přerůstající intolerance ke všemu cizímu, jsou zcela totožné.

Komentáře   
+1 # Tomáš Krystlík 2018-07-02 11:00
Skvělý článek! Trocha připomínek. Nacismus = národní socialismus. To sokolové nebyli. Byli pouze nacionalisté, šovinisté a projevovali (tedy Sokol jako organizace) zřetelné fašistické (ne tedy socialistické) tendence zdůrazňováním, že celek je více než prostý souhrn jedinců. Později se Sokol stal silně antisemitským. Byť byl za bolševické éry zakázán, tak by se I. cs-spartakiáda 1955 bez bývalých sokolských činitelů a cvičitelů vůbec nemohla uskutečnit - ochotně se zaprodali komunismu.
+1 # Leon Kreutzfeld 2018-07-02 14:47
Trochu ta pisen pripomina pochod pro francouzske sily hajici r. 1792 hranice zeme proti intervencnim jednotkam. Stala se z nej pozdeji francouzska hymna. Ci byla ta necista krev co mela napojit francouzska pole neni ani treba hadat.

Aux armes, citoyens,
Formez vos bataillons,
Marchons, marchons!
Qu'un sang impur
Abreuve nos sillons!
0 # Tomáš Pecina 2018-07-02 16:50
Rozdíly jsou podstatné: v Marseillaise je řeč o nepříteli vnějším, v Sokolících o vnitřním nepříteli, Němcích, kteří vzali Čechům jejich dávná práva, míněno právo na vládu ve společné zemi.
+1 # Leon Kreutzfeld 2018-07-02 17:08
Vp. Pecina, to bude asi vec osobniho nazoru. Ja napriklad, stejne jako slovnikova definice chauvinismu, materialni rozdil mezi vnitrnim, a vnejsim, nepritelem nevidim.

Je muzsky chauvinism podobnejsi chauvinismu sokolskemu, nebo francouzskemu?
+1 # A. P. 2018-07-02 16:40
Ne že bych měl na Sokoly nějak lepší názor, ale možná by stálo za to si připomenout, zvlášť když někteří rádi zdůrazňují, že Tirsch moc česky neuměl, jaké důvody vedly k tomu, že místo společného spolku s Jahnem založil Tirsch spolek český. A také se aspoň pokusit zhodnotit, jestli turneři byli na rozdíl od sokolů nechauvinističtí multikulturalisté.
0 # Tomáš Krystlík 2018-07-02 16:52
Heinrich Anton Fügner mluvil česky do konce života s potížemi, ale jeho zeť Friedrich Emmanuel Tiersch (někdy uváděn i jako Tirsch nebo Thiersch) výtečně.
0 # Tomáš Krystlík 2018-07-02 17:23
Jahnovy Turnvereine byly taktéž na nacionálním základě. Podle Jahna je národ určen nejen jazykem, nýbrž i společným dlouhodobým soužitím, dějinami, z nichž vznikají národní vlastnosti, a také přírodou – odtud pochází český důraz na čistotu národa. Jahn tvrdil: „Člověk má jednu matku: na jedné řeči mateřské jest mu mysliti,“ kdežto „breptání dvou řečí působí pomatení mysli. Naše opičí láska k cizím jazykům… náš prostý a poctivý národ zkazila.“ Národ (Volk), který se vzdává svého jazyka, „není více národem, jest míšeninou papoušků a špačků. Národ, maje národní spisovatelství, jest pánem nesmírného pokladu. Zachovají-li se svaté jeho knihy, může z popela vlastí vzkříšen býti.“ Prostě cz-nacionalismus má německé otce: Herdera, Fichte a Jahna.
0 # Tomáš Krystlík 2018-07-02 17:53
Druhým důvodem rozmachu Sokola bylo, že Palacký ve svých českých vydáních dějin podvrhl česky mluvícím lež, že jedině jazykoví Češi mají nárok na Království české. Sokol se tedy vyvinul v zárodek české neoficiální armády proti Němcům českých zemí. Tyrš pro Sokol vytvořil české vojenské povely (a také tělocvičné názvosloví). Sokol vznikl nejen z Jahnových idejí, nýbrž i také ze snahy o homosexuální ukojení se pohledy na poloodhalené mužské cvičence. Sám Tyrš se utopil v divoké alpské říčce Ötz, spekuluje o sebevraždě a druhém stadiu syfilidy.
+1 # A. P. 2018-07-02 18:28
Zapomněl jste na roli Eduarda Seuttera von Lötzen v rozštěpení do té doby česko-německého tělocvičného spolku. Nebýt jeho nacionalismu, třeba by se nepolarizoval ani Tirsch.
Jinak já teda učitele tělocviku taky příliš v oblibě nemám, ale nedovedu si představit, že by k jejich homosexuálnímu ukojení stačil pohled na nepříliš odhalené mužské cvičence. V tomto ohledu by pro ně asi bylo výhodnější vstoupit do armády.
Pokud jde o syfilidu, tak ta o sexuální orientaci mnoho nevypovídá, nehledě na to, že v té době ji měl kdekdo.
Není mi zcela jasný smysl úplně poslední věty. Máte na mysli, že byl ve 2. stadiu, poznání čehož ho dovedlo k sebevraždě, anebo že syfilida způsobila neurologické změny, které zapříčinily, že spadl do říčky? Druhá možnost by totiž svědčila spíš pro neurosyfilis, která už do 2. stadia nepatří.
+1 # Tomáš Krystlík 2018-07-02 18:51
Nezapomeňte, že to bylo v době, kdy mladíci omdlívali při spatření zahaleného ženského kotníku! K diskusi o lues Tyrše chybějí informace. A ty se nikde nevynoří.
0 # .. 2018-07-04 16:05
Sokol určitě není nějaká stará organizace, kde se jen upažuje, říká jednatel České obce sokolské
plus.rozhlas.cz/.../
+3 # Báša 2018-07-06 19:28
Vždycky mě dojme k slzám, když se exponenti sudetenlandsmaschftu pohoršují nad českým nacionalismem.
+2 # KH 2018-07-07 19:46
Cemu se divite? Vzdyt je to jasne!

Das ganze tschechische Volk ist eine Simulantenbande!
+1 # Báša 2018-07-08 01:17
Já se nedivim. Jen mne dojímá, jakt jim to leží na srdci. Takovej Posselt si určitě samejma starostma vo českej šovinismus nedá k večeři i tu druho půlku prasete a to ani nemluvim o demonstrativních sebevraždách ve vedení Witikobundu.
0 # gogo 2018-07-11 12:45
Ono je to ještě bizzarnější, protože tihle čeští exponenti jsou v oblasti německého nacionalismu radikálnější než samotní Němci, takže si dokonce museli založit svůj vlastní český sudetoněmecký landsmaschaft a vlastně na tom názvu tak trochu parazitují a myslím, že se moc nepletu, když se domnívám, že sami sebe považují za "opravdovější Landsmanchft" než je ten originální Posseltův.

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se